Koncepcja „post-nowego” wychowania jako propozycja i odpowiedź na potrzeby współczesnego wychowania
Streszczenie w języku polskim
Literatura naukowa przybliża różne sposoby opisu i ujmowania w system zjawiska, jakim jest wychowanie. Badacze posługują się przy tym pojęciem koncepcji wychowania, będącej źródłem informacji o przyjmowanych przez nich kryteriach opisu, wizjach celów, wartościach oraz preferowanych metodach wychowania. Koncepcje wychowania ewoluują i noszą ślad epoki, w której powstały, a wraz ze zmieniającymi się poglądami na wychowanie zmieniają się także oczekiwania stawiane wychowawcom. Odpowiedzią na postnowoczesne przemiany społeczne, cywilizacyjne i kulturowe oraz nowe potrzeby wychowawcze może być przedstawiona w niniejszym tekście propozycja „post-nowego” wychowania.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Górniewicz J. (2008), Teoria wychowania: (wybrane problemy), Olsztyn: Olsztyńska Szkoła Wyższa im. J. Rusieckiego.
Kron F.W. (2012), Pedagogika. Kluczowe zagadnienia. Podręcznik akademicki, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kunowski S. (2000), Problematyka współczesnych systemów wychowania, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Łobocki M. (2003), Teoria wychowania w zarysie, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Sobczak J. (1998), Nowe Wychowanie w polskiej pedagogice okresu Drugiej Rzeczypospolitej (1918–1939), Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP.
Suchodolski B. (1985), Wychowanie i strategia życia, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Suchodolski B. (2003), Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa: Towarzystwo Wolnej Wszechnicy Polskiej.
Szmyd J. (2011), Odczytywanie współczesności. Perspektywa antropologiczna, etyczna i edukacyjna, Kraków: Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne – Oficyna Wydawnicza AFM.
Sztumski W. (2008), Quo ruis, homo? Środowisko życia, czas, ludzie, Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”.
Śliwerski B. (1998), Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Wołoszyn S. (1998), Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, Kielce: „Strzelec”.
Zarzecki L. (2012), Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie, Jelenia Góra: Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2017.30.3.7
Data publikacji: 2018-01-17 10:12:05
Data złożenia artykułu: 2017-08-29 13:02:35
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2018 Zofia Frączek
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.