Zasady

Cel i zakres tematyczny czasopisma

Prima Educatione jest czasopismem recenzowanym, w którym publikowane są oryginalne artykuły naukowo-refleksyjne dotyczące badań nad dzieckiem, dzieciństwem i wczesną edukacją. Naszym zamysłem jest łączenie rozważań nad wczesną edukacją z innymi subdyscyplinami pedagogiki oraz innymi dziedzinami wiedzy – psychologią, filozofią, socjologią, antropologią kulturową oraz naukami medycznymi i prawnymi. Zapraszamy do publikowania na jego łamach oryginalnych tekstów w języku polskim lub angielskim, w formie studiów teoretycznych, prac badawczych oraz doniesień z praktyki. Redakcja przyjmuje również opinie, recenzje książek i sprawozdania z ważnych wydarzeń naukowych.

 

Działy

Studia i Rozprawy

Zaznaczone Przesyłanie tekstów aktywne Zaznaczone Zindeksowane Zaznaczone Recenzowane

Prace badawcze

Zaznaczone Przesyłanie tekstów aktywne Zaznaczone Zindeksowane Zaznaczone Recenzowane

Doświaczenia i Propozycje

Zaznaczone Przesyłanie tekstów aktywne Zaznaczone Zindeksowane Zaznaczone Recenzowane

Recenzje i sprawozdania

Zaznaczone Przesyłanie tekstów aktywne Zaznaczone Zindeksowane Niezaznaczone Recenzowane
 

Proces recenzji

W roczniku Prima Educatione obowiązuje zasada double-blind review process. Redakcja przyjmuje do publikacji dostarczone przez autorów artykuły, oryginalne prace, które nie naruszają praw osób trzecich. Teksty zgłoszone do Prima Educatione nie mogą podlegać w tym samym czasie żadnym innym procedurom wydawniczym. Autorzy podpisują oświadczenie dotyczące tych kwestii. Ponadto, w celu przeciwdziałania praktykom ghostwriting i guest authorship, w oświadczeniu znajduje się deklaracja dotycząca przestrzegania zasad etyki i wkładu procentowego, każdego z autorów w powstawanie publikacji (z podaniem afiliacji oraz kontrybucji, tj. informacji, kto jest autorem koncepcji, założeń, metod itp.).

 

Każdy z nadsyłanych artykułów jest poddawany ocenie formalnej przez zespół redakcyjny, który, decydując wstępnie o przyjęciu lub odrzuceniu tekstu, bierze pod uwagę zbieżność problematyki z ogólnym profilem czasopisma oraz określoną w danym numerze tematyką, jak również zgodność z podstawowymi standardami artykułu naukowego. Następnie tekst zostaje poddany anonimowej recenzji przez dwóch niezależnych recenzentów.

 

Recenzenci nie są członkami redakcji i nie są zatrudnieni w jednostce wydającej czasopismo.  Nadesłane prace nie będą wysyłane do recenzentów z tej samej instytucji, w której jest afiliowany autor oraz do osób mogących pozostawać z autorem w konflikcie interesów. Recenzenci nie są względem autora w zależności służbowej, są specjalistami w danej dziedzinie i posiadają co najmniej stopień doktora oraz odpowiedni dorobek naukowy. Teksty recenzowane są poufnie i anonimowo. Recenzenci biorą pod uwagę zawartość merytoryczną artykułu, nowatorstwo problematyki, nośność treści i konkluzji dla teorii i praktyki pedagogicznej, w przypadku relacji z badań – jakość metodologiczną projektu. W przypadku badań ilościowych analizy statystyczne są oceniane przez redaktora statystycznego. Pisemna recenzja zawiera uzasadnienie oceny i sugestie poprawek oraz jednoznaczny wniosek recenzenta, dotyczący warunków dopuszczenia artykułu naukowego do publikacji lub jego odrzucenia.  Autor jest informowany o wyniku procedury recenzowania, ma możliwość prowadzenia korespondencji z redakcją w sprawie ewentualnych uwag recenzentów. Ostateczną decyzję o druku podejmuje Kolegium Redakcyjne  Prima Educatione.

 

Harmonogram publikacji

Czasopismo jest rocznikiem. Artykuły są zbierane od stycznia do kwietnia. Po pozytywnym zakończeniu procesu recenzji, artykuły są publikowane w wersji online z nr DOI,  do końca danego roku kalendarzowego.

 

Polityka Open Access

Prima Educatione jest czasopismem działającym na zasadzie otwartego dostępu, co oznacza, że wszystkie treści są dostępne bezpłatnie dla użytkownika sieci lub jego instytucji. Użytkownicy mają prawo czytać, pobierać, kopiować, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów, lub wykorzystywać je do innych celów zgodnych z prawem, bez konieczności uzyskania wcześniejszej zgody wydawcy lub autora. Powyższe zasady są zgodne z definicją otwartego dostępu według BOAI (Budapest Open Access Initiative). Artykuły są udostępniane na licencji Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY).

 

Zasady etyki w czasopiśmie Prima Educatione

Opracowane na podstawie materiałów COPE (Commitee on Publication Ethics)[1]:  

Regulacje etyczne dla autorów

1. Nadesłane opracowania muszą być oryginalne i nie powinny być wcześniej nigdzie publikowane.

a. Autoplagiat (zduplikowana publikacja) - autorzy podpisują stosowne oświadczenie, w którym informują o oryginalności nadesłanego tekstu.

b. Nieuczciwość metodologiczna i fabrykowanie danych -  w opracowaniach badawczych autor powinien dokładnie opisać kolejne kroki postępowania, dobór próby, narzędzia wykorzystane w badaniach, metody analiz danych.

2. Poszczególni autorzy publikacji informują o wkładzie w jej powstanie w oświadczeniu o oryginalności tekstu. Autor artykułu to osoba, która wniosła wkład w jego opracowanie.

a. Zjawisko ghost writing (autorstwo widmo) - niedpouszczalne jest pomijanie na liście autorów osób, które wniosły wkład w powstanie artykułu.

b. Praktyka guest/gift autorship (autorstwo gościnne/grzecznościowe) - na liście autorów nie powinny znajdować się osoby, które nie miały udziału w jego opracowaniu.

c. Plagiat - wykorzystanie w opracowaniu całości lub fragmentów publikacji innego autora bez zaznaczenia tego zgodnie z zasadami odwoływania się do innych źródeł, zawartymi w standardach edytorskich APA[2] dla nauk społecznych może skutkować wycofaniem artykułu oraz uruchomieniem kolejnych kroków postępowania sugerowanych przez COPE[3], a mianowicie, poinformowanie przełożonych autora lub osobę odpowiedzialną za nadzór nad badaniami w instytucji autora.

d. Konflikt interesów - autor artykułu powinien zgłosić wszelkie jego przejawy wypełniając stosowne oświadczenie.

 

Regulacje etyczne dla recenzentów

1.  Teksty są recenzowane zgodnie z zasadą podwójnie ślepej próby (double blind peer review), co powoduje, że autor i recenzent pozostają dla siebie anonimowi.

2. Recenzentami są przedstawiciele dwóch ośrodków naukowych, nie powiązanych z ośrodkiem reprezentowanym przez autora.

3. Recenzje są przekazywane autorowi w postaci anonimowych uwag i wskazówek do poprawy.

               

Regulacje etyczne dla redaktorów

1. Redakcja dokonuje wstępnej merytorycznej oceny artykułu pod względem jego rzetelności, zgodności z profilem czasopisma oraz przydatności naukowej.

2. Redaktorzy bezstronnie podejmują decyzję o skierowaniu artykułu do recenzji zewnętrznej oraz o przyjęciu go do druku bądź odrzuceniu, zgodnie z sugestiami recenzentów.

3. Redakcja korespondencyjnie komunikuje autorowi decyzję dotyczącą artykułu bez uwłaczania jego godności osobistej.

4. Redaktorów obowiązuje zachowanie tajności informacji o treści redagowanych artykułów.

5. Redakcja nie wykorzystuje żadnych danych z niepublikowanych artykułów bez zgody autora.



[2] http://www.apastyle.org

[3] https://publicationethics.org

 

Bazy indeksujące

Prima Educatione indeksowane jest w następujących bazach: 

 

Wykaz recenzentów współpracujących z Prima Educatione

  1. prof Ana Paula Alves, Universidade Fernando Peddoa,, Portugalia
  2. dr hab Beata Antoszewska, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Poznaniu, Polska
  3. prof. dr hab. Józefa Bałachowicz, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, Polska
  4. dr hab Ditta Baczała, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Polska
  5. prof. PhDr. Beáta Balogová, PhD., MBA, Presovska Univerzita Presove, Słowacja
  6. dr Anna Basińska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  7. prof. Larysa Bereziwska, Państwowa biblioteka naukowo-pedagogiczna imienia Wasyla Suchomlińskiego Narodowej Akademii Nauk Pedagogicznych Ukrainy, Ukraina
  8. dr hab. Ewa Borowiec, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska
  9. dr. paed. Ilze Briška, University of Latvia, Łotwa
  10. dr Magdalena Brodowicz-Król, Uniwersytet Medyczny w Lublinie, Polska
  11. dr Krzysztof Cipora, Universität Tübingen, Niemcy
  12. dr hab Ewa Domagała-Zyśk, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Polska
  13. dr hab. n.med. Dorota Hojan-Jezierska, Uniwersytet Medyczny w Poznaniu, Polska
  14. Marta Garcia-Sampedro Fernandez-Canteli, Universidad de Oviedo, Hiszpania
  15. dr hab. Małgorzata Głoskowska-Sołdatow, Uniwersytet w Białymstoku, Polska
  16. dr hab. Anna Jakubowicz-Bryx, Uniwersytet Kardynała Wyszyńskiego w Bydgoszczy, Polska
  17. dr hab. Elżbieta Jaszczyszyn, Uniwersytet w Białymstoku, Polska
  18. dr Jarosław Jendza, Uniwersytet Gdański, Polska
  19. Ing. Mgr. Jana Juříková, Ph.D., Masarykova Univerzita,  Czechy
  20. dr hab. Eugenia Karcz-Taranowicz, Uniwersytet Opolski, Polska
  21. prof. Michał Klichowski, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  22. prof. dr hab. Anna Klim-Klimaszewska, Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach, Polska
  23. dr hab. Kinga Kuszak, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  24. dr hab. Jolanta Lenart, Uniwersytet Rzeszowski, Polska
  25. prof. Ilana Levenberg, Gordon-Academic College of education. Haifa,  Izrael
  26. dr Svitlana Loboda, National Aviation University, Ukraina
  27. dr hab. Renata Michalak, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  28. prof. Nataliya Mukan, Lviv Polytechnic National University, Ukraina
  29. prof. nadzw. dr hab. Małgorzata Muszyńska, Kujawsko-Pomorska Szkoła Wyższa w Bydgoszczy
  30. dr hab. Małgorzata Muszyńska, Kujawsko-Pomorska Szkoła Wyższa w Bydgoszczy, Polska
  31. dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, Profesor Ewa Maria Pasterniak-Kobyłecka, Uniwersytet Zielonogórski, Polska
  32. Maria Gabriella Pediconi, Universita Degli Studi di Urbino, Włochy
  33. dr hab. Monika Podkowińska, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Polska
  34. dr Tomasz Przybyła, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  35. dr hab. Aneta Rogalska-Marasińska, Uniwersytet Łódzki, Polska
  36. dr hab. Anna Sajdak-Burska, Uniwersytet Jagielloński, Polska
  37. dr Agnieszka Samorek, Uniwersytet Medyczny w Lublinie, Polska
  38. phd Pauli Sarsama, University of Helsinki, Finlandia
  39. dr hab. Barbara Skałbania, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Polska
  40. dr hab. Ewa Skrzetuska, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Polska
  41. dr hab Teresa Sołtysiak, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Polska
  42. dr hab. Szplit Agnieszka, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Polska
  43. prof. Anne Mette Stabel, Rudolf Steiner University College,  Norwegia
  44. prof. Vilde Stabel, Rudolf Steiner Univercity in Oslo, Norwegia
  45. prof. Maria Szczepska-Pustowska, uniwersytet  Gdański, Polska
  46. dr hab. Agnieszka Szplit, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Polska
  47. dr hab. Urszula Szuścik, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska
  48. dr hab. Janina Uszyńska-Jarmoc, Uniwersytet w Białymstoku, Polska
  49. Prof. nadzw. dr hab. Anna Weissbrot-Koziarska, Uniwersytet Opolski, Instytut Nauk Pedagogicznych, Polska
  50. dr Anna Włoch, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Polska
  51. dr hab. prof. UP Justyna Wojniak, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Polska
  52. dr hab Zuzanna Zbróg, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Polska
  53. dr Dorota Zdybel, Akademia Ignatianum w Krakowie
  54. prof. dr hab. Krystyna Żuchelkowska, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Polska
  55. dr Emilia Żyłkiewicz-Płońska, Uniwersytet w Białymstoku, Polska