The Philosophy of a Working Person as the Basis of Contemporary Labour Pedagogy

Waldemar Furmanek

Abstract


Work is an ethical force – it is an important paradigm of labour pedagogy. System analysis of a person’s work should include an axiological, aretological and deontological interpretation. The issue of the employee’s responsibility is not without significance. Such a multidimensional analysis allows to show the creative power of work aimed at changing the person and at changing the quality of life and the quality of the world. The consequence is the reinterpretation of the paradigms of labour pedagogy.


Keywords


paradigm; labour; labour pedagogy; working person; philosophy; employee’s responsibility

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


LITERATURA

Bitner, B., Stępień, K. (2000). Wprowadzenie do etyki zawodowej. Poznań: Wydawnictwo eMPi2.

Daszkiewicz, K. (1984). Traktat o złej robocie. Warszawa: Książka i Wiedza.

Furmanek, W. (2006). Sens życia a sens pracy człowieka. W: Z. Wiatrowski (red.), Pedagogika pracy i andragogika w konstelacji europejskiej i globalnej. Włocławek: Lega. Oficyna Wydawnicza Włocławskiego Towarzystwa Naukowego.

Furmanek, W. (2013a). Etyczne wymiary współczesnej pracy człowieka. Labor et Educatio, (1), 45–61.

Furmanek, W. (2013b). Humanistyczna pedagogika pracy. Praca człowieka. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Furmanek, W. (2014a). Nowa praca człowieka w cywilizacji informacyjnej. Zarys problematyki. Szkoła – Zawód – Praca, (7/8).

Furmanek, W. (2014b). Humanistyczna pedagogika pracy. Praca człowieka w cywilizacji informacyjnej. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Furmanek, W. (2017). Konsekwencje merytoryczne twierdzenia „praca jest wartością” dla pedagogiki pracy. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 30(2), 29–40. DOI: https://doi.org/10.17951/j.2017.30.2.29

Furmanek, W. (2018). Człowiek jest osobą, stając się i staje się, będąc nią. W: M. Chrost, K. Jakubiak (red.), Wychowanie. Socjalizacja. Edukacja (s. 101–124). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.

Furmanek, W. (2019). Człowiek wobec wartości. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Furmanek, W. (2020). Godność człowieka. De dignitate personae humane. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Furmanek, W. (2021). Człowiek. Wielorakość godności. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Furmanek, W. (w druku_1). Człowiek pracujący w perspektywie etyki normatywnej. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Furmanek, W. (w druku_2). Humanistyczna pedagogika pracy. Aksjologiczne problemy pracy ludzkiej. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Galarowicz, J. (1993). Powołani do odpowiedzialności. Elementarz etyczny. Kraków: Oficyna Naukowa i Literacka.

Hetmański, M. (red.). (2007). Epistemologia współcześnie. Kraków: Universitas.

Jaeger, W. (1964). Paideia. T. 2. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Jan Paweł II (1991). Laborem exercens. Watykan.

Michalik, M. (1977). Moralność pracy. Warszawa: Instytut Wydawniczy CRZZ.

Nowak, M. (2008). Od tradycyjnej pedagogiki ogólnej ku nowym wyzwaniom dla badań nad podstawami edukacji. W: T. Hejnicka-Bezwińska (red.), Pedagogika ogólna. Tradycja i teraźniejszość. Warszawa: Wydawnictwo Uczelniane WSP.

Romaniuk, K. (1997). Błogosławieństwo czy przekleństwo? Praca w Piśmie Świętym. Katowice: Księgarnia św. Jacka.

Tischner, J. (1985). Polska jest Ojczyzną. W kręgu filozofii pracy. Paris: Editions du Dialogue.

Wiatrowski, Z. (2005). Podstawy pedagogiki pracy. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.

Wilsz, J. (2010). Teoria pracy. Implikacje dla pedagogiki pracy. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

NETOGRAFIA

Cackowski, Z. (1990). Człowiek i praca. Pobrane z: www.kulturaswiecka.pl/node/210 (dostęp: 12.07.2021).

Walczak, A. (2017). W sprawie filozofii wychowania. Pobrane z: http://pedagogika-filozoficzna.eu/wp-content/uploads/2017/12/3-Walczak-10-25-pf_06.pdf (dostęp: 7.03.2021).

www1: www.ptta.pl/pef/pdf/c/cnotyiwady.pdf (dostęp: 17.07.2021).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.4.21-35
Date of publication: 2022-03-02 18:21:04
Date of submission: 2021-09-02 00:47:00


Statistics


Total abstract view - 1008
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 965

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Waldemar Furmanek

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.