The Inclusion Process of Students with Special Educational Needs in Grades 1–3 and Its Impact on Psychological and Social Well-Being. Perspectives of Students, Teachers, and Parents

Joanna Klimowicz

Abstract


This study aimed to examine the opinions of students, teachers, and parents regarding the inclusion process of children with special educational needs (SPE) in grades 1–3 of primary school. The research methodology was based on a diagnostic survey using questionnaires and interviews. The application of methodological triangulation contributed to obtaining a comprehensive view of the analyzed issue, which is crucial for drawing accurate conclusions and practical recommendations. This article presents an analysis of the obtained research results regarding the inclusion process, with a focus on the psychological well-being of students as described in the literature. The findings pertaining to the inclusion process in grades 1–3 of primary school enable a deeper understanding of the complex effects of this process and identification of areas requiring further support and improvement in educational practices. Due to the complexity of the issue, further research in this field is necessary.


Keywords


educational inclusion; special educational needs; psychological well-being; early school education

Full Text:

PDF

References


Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Zysk i S-ka.

Diener, E., Gohm, C.L., Suh, E., & Oishi, S. (2000). Similarity of the relations between marital status and subjective well-being across cultures. Journal of Cross-Cultural Psychology, 31(4), 419–436.

Farnicka, M., & Liberska, H. (2014). Cierpkie owoce reformy edukacji – perspektywa psychologiczna. Edukacja i Kultura, 1, 36–50.

Farnicka, M., & Liberska H. (2015). Uwarunkowania poczucia dobrostanu psychicznego u dzieci w środowisku szkolnym. Problemy Wczesnej Edukacji, 4(31), 77–91.

Grosche, M. (2015). Was ist Inklusion? Ein Diskussions- und Positionsartikel zur Definition von Inklusion aus Sicht der empirischen Bildungsforschung. In P. Kuhl, P. Stanat, B. Lütje-Klose, C. Gresch, H.A. Pant, & M. Prenzel (Eds.), Inklusion von Schülerinnen und Schülern mit sonderpädagogischem Förderbedarf in Schulleistungserhebungen (pp. 17–39). Springer VS.

Grzesiak, G. (2019). Inkluzja w placówkach wychowania pozaszkolnego – przykłady dobrych praktyk. In J. Aksman & B. Zinkiewicz (Eds.), Inkluzja – wybrane aspekty w teorii i praktyce pedagogicznej (pp. 21–46). Societas Vistulana.

Jach, Ł. (2012). Poczucie dobrostanu psychicznego studentów w kontekście posiadanych zasobów finansowych i społecznych. Psychologia Ekonomiczna, 1, 58–76.

Kasperek-Golimowska, E. (2012). Nadzieja i optymizm vs zwątpienie i pesymizm w kontekście „dobrego życia” w kulturze konsumpcji. Studia Edukacyjne, 19, 179–213.

Klimowicz, J. (2023). Proces inkluzji ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na etapie klas 1–3 szkoły podstawowej w opinii uczniów, nauczycieli i rodziców. Praca magisterska nieopublikowana. Krakowska Akademia im Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie.

Liberska, H. (2011). Teorie rozwoju psychicznego. In J. Trempała (Ed.), Psychologia rozwoju człowieka (pp. 71–126). PWN.

Liberska, H. (2014). The wellbeing of children: its source and how it is affected by a sense of exclusion and acculturation. In H. Liberska & M. Franicka, Child of Many Worlds (pp. 15–25). Peter Lang GmbH.

Minczakiewicz, E. (2009). Edukacja włączająca jako imperatyw normalizacji w biegu życia osób niepełnosprawnych. In D. Czajkowska-Ziobrowska & A. Zduniak (Eds.), Edukacyjne zagrożenia i wyzwania młodego pokolenia. Edukacja XXI wieku (pp. 337–344). Wyd. Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa w Poznaniu.

Niśkiewicz, Z. (2016). Dobrostan psychiczny i jego rola w życiu człowieka. Studia Krytyczne, 3, 139–151.

Nurmi, J.E. (2012). Students’ characteristics and teacher – child relationships in instruction. Educational Research Review, 7, 177–197.

Porczyńska-Ciszewska, A., & Kraczla, M. (2017). Osobowość jako czynnik determinujący dobrostan psychiczny człowieka. Humanum. Międzynarodowe Studia Społeczno-Humanistyczne, 22, 101–117.

Tomasiak-Wyszyńska, W. (2021). Dobrostan ucznia – kwestia szczególnie istotna. UczyMy, 5(42), 9–10.

Wieczorek, T. (2014). Triangulacja metod badawczych w badaniach społecznych. Zagadnienia Społeczne, 1(1), 15–34.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2024.8.161-168
Date of publication: 2024-12-13 13:07:02
Date of submission: 2024-06-27 19:01:36


Statistics


Total abstract view - 13
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 2

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Joanna Klimowicz

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.