Filozofia człowieka pracującego podstawą współczesnej pedagogiki pracy
Streszczenie w języku polskim
Praca jest siłą etyczną – to ważny paradygmat pedagogiki pracy. Analiza systemowa dotycząca pracy osoby powinna obejmować interpretację aksjologiczną, aretologiczną i deontologiczną. Nie bez znaczenia jest problematyka odpowiedzialności pracującego. Taka wielowymiarowa analiza pozwala ukazać siłę twórczą pracy, ukierunkowaną na przemianę osoby oraz na zmianę jakości życia i jakości świata. Konsekwencją jest reinterpretacja paradygmatów obowiązujących w pedagogice pracy.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
LITERATURA
Bitner, B., Stępień, K. (2000). Wprowadzenie do etyki zawodowej. Poznań: Wydawnictwo eMPi2.
Daszkiewicz, K. (1984). Traktat o złej robocie. Warszawa: Książka i Wiedza.
Furmanek, W. (2006). Sens życia a sens pracy człowieka. W: Z. Wiatrowski (red.), Pedagogika pracy i andragogika w konstelacji europejskiej i globalnej. Włocławek: Lega. Oficyna Wydawnicza Włocławskiego Towarzystwa Naukowego.
Furmanek, W. (2013a). Etyczne wymiary współczesnej pracy człowieka. Labor et Educatio, (1), 45–61.
Furmanek, W. (2013b). Humanistyczna pedagogika pracy. Praca człowieka. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Furmanek, W. (2014a). Nowa praca człowieka w cywilizacji informacyjnej. Zarys problematyki. Szkoła – Zawód – Praca, (7/8).
Furmanek, W. (2014b). Humanistyczna pedagogika pracy. Praca człowieka w cywilizacji informacyjnej. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Furmanek, W. (2017). Konsekwencje merytoryczne twierdzenia „praca jest wartością” dla pedagogiki pracy. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 30(2), 29–40. DOI: https://doi.org/10.17951/j.2017.30.2.29
Furmanek, W. (2018). Człowiek jest osobą, stając się i staje się, będąc nią. W: M. Chrost, K. Jakubiak (red.), Wychowanie. Socjalizacja. Edukacja (s. 101–124). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.
Furmanek, W. (2019). Człowiek wobec wartości. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Furmanek, W. (2020). Godność człowieka. De dignitate personae humane. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Furmanek, W. (2021). Człowiek. Wielorakość godności. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Furmanek, W. (w druku_1). Człowiek pracujący w perspektywie etyki normatywnej. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Furmanek, W. (w druku_2). Humanistyczna pedagogika pracy. Aksjologiczne problemy pracy ludzkiej. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Galarowicz, J. (1993). Powołani do odpowiedzialności. Elementarz etyczny. Kraków: Oficyna Naukowa i Literacka.
Hetmański, M. (red.). (2007). Epistemologia współcześnie. Kraków: Universitas.
Jaeger, W. (1964). Paideia. T. 2. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Jan Paweł II (1991). Laborem exercens. Watykan.
Michalik, M. (1977). Moralność pracy. Warszawa: Instytut Wydawniczy CRZZ.
Nowak, M. (2008). Od tradycyjnej pedagogiki ogólnej ku nowym wyzwaniom dla badań nad podstawami edukacji. W: T. Hejnicka-Bezwińska (red.), Pedagogika ogólna. Tradycja i teraźniejszość. Warszawa: Wydawnictwo Uczelniane WSP.
Romaniuk, K. (1997). Błogosławieństwo czy przekleństwo? Praca w Piśmie Świętym. Katowice: Księgarnia św. Jacka.
Tischner, J. (1985). Polska jest Ojczyzną. W kręgu filozofii pracy. Paris: Editions du Dialogue.
Wiatrowski, Z. (2005). Podstawy pedagogiki pracy. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
Wilsz, J. (2010). Teoria pracy. Implikacje dla pedagogiki pracy. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
NETOGRAFIA
Cackowski, Z. (1990). Człowiek i praca. Pobrane z: www.kulturaswiecka.pl/node/210 (dostęp: 12.07.2021).
Walczak, A. (2017). W sprawie filozofii wychowania. Pobrane z: http://pedagogika-filozoficzna.eu/wp-content/uploads/2017/12/3-Walczak-10-25-pf_06.pdf (dostęp: 7.03.2021).
www1: www.ptta.pl/pef/pdf/c/cnotyiwady.pdf (dostęp: 17.07.2021).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.4.21-35
Data publikacji: 2022-03-02 18:21:04
Data złożenia artykułu: 2021-09-02 00:47:00
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2022 Waldemar Furmanek
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.