Professional Values of Military Academy Students

Justyna Jagiełło

Abstract


Work and career are principal activities of man. They determine major life goals and satisfy developmental needs of every working man. The empirical studies show that a career represents a different value in working people’s life and, therefore, people place a different value on professional aspects. The profession of a soldier is commonly perceived as a difficult and dangerous occupation, it requires following orders by troops and paying attention to keep high quality of military service. The aim of this article is to identify the major work values among military academy students who decide to serve the country. This issue was discussed according to social and professional contexts.


Keywords


work as a value; work values; soldier

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Armstrong M. (2003), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

Bartnik C. (1977), Teologia pracy ludzkiej, Warszawa: IW PAX.

Bera R. (2008a), Wartość pracy w świadomości młodzieży, [w:] B. Baraniak (red.), Wartości w pedagogice pracy, Warszawa–Radom: Instytut Badań Edukacyjnych, Instytut Technologii Eksploatacji – PIB.

Bera R. (2008b), Aksjologiczny sens pracy a poczucie jakości życia młodych emigrantów polskich, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Bogaj A. (2007), Człowiek w środowisku pracy, [w:] S. Kwiatkowski, A. Bogaj, B. Baraniak (red.), Szkoła a rynek pracy. Podręcznik akademicki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bogusz J. (red.) (1988), Świat wartości młodzieży, Warszawa: IBPM.

Boguszewski R. (2011), Plany, dążenia i aspiracje młodzieży, [w:] Opinie i diagnozy. Młodzież 2010, Warszawa: CBOS.

Boguszewski (2016), Aspiracje, dążenia i plany życiowe młodzieży, [w:] Młodzież 2016. Raport z badań, Warszawa: CBOS.

Bromberek B. (1988), Młodzież studencka – jej kształcenie i koncepcje życia. Analiza wyników badań podłużnych przeprowadzonych w uczelniach Poznania, Warszawa–Łódź: PWN.

Dobrowolska D. (1984), Wartość pracy dla jednostki w środowisku przemysłowym, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Drzeżdżon W. (2010), Badania nad wartościami młodzieży w dobie dokonujących się przemian. Konstatacje pedagogiczne, „Studia Gdańskie. Wizje i Rzeczywistość”, t. 7.

Franczak R. (2015), Adaptacja zawodowa a poczucie szczęścia młodych emigrantów polskich do Wielkiej Brytanii, Lublin (niepublikowana dysertacja doktorska, UMCS).

Furmanek (2006), Zarys humanistycznej teorii pracy (nowe horyzonty pedagogiki pracy), Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Furmanek W. (2010), Praca człowieka w perspektywie wartości. Refleksje z lektury książek Zygmunta Wiatrowskiego, „Szkoła, Zawód, Praca”, nr 1.

Gliszczyńska X. (red.) (1982), Systemy wartości w środowisku pracy, Warszawa: Książka i Wiedza.

Karney J.E. (2007), Psychopedagogika pracy, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Kotarbiński T. (1965), Traktat o dobrej robocie, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Najduchowska H. (1992), Studenci okresu przełomu. Raport z badań 1987–1990, Warszawa–Łódź: PWN.

Nowacki T. (1999), Zawodoznawstwo, Radom: Instytut Technologii Eksploatacji.

Nowak W., Ciżkowicz K. (1996), System wartości młodzieży studenckiej, „Zeszyty Naukowe. Nauki Społeczne”, nr 26.

Nowosad K. (2016), Wartość pracy w życiu osób migrujących zarobkowo a sytuacja na rynku pracy, Lublin (niepublikowana dysertacja doktorska, UMCS).

Piorunek M. (2004), Młodzież w świecie współczesnym. Z badań orientacji biograficznych młodych okresu transformacji, Poznań: Wydawnictwo Rys.

Szczepański J. (1961), Uwagi o przedmiocie i zadaniach socjologii pracy, [w:] B. Biegeleisen-Żelazowski (red.), Jak pracuje człowiek. Z badań polskich psychologów, socjologów i ekonomistów, Warszawa: Książka i Wiedza.

Sztumski J. (1999), Socjologia pracy w zarysie, Warszawa: PWN.

Tischner (1991), Spór o istotę pracy, [w:] F. Adamski (red.), Spór o wartości w kulturze i wychowaniu, Kraków: Wydawnictwo UJ.

Tomaszewski T. (1975), Człowiek i otoczenie, [w:] Psychologia, Warszawa: PWN.

Tomaszewski T. (1984), Ślady i wzorce, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Wiatrowski Z. (2005), Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.

Wiatrowski Z. (2009), Dorastanie, dorosłość i starość człowieka w kontekście działalności i kariery zawodowej, Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB.

Wierzejska J. (2014), Absolwenci studiów pedagogicznych UMCS na rynku pracy, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Wierzejska J., Karpenko O. (2016), Wizja kariery zawodowej młodzieży polskiej i ukraińskiej kończącej studia pedagogiczne. Analiza porównawcza, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Zalewska A. (1996), System wartościowania pracujących w zależności od wieku i reaktywności, „Przegląd Psychologiczny”, nr 1/2.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2017.30.2.191
Date of publication: 2017-11-09 08:16:44
Date of submission: 2017-08-09 22:17:14


Statistics


Total abstract view - 1025
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 778

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Justyna Jagiełło

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.