Tożsamość i pamięć społeczna z perspektywy edukacji międzykulturowej – na podstawie badań przeprowadzonych wśród polskich i izraelskich licealistów

Joanna Sacharczuk

Streszczenie w języku polskim


W artykule odnoszę się do kwestii pamięci społecznej i tożsamości zbiorowej. Kontekstem teoretycznym pracy jest edukacja międzykulturowa. Wnioski prezentowane w tekście opierają się na badaniach prowadzonych w 2013 roku z udziałem licealistów z Polski i Izraela metodą sondażu diagnostycznego. Przedmiotem badań jest pamięć przeszłości Białegostoku jako element tożsamości zbiorowej Polaków i Żydów. Badania były prowadzone w szkołach średnich w Białymstoku i w dzielnicy Kiryat Białystok w miejscowości Yehud w Izraelu. Celem analizy było odkrycie tych elementów identyfikacji tożsamościowej, które ułatwiają komunikację międzykulturową i pozwalają grupom kulturowym, w tym szczególnie Polakom i Żydom współpracować na rzecz poznawania wspólnego dziedzictwa ich przodków. Okazało się, że deklarowane przez licealistów poczucie przynależności do wielu różnych grup kulturowych łączy się z występowaniem monumentalnego typu pamięci charakteryzującego się bogatą wiedzą i funkcjonalnością. Jest to pamięć najbardziej pożądana w pracy edukacyjnej. Natomiast silne eksponowanie identyfikacji kontynentalnej i globalnej, ale też narodowej, koreluje z desemantyzacją pamięci społecznej. Im wyraźniej młodzież orientuje się na świat i Europę oraz wyraża swoje przywiązanie do narodu, tym częściej wycofuje się z angażowania w sprawy środowiska lokalnego i regionu. Zmiany społeczne wymagają diagnozy tożsamości i pamięci społecznej, wykrywania elementów powodujących problemy komunikacyjne.


Słowa kluczowe


edukacja międzykulturowa, pamięć społeczna, tożsamość społeczna, profile identyfikacyjne

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Assmann, A. (2013). Między historią a pamięcią. Warszawa: Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego. DOI: doi.org/10.31338/uw.9788323514497.

Assmann, J. (2008). Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych. Warszawa: Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego.

Boski, P. (1992). O byciu Polakiem w Ojczyźnie i o zmianach tożsamości kulturowo-narodowej na obczyźnie. W: P. Boski. M. Jarymowicz. H. Malewska-Peyre (red.). Tożsamość a odmienność kulturowa (s. 71–196). Warszawa: Wyd. Instytutu Psychologii PAN.

Cytron, T. (1996). Dzieje zbrojnego powstania w Getcie Białostockim. Tel Awiw, (brak informacji o wydawnictwie, nakł. autora).

Dobroński, A. (2001). Białystok: historia miasta. Białystok: Zarząd Miasta Białegostoku.

Giddens, A. (2010). Nowoczesność i Tożsamość: „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa: PWN.

Halbwachs, M. (2008). Społeczne ramy pamięci. Warszawa: PWN.

Kłoskowska, A. (2005). Kultury narodowe u korzeni. Warszawa: PWN.

Nie-miejsca pamięci. Elementarz. (2017). Ośrodek Badań nad Kulturami Pamięci. Kraków. Opublikowano: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/49688 [dostęp:

03.2020].

Nikitorowicz, J. (2003). Edukacja międzykulturowa. W: T. Pilch (red.). Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku. T. 1 (s. 934). Warszawa: Żak.

Nora, P. (2009). Między pamięcią i historią: Les Lieux de Mémoire. Archiwum, 2, 5–11.

Poczykowki, R. (2010). Lokalny wymiar pamięci: pamięć zbiorowa i jej przemiany w północno-wschodniej Polsce. Białystok: Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku.

Pomian, K. (2006). Historia. Nauka wobec pamięci. Lublin: Wyd. UMCS.

Rabczuk, W. (2013). UNESCO – orędownik różnorodności kulturowej, edukacji międzykulturowej i dialogu międzykulturowego. W: T. Lewowicki. E. Ogrodzka-Mazur. A. Gajdzica (red.). Kultura w edukacji międzykulturowej – doświadczenia i propozycje praktyczne (s. 15–29). Toruń: Adam Marszałek.

Saryusz-Wolska, M. (2011). Spotkania czasu z miejscem. Szkice o pamięci i miastach. Warszawa: Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego.

Sobecki, M. (2007). Kultura symboliczna a tożsamość. Studium tożsamości kulturowej Polaków na Grodzieńszczyźnie z perspektywy edukacji międzykulturowej. Białystok: Trans Humana.

Stephan, W.G., Stephan, C.W. (2003). Wywieranie wpływu przez grupy. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Szpociński, A. (red.) (2005). Wobec przeszłości, pamięć przeszłości jako element kultury współczesnej. Warszawa: Instytut im. Adama Mickiewicza.

Szpociński, A., Kwiatkowski, P.T. (2006). Przeszłość jako przedmiot przekazu. Warszawa: Instytut Studiów Politycznych PAN.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2020.39.4.53-73
Data publikacji: 2020-12-23 16:16:38
Data złożenia artykułu: 2020-01-05 19:32:24


Statystyki


Widoczność abstraktów - 724
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 523

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2020 Joanna Sacharczuk

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.