Concept of “Post-New” Upbringing as an Idea and Answer to the Needs of Modern Upbringing
Abstract
Scientific literature presents different ways of describing a phenomenon of upbringing as a system. Researchers use the notion of upbringing conception, which is the source of information about description criteria, aims, values and preferred methods of upbringing. Conception of upbringing has been evolving and carries the mark of epoch in which it was created. Along with changing outlook on upbringing, expectations for teachers and educators also change. The answer to postmodern social, civilization and cultural changes as well as new educational and upbringing needs may be an idea of “post- new upbringing” presented in this text.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Górniewicz J. (2008), Teoria wychowania: (wybrane problemy), Olsztyn: Olsztyńska Szkoła Wyższa im. J. Rusieckiego.
Kron F.W. (2012), Pedagogika. Kluczowe zagadnienia. Podręcznik akademicki, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kunowski S. (2000), Problematyka współczesnych systemów wychowania, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Łobocki M. (2003), Teoria wychowania w zarysie, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Sobczak J. (1998), Nowe Wychowanie w polskiej pedagogice okresu Drugiej Rzeczypospolitej (1918–1939), Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP.
Suchodolski B. (1985), Wychowanie i strategia życia, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Suchodolski B. (2003), Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa: Towarzystwo Wolnej Wszechnicy Polskiej.
Szmyd J. (2011), Odczytywanie współczesności. Perspektywa antropologiczna, etyczna i edukacyjna, Kraków: Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne – Oficyna Wydawnicza AFM.
Sztumski W. (2008), Quo ruis, homo? Środowisko życia, czas, ludzie, Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”.
Śliwerski B. (1998), Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Wołoszyn S. (1998), Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, Kielce: „Strzelec”.
Zarzecki L. (2012), Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie, Jelenia Góra: Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2017.30.3.7
Date of publication: 2018-01-17 10:12:05
Date of submission: 2017-08-29 13:02:35
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2018 Zofia Frączek
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.