Emotional Intelligence of Military and Civilian Students and Their Methods of Coping with Stress

Janusz Ślusarski, Elżbieta Kalbarczyk, Wioleta Tomczyk

Abstract


The authors of the article show the quantitative and qualitative analysis of own research, which was conducted on groups of military and civilian students of the Polish Air Force Academy in Dęblin. The purpose of this study was to determine if there is a relationship between emotional intelligence of the students studied and their preferred ways of coping with stress. Due to such a formulated research goal, research was carried out on a group of 60 military students and 60 civilian students of the PAFA. To study the aforementioned variables, widely known and used psychological and pedagogical tools were applied, i.e. Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych (CISS) by Endler and Parker and Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej (INTE) by Schutte, Malouff, Hall, Haggerty, Copper, Gloden, and Dornheim.


Keywords


stress; coping with stress; emotional intelligence; military students; civilian students

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bera R. (2003), Postawy zawodowe pilotów wojskowych w procesie restrukturyzacji polskich sił powietrznych, Warszawa: Dom Wydawniczy Bellona.

Biela A. (1990), Stres w pracy zawodowej. Wybrane zagadnienia, Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Ciarrochi J., Forgas J.P., Mayer J.D. (2001), Emotional Intelligence in Everyday Life, United Kingdom: Psychology Press.

Deary I.J. (2012), Inteligencja, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Dyrda J. (1997), Psychologia w wojsku, Warszawa: Agencja Wydawnicza Egros.

Goleman D. (1997), Inteligencja emocjonalna, Poznań: Media Rodzina.

Heszen I. (2013), Psychologia stresu, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Heszen-Niejodek I. (2000), Teoria stresu psychologicznego i radzenia sobie, [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 3, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Jaworowska A., Matczak A. (2008), Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej INTE, Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Lazarus R.S., Folkman S. (1984), Stress, Appraisal and Coping, New York: Springer Publishing Co.

Leszczyński R., Stefaniak Z. (1999), Predyspozycje do zawodu pilota jako kryterium selekcji w systemie rekrutacji kandydatów do uczelni lotniczej, „Biuletyn WSOSP”, nr 5(84).

Makarowski R. (2013), Stres w sportach wysokiego ryzyka. Niebo – ziemia – woda, Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Makarowski R., Smolicz T. (2012), Czynnik ludzki w operacjach lotniczych, Kosowizna: Adriana Aviaton.

Nęcka E. (2003), Inteligencja – geneza, struktura, funkcje, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Orzechowski J., Śmieja M. (2008), Inteligencja emocjonalna. Fakty, mity, kontrowersje, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sadowska M., Brachowicz M. (2008), Struktura inteligencji emocjonalnej, [w:] P. Francuz, W. Otrębski, Studia z psychologii w KUL, t. 15, Lublin: Wydawnictwo KUL.

Salovey P., Sluyter D.J. (1999), Rozwój emocjonalny a inteligencji emocjonalna, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Strelau J., Jaworowska A., Wrześniewski K., Szczepaniak P. (2009), CISS – Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych, Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.

Szczepaniak P., Strelau J., Wrześniewski K. (1996), Diagnoza stylów radzenia sobie ze stresem za pomocą polskiej wersji kwestionariusza CISS Endlera i Parkera, „Przegląd Psychologiczny”, nr 39.

Ślusarski J. (2016), Pilot-instruktor jako nauczyciel przygotowujący kandydatów do zawodów trudnych i niebezpiecznych, Dęblin: WSOSP.

Terelak J.F. (1997), Studia z psychologii stresu, Warszawa: ATK.

Terelak J.F. (2001), Psychologia stresu, Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Branta.

Terelak J.F. (2008), Człowiek i stres, Bydgoszcz–Warszawa: Oficyna Wydawnicza Branta.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2017.30.3.109
Date of publication: 2018-01-17 10:12:12
Date of submission: 2017-08-22 20:04:19


Statistics


Total abstract view - 2738
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 2114

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Janusz Ślusarski, Elżbieta Kalbarczyk, Wioleta Tomczyk

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.