Wartości zawodowe słuchaczy uczelni wojskowej

Justyna Jagiełło

Streszczenie w języku polskim


Praca zawodowa stanowi zasadniczą formę aktywności człowieka. Wyznacza cele życiowe i zaspokaja potrzeby rozwojowe każdej pracującej jednostki. Jak wykazują badania empiryczne, praca zawodowa przedstawia różną wartość w życiu pracujących, podobnie jak odmiennie cenione są jej poszczególne aspekty. W zawodach trudnych i niebezpiecznych, do których zalicza się profesję żołnierza zawodowego, znaczenie przywiązywane do wykonywanej pracy odgrywa kluczową rolę w jakości pełnionej służby. W związku z tym autorka opracowania dokonała identyfikacji wartości zawodowych, jakie wiążą z przyszłą pracą słuchacze uczelni wojskowej. Zagadnienie to było rozpatrywane w kontekście uwarunkowań społeczno-zawodowych.


Słowa kluczowe


praca jako wartość; wartości zawodowe; żołnierz zawodowy

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Armstrong M. (2003), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

Bartnik C. (1977), Teologia pracy ludzkiej, Warszawa: IW PAX.

Bera R. (2008a), Wartość pracy w świadomości młodzieży, [w:] B. Baraniak (red.), Wartości w pedagogice pracy, Warszawa–Radom: Instytut Badań Edukacyjnych, Instytut Technologii Eksploatacji – PIB.

Bera R. (2008b), Aksjologiczny sens pracy a poczucie jakości życia młodych emigrantów polskich, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Bogaj A. (2007), Człowiek w środowisku pracy, [w:] S. Kwiatkowski, A. Bogaj, B. Baraniak (red.), Szkoła a rynek pracy. Podręcznik akademicki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bogusz J. (red.) (1988), Świat wartości młodzieży, Warszawa: IBPM.

Boguszewski R. (2011), Plany, dążenia i aspiracje młodzieży, [w:] Opinie i diagnozy. Młodzież 2010, Warszawa: CBOS.

Boguszewski (2016), Aspiracje, dążenia i plany życiowe młodzieży, [w:] Młodzież 2016. Raport z badań, Warszawa: CBOS.

Bromberek B. (1988), Młodzież studencka – jej kształcenie i koncepcje życia. Analiza wyników badań podłużnych przeprowadzonych w uczelniach Poznania, Warszawa–Łódź: PWN.

Dobrowolska D. (1984), Wartość pracy dla jednostki w środowisku przemysłowym, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Drzeżdżon W. (2010), Badania nad wartościami młodzieży w dobie dokonujących się przemian. Konstatacje pedagogiczne, „Studia Gdańskie. Wizje i Rzeczywistość”, t. 7.

Franczak R. (2015), Adaptacja zawodowa a poczucie szczęścia młodych emigrantów polskich do Wielkiej Brytanii, Lublin (niepublikowana dysertacja doktorska, UMCS).

Furmanek (2006), Zarys humanistycznej teorii pracy (nowe horyzonty pedagogiki pracy), Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Furmanek W. (2010), Praca człowieka w perspektywie wartości. Refleksje z lektury książek Zygmunta Wiatrowskiego, „Szkoła, Zawód, Praca”, nr 1.

Gliszczyńska X. (red.) (1982), Systemy wartości w środowisku pracy, Warszawa: Książka i Wiedza.

Karney J.E. (2007), Psychopedagogika pracy, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Kotarbiński T. (1965), Traktat o dobrej robocie, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Najduchowska H. (1992), Studenci okresu przełomu. Raport z badań 1987–1990, Warszawa–Łódź: PWN.

Nowacki T. (1999), Zawodoznawstwo, Radom: Instytut Technologii Eksploatacji.

Nowak W., Ciżkowicz K. (1996), System wartości młodzieży studenckiej, „Zeszyty Naukowe. Nauki Społeczne”, nr 26.

Nowosad K. (2016), Wartość pracy w życiu osób migrujących zarobkowo a sytuacja na rynku pracy, Lublin (niepublikowana dysertacja doktorska, UMCS).

Piorunek M. (2004), Młodzież w świecie współczesnym. Z badań orientacji biograficznych młodych okresu transformacji, Poznań: Wydawnictwo Rys.

Szczepański J. (1961), Uwagi o przedmiocie i zadaniach socjologii pracy, [w:] B. Biegeleisen-Żelazowski (red.), Jak pracuje człowiek. Z badań polskich psychologów, socjologów i ekonomistów, Warszawa: Książka i Wiedza.

Sztumski J. (1999), Socjologia pracy w zarysie, Warszawa: PWN.

Tischner (1991), Spór o istotę pracy, [w:] F. Adamski (red.), Spór o wartości w kulturze i wychowaniu, Kraków: Wydawnictwo UJ.

Tomaszewski T. (1975), Człowiek i otoczenie, [w:] Psychologia, Warszawa: PWN.

Tomaszewski T. (1984), Ślady i wzorce, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Wiatrowski Z. (2005), Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.

Wiatrowski Z. (2009), Dorastanie, dorosłość i starość człowieka w kontekście działalności i kariery zawodowej, Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB.

Wierzejska J. (2014), Absolwenci studiów pedagogicznych UMCS na rynku pracy, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Wierzejska J., Karpenko O. (2016), Wizja kariery zawodowej młodzieży polskiej i ukraińskiej kończącej studia pedagogiczne. Analiza porównawcza, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Zalewska A. (1996), System wartościowania pracujących w zależności od wieku i reaktywności, „Przegląd Psychologiczny”, nr 1/2.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2017.30.2.191
Data publikacji: 2017-11-09 08:16:44
Data złożenia artykułu: 2017-08-09 22:17:14


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1025
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 778

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2017 Justyna Jagiełło

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.