Conditions for Effective Training of Social Workers

Anna Elżbieta Michalska

Abstract


The article presents the most important conditions that must be met in order to effectively prepare students for the profession of social worker. The author’s reflections are based on the experiences of Polish schools of social work from the last two decades of training and the experience developed on the basis of the education of students of social work at theInstituteofSociology,AdamMickiewiczUniversity. The article pays particular attention to the need to ensure the educational process includes properly prepared teaching staff, transparency in terms of expected learning outcomes, as well as the predictability of the professional roles and mission of the profession.


Keywords


education of social workers; social work; the role of profession; social worker; competence; effects of education; professionalisation

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Biernat T., Karwacki A. (2011), Aktywna polityka społeczna i profesjonalna praca socjalna w województwie kujawsko-pomorskim. Raport z badań, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne AKAPIT.

Frysztacki K. (2008), Siła i słabość procesów profesjonalizacji pracy socjalnej (z europejsko-amerykańskim pierwiastkiem porównawczym), [w:] B. Matyjas, M. Porąbaniec (red.), W drodze ku profesjonalizacji pracownika socjalnego, Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.

Kaźmierczak T. (2012), Pracownicy socjalni, kapitał ludzki, profesjonalna praktyka, [w:] M. Rymsza (red.), Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.

Kola A.M. (2013), Podręczniki pracy socjalnej jako jeden z elementów procesu instytucjonalizacji dyscypliny. Inspiracje i zapożyczenia, [w:] A. Kotlarska-Michalska, K. Piątek (red.), Praca socjalna – jej dyskursy, usytuowania i profile, Toruń–Bydgoszcz: Wydawnictwo Edukacyjne AKAPIT.

Kotlarska-Michalska A. (1995), Walory kształcenia pracowników socjalnych w ośrodkach uniwersyteckich, „Rocznik Naukowy Wyższej Szkoły Służby Społecznej im. Ks. Franciszka Blachnickiego w Suwałkach”.

Kotlarska-Michalska A. (2002), Uczestnictwo w badaniach diagnostycznych jako forma przygotowania do roli badacza-diagnostyka na przykładzie doświadczeń dydaktycznych Studium Pracy Socjalnej, [w:] A. Kotlarska-Michalska (red.), Obszary pracy socjalnej w teorii i praktyce, Poznań: Wydawnictwo Promocja.

Kotlarska-Michalska A. (2003), Pracownik socjalny jako badacz i strateg – nowe wyzwania w kształceniu, [w:] E. Kantowicz, A. Olubiński (red.), Działanie społeczne w pracy socjalnej na progu XXI wieku, Toruń: Wydawnictwo Akapit.

Kotlarska-Michalska A. (2004), Nowe role pracownika socjalnego w nowych obszarach pracy socjalnej, [w:] J. Brągiel, P. Sikora (red.), Praca socjalna – wielość perspektyw. Rodzina – multikulturowość – edukacja, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Kotlarska-Michalska A. (2005), Role pracowników socjalnych w nowych rolach, [w:] Efektywność, skuteczność i jakość działań w pomocy społecznej. Materiały z XIV Ogólnopolskiej Konferencji Stowarzyszenia Samorządowych Ośrodków Pomocy Społecznej, Poznań: MOPR.

Kotlarska-Michalska A. (2008), Badania nad pracą socjalną prowadzone w Studium Pracy Socjalnej Instytutu Socjologii UAM w latach 1992–2006, [w:] B. Matyjas, M. Porąbaniec (red.), W drodze ku profesjonalizacji zawodu pracownika socjalnego, Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.

Kotlarska-Michalska A. (2009), O potrzebie poszerzenia ról pracownika socjalnego, [w:] A. Żukiewicz (red.), Ciągłość i zmiana w pomocy społecznej i pracy socjalnej. Księga jubileuszowa z okazji XV-lecia Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie, Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Kotlarska-Michalska A. (2010a), Refleksje na temat modelu kształcenia pracowników socjalnych w Polsce, [w:] K. Wódz, K. Faliszek (red.), Przeobrażenia w pomocy społecznej a edukacja i doskonalenie zawodowe pracowników socjalnych w Polsce i Republice Słowackiej, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Kotlarska-Michalska A. (2010b), Przestrzeń wymiany doświadczeń między teoretykami a praktykami pracy socjalnej. Możliwości i bariery, [w:] A. Kanios, M. Czechowska-Bieluga (red.), Praca socjalna. Kształcenie – działanie – konteksty, Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Kotlarska-Michalska A. (2013), Przykłady dysfunkcji w kształceniu pracowników socjalnych, „Annales UMCS. Sectio J”, XXVI, 1–2.

Kotlarska-Michalska A. (2015), Praca socjalna jako kierunek przygotowujący do wielu ról zawodowych, [w:] Nauki humanistyczne i społeczne wobec problemów współczesnego świata, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych.

Miszczuk R., Krawczyk M. (2008), Warunki pozyskiwania środków finansowych na rozwój sfery społecznej w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki 2007–2013, [w:] E. Trafiałek (red.), Profesjonalna praca socjalna. Warunki skuteczności, doświadczenia, kierunki zmian, Kielce.

Szmagalski J. (2011), Profesje we współczesnej perspektywie teoretycznej a wyzwania profesjonalizacji pracy socjalnej w Polsce, [w:] K. Piątek, K. Szymańska-Zybertowicz (red.), Profesjonalna praca socjalna. Nowy paradygmat czy niedokończone zadanie?, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Rymsza M. (2012), Paradoks polskiej pomocy społecznej: profesjonalizacja pracy socjalnej na obrzeżach systemu, [w:] T. Kaźmierczak, M. Rymsza (red.), W stronę aktywnych służb społecznych, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.

Rymsza M. (red.) (2012), Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2016.29.1.7
Date of publication: 2016-12-10 10:33:40
Date of submission: 2016-04-04 17:50:09


Statistics


Total abstract view - 1766
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 888

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Anna Elżbieta Michalska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.