Directions of Change of Consumer Protection in Financial Services in the European Union

Damian Cyman

Abstract


The consumer as an active participant in the financial market, plays an important role in it. The establishment of appropriate rules to protect his rights is necessary to maintain the stability of the market. The current regulatory framework and institutional protection of consumers of financial services, based on the obligation to adequately inform him about the conditions of their contract, have proved inadequate. Creation of a complete system of consumer protection in financial services should involve three groups of participants: consumers , financial institutions and public authorities, including financial supervision. This would help not only to increase the level of consumer protection in complicated financial market, but raise the stability of the entire financial sector.


Keywords


consumer protection; financial market; financial services; financial supervision

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Czech T., Efektywność instrumentów prawnych ochrony kredytobiorcy-konsumenta w świetle orzecznictwa sądowego, Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa 2014.

Frączek B., Mitręga-Niestrój K., Regulacyjno-instytucjonalne ramy ochrony konsumentów na rynku usług finansowych – wybrane doświadczenia międzynarodowe, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie” 2015, nr 2.

HM Treasury, A New Approach to Financial Regulation: Securing Stability, Protecting Consumers, London 2012.

Kunkiel-Kryńska A., Metody harmonizacji prawa konsumenckiego w Unii Europejskiej i ich wpływ na procesy implementacyjne w państwach członkowskich, Wolters Kluwer, Warszawa 2012.

Łętowska E., Europejskie prawo umów konsumenckich, C.H. Beck, Warszawa 2004.

Menkes M., Reforma systemów nadzoru finansowego UE i USA, „Zeszyty Naukowe Kolegium Gospodarki Światowej SGH” 2013, nr 37.

NIK, Funkcjonowanie systemu ochrony praw klientów podmiotów rynku finansowego, Warszawa 2014.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z dnia 29 października 2011 r. w sprawie edukacji finansowej i odpowiedzialnego wykorzystywania produktów finansowych (opinia z inicjatywy własnej), 2011/C 318/04.

Rutkowska-Tomaszewska E., Ochrona prawna klienta na rynku usług bankowych, Wolters Kluwer, Warszawa 2013.

Rzecznik Finansowy, Analiza prawna wybranych postanowień umownych stosowanych przez banki w umowach kredytów indeksowanych do waluty obcej lub denominowanych w walucie obcej zawieranych z konsumentami, Warszawa 2016 (czerwiec).

Rzecznik Finansowy, Ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym. Część II, Warszawa 2016 (marzec).

Szpringer W., Kredyt konsumencki i upadłość konsumencka na rynku usług finansowych UE, Wolters Kluwer Polska, Wrocław 2005.

Tereszkiewicz P., Obowiązki informacyjne w umowach o usługi finansowe, Warszawa 2015.

Tischner A., Model przeciętnego konsumenta w prawie europejskim, „Kwartalnik Prawa Prywatnego” 2006, nr 1.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/h.2016.50.4.39
Date of publication: 2017-02-20 17:31:15
Date of submission: 2016-06-08 18:20:24


Statistics


Total abstract view - 1627
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Damian Cyman

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.