Activities Oriented Towards Sentiments of Families in the Social Work of Family Assistants

Izabela Kamińska-Jatczak

Abstract


The article presents an analysis of the activities of child protection workers focused on the sentiments of families. These are lines of activities within the “sentimental work” described for the first time in the concept of social organisation of work. The study is a fragment of narrative research conducted with child protection workers in the years 2011–2017, the purpose of which was to search for subjective activities through which the identity of the acting entity is expressed. As part of the research, a doctoral thesis was created entitled: Professional Identity in Narratives of Family Assistants. The article presents conclusions related to the activities of child protection workers which affecting the emotions, feelings and beliefs of family members who are struggling with many life problems, which affects their protective and educational efficiency. The article may be an inspiration for self-reflection for social work practitioners who care about professional sensitivity and the quality of co-created supporting relations.


Keywords


activities oriented towards sentiments of families; sentimental work; lines of activities; social work of child protection workers

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Barbier, J.-M. (2016). Leksykon analizy aktywności. Konceptualizacje zwyczajowych pojęć. Łódź: Wydawnictwo UŁ.

Blumer, H. (1969). Symbolic Interactionism. Perspective and Method. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press.

Charmaz, K. (2009). Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Czajkowska, M. (2010). Zaufanie w organizacji – filozoficzny zarys podstaw zagadnienia. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 234, 409–420.

Granosik, M. (2002). Kształcenie – tożsamość – działanie. O biograficznym wymiarze pracy socjalnej. W: E. Marynowicz-Hetka (red.), Badanie – działanie – kształcenie, czyli o przydatności dyscyplin społecznych dla doskonalenia praktyki profesji społecznych w dziedzinie oświaty, kultury i pracy socjalnej (s. 21–33). Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe.

Granosik, M. (2006). Profesjonalny wymiar pracy socjalnej. Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”.

Gulczyńska, A. (2013). „Chłopaki z dzielnicy”. Studium społeczno-pedagogiczne z perspektywy interakcyjnej. Łódź: Wydawnictwo UŁ.

Kamińska, I. (2012). Knowledge of biographical experiences of the mentally ill and the quality of empowerment. Socialinis darbas: patirtis ir metodai, 9(1), 235–253.

Kamińska-Jatczak, I. (2017a). Linie aktywności w procesie przepływu informacji – przykład asystentów rodziny. W: A. Żukiewicz (red.), Pedagog społeczny. Teoria i praktyka działalności społecznej (s. 145–159). Łódź: Wydawnictwo UŁ.

Kamińska-Jatczak, I. (2017b). Tożsamość profesjonalna w narracjach asystentów rodziny (Praca doktorska, mps). Pobrane z: http://dspace.uni.lodz.pl:8080/xmlui/handle/11089/23030 (dostęp: 24.01.2020).

Kamińska-Jatczak, I. (2019). Przejawy konstruowania tożsamości profesjonalnej podmiotu działającego. Przykład asystentów rodziny. Pedagogika Społeczna, 2(72), 183–202. DOI: https://doi.org/10.35464/1642-672X.PS.2019.2.13

Konecki, K.T. (2015). Anselm L. Strauss – pragmatyczne korzenie, pragmatyczne konsekwencje. Przegląd Socjologii Jakościowej, 11(1), 12–39.

Krasiejko, I. (2010). Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w pracy socjalnej. Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”.

Krasiejko, I. (2012). Metodyka działania asystenta rodziny. Różne modele pracy socjalnej i terapeutycznej z rodziną. Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”.

Marynowicz- Hetka, E. (2006). Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki. Wykład (T. 1). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Pawłowska, B. (2013). Czynniki wpływające na powstawanie i/lub ukrywanie emocji w pracy przedstawiciela handlowego i nauczyciela. Przegląd Socjologii Jakościowej, 9(2), 128–151.

Pawłowska, B., Chomczyński, P. (2012). Sposoby radzenia sobie z emocjami negatywnymi na przykładzie grupy nauczycieli. Studia Edukacyjne, 21, 141–162.

Riemann, G., Schütze, F. (2012). „Trajektoria” jako podstawowa koncepcja teoretyczna w analizach cierpienia i bezładnych procesów społecznych. W: K. Kaźmierska (red.), Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów (s. 389–414). Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.

Rompf, S.A. (2012). Trust and Rationality. An Integrative Framework for Trust Research. Mannheim: Springer VS.

Scheff, T. (1990). Microsociology. Discourse, Emotion and Social Structure. Chicago–London: Chicago University Press.

Schütze, F. (1977). Die Technik des narrativen Interviews in Interaktionsfeldstudien – dargestellt an einem Projekt zur Erforschung von kommunalen Machtstrukturen. Bielefeld: Fakultät für Soziologie, Universität Bielefeld, 1, 1–62.

Strauss, A.L., Fagerhaugh, S., Suczek, B., Wiener, C. (2012). Praca nad odczuciami. W: K. Kaźmierska (red.), Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów (s. 801–824). Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.

Strauss, A.L., Fagerhaugh, S., Suczek, B., Wiener, C. (2014). Social Organization of Medical Work. London–Chicago: University of Chicago Press.

Urbaniak-Zając, D. (2016). W poszukiwaniu teorii działania profesjonalnego pedagogów. Badania rekonstrukcyjne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. 2015, poz. 2082).

Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. 2011, nr 149, poz. 887).

Witkowski, L. (2014). Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej jako krytyczna ekologia idei, umysłu i wychowania. O miejscu pedagogiki w przełomie dwoistości w humanistyce. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2020.33.1.103-118
Date of publication: 2020-03-27 19:13:27
Date of submission: 2018-11-30 18:05:15


Statistics


Total abstract view - 1369
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 893

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Izabela Kamińska-Jatczak

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.