Aktywności ukierunkowane na odczucia rodzin w pracy socjalnej asystentów rodziny

Izabela Kamińska-Jatczak

Streszczenie w języku polskim


Artykuł przedstawia analizę aktywności asystentów rodziny ukierunkowanych na odczucia rodzin. Są to linie aktywności mieszczące się w obrębie „pracy nad odczuciami”, po raz pierwszy opisanej w koncepcji społecznej organizacji pracy. Opracowanie stanowi fragment badań narracyjnych przeprowadzonych z asystentami rodziny w latach 2011–2017, których celem było poszukiwanie aktywności podmiotowych, poprzez które wyraża się tożsamość podmiotu działającego. W ramach badań powstała praca doktorska pt. Tożsamość profesjonalna w narracjach asystentów rodziny. W artykule zaprezentowano wnioski związane z fragmentem przeprowadzonych badań, dotyczące przebiegu aktywności asystentów oddziałujących na emocje, uczucia oraz przekonania członków rodzin, które zmagają się z wieloma problemami życiowymi, co wpływa na ich wydolność opiekuńczo-wychowawczą. Artykuł może być inspiracją do namysłu nad sobą dla praktyków pracy socjalnej, którym zależy na profesjonalnym uwrażliwieniu na Drugiego oraz na jakości współtworzonych relacji pomocowych sprzyjających procesowi wsparcia.


Słowa kluczowe


aktywności ukierunkowane na odczucia rodzin; praca nad odczuciami; linie aktywności; praca socjalna asystentów rodziny

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Barbier, J.-M. (2016). Leksykon analizy aktywności. Konceptualizacje zwyczajowych pojęć. Łódź: Wydawnictwo UŁ.

Blumer, H. (1969). Symbolic Interactionism. Perspective and Method. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press.

Charmaz, K. (2009). Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Czajkowska, M. (2010). Zaufanie w organizacji – filozoficzny zarys podstaw zagadnienia. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 234, 409–420.

Granosik, M. (2002). Kształcenie – tożsamość – działanie. O biograficznym wymiarze pracy socjalnej. W: E. Marynowicz-Hetka (red.), Badanie – działanie – kształcenie, czyli o przydatności dyscyplin społecznych dla doskonalenia praktyki profesji społecznych w dziedzinie oświaty, kultury i pracy socjalnej (s. 21–33). Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe.

Granosik, M. (2006). Profesjonalny wymiar pracy socjalnej. Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”.

Gulczyńska, A. (2013). „Chłopaki z dzielnicy”. Studium społeczno-pedagogiczne z perspektywy interakcyjnej. Łódź: Wydawnictwo UŁ.

Kamińska, I. (2012). Knowledge of biographical experiences of the mentally ill and the quality of empowerment. Socialinis darbas: patirtis ir metodai, 9(1), 235–253.

Kamińska-Jatczak, I. (2017a). Linie aktywności w procesie przepływu informacji – przykład asystentów rodziny. W: A. Żukiewicz (red.), Pedagog społeczny. Teoria i praktyka działalności społecznej (s. 145–159). Łódź: Wydawnictwo UŁ.

Kamińska-Jatczak, I. (2017b). Tożsamość profesjonalna w narracjach asystentów rodziny (Praca doktorska, mps). Pobrane z: http://dspace.uni.lodz.pl:8080/xmlui/handle/11089/23030 (dostęp: 24.01.2020).

Kamińska-Jatczak, I. (2019). Przejawy konstruowania tożsamości profesjonalnej podmiotu działającego. Przykład asystentów rodziny. Pedagogika Społeczna, 2(72), 183–202. DOI: https://doi.org/10.35464/1642-672X.PS.2019.2.13

Konecki, K.T. (2015). Anselm L. Strauss – pragmatyczne korzenie, pragmatyczne konsekwencje. Przegląd Socjologii Jakościowej, 11(1), 12–39.

Krasiejko, I. (2010). Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w pracy socjalnej. Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”.

Krasiejko, I. (2012). Metodyka działania asystenta rodziny. Różne modele pracy socjalnej i terapeutycznej z rodziną. Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”.

Marynowicz- Hetka, E. (2006). Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki. Wykład (T. 1). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Pawłowska, B. (2013). Czynniki wpływające na powstawanie i/lub ukrywanie emocji w pracy przedstawiciela handlowego i nauczyciela. Przegląd Socjologii Jakościowej, 9(2), 128–151.

Pawłowska, B., Chomczyński, P. (2012). Sposoby radzenia sobie z emocjami negatywnymi na przykładzie grupy nauczycieli. Studia Edukacyjne, 21, 141–162.

Riemann, G., Schütze, F. (2012). „Trajektoria” jako podstawowa koncepcja teoretyczna w analizach cierpienia i bezładnych procesów społecznych. W: K. Kaźmierska (red.), Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów (s. 389–414). Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.

Rompf, S.A. (2012). Trust and Rationality. An Integrative Framework for Trust Research. Mannheim: Springer VS.

Scheff, T. (1990). Microsociology. Discourse, Emotion and Social Structure. Chicago–London: Chicago University Press.

Schütze, F. (1977). Die Technik des narrativen Interviews in Interaktionsfeldstudien – dargestellt an einem Projekt zur Erforschung von kommunalen Machtstrukturen. Bielefeld: Fakultät für Soziologie, Universität Bielefeld, 1, 1–62.

Strauss, A.L., Fagerhaugh, S., Suczek, B., Wiener, C. (2012). Praca nad odczuciami. W: K. Kaźmierska (red.), Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów (s. 801–824). Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.

Strauss, A.L., Fagerhaugh, S., Suczek, B., Wiener, C. (2014). Social Organization of Medical Work. London–Chicago: University of Chicago Press.

Urbaniak-Zając, D. (2016). W poszukiwaniu teorii działania profesjonalnego pedagogów. Badania rekonstrukcyjne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. 2015, poz. 2082).

Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. 2011, nr 149, poz. 887).

Witkowski, L. (2014). Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej jako krytyczna ekologia idei, umysłu i wychowania. O miejscu pedagogiki w przełomie dwoistości w humanistyce. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2020.33.1.103-118
Data publikacji: 2020-03-27 19:13:27
Data złożenia artykułu: 2018-11-30 18:05:15


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1369
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 893

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2020 Izabela Kamińska-Jatczak

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.