Substitutability and complementarity of physical and virtual purchase channels

Radosław Mącik

Abstract


This article explores effects of substitutability and complementarity of physical and virtual channels in the purchasing process, analyzed from the point of view of the consumer. Presented data has been collected through CAWI survey with quota sample (n= 1,701 internet users in Poland) as part of the habilitation grant No. N N112 375540.
Consumers, especially younger ones, are commonly involved in multi-channel buying processes. This involvement is an expression of not only recognizing the substitutability of physical and virtual channels, but also treating those channels as complementary at the stage of searching for information. The frequent occurrence among consumers of ROPO and reverse ROPO effects, indicates their tendency to rationalize spending, paying attention also to time spent, effort and potential post-purchase troubles. By changing the channel during the purchase process, the consumer chooses a cheaper and/or more convenient option, accepting the possible risks associated with the purchase.

Keywords


physical channel, virtual channel, substitution, complementarity, consumer behaviour

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Chodak G., Jarosz P., Kunkowski J., Tkaczyk P., Wrzalik P., Raport eHandel Polska 2012. Analiza wyników badania polskich sklepów internetowych, DotCom River, Sklepy24.pl, Wrocław 2012, s. 6.

Efekt ROPO w segmencie Retail, Google, TNS OBOP 2009, http://www.google.pl/intl/pl/press/blog/PL_ROPO_Retail_Poland_public.pdf (dostęp: 23.06.2014).

Garapich A., eCommerce w Polsce. Rynek, nabywcy, trendy, PBI, Warszawa 2012, http://www.slideshare.net/P_B_I/e-commerce-w-polsce (dostęp: 23.06.2014).

Górecki M., Powiązanie świata online z offline, czyli efekt ROPO w Polsce, http://www.slideshare.net/MarekGorecki/powizanie-wiata-online-z-offline-czyli-efekt-ropo-w-polsce (dostęp: 23.06.2014).

Joo Y.-H., Park M.H.-Y., Information search and purchase channel choice across in-home shopping retail formats, “Academy of Marketing Studies Journal” 2008, vol. 12, no 2, s. 49–61.

Keen C., Wetzels M., De Ruyter K., Feinberg R., E-tailers versus retailers: Which factors determine consumer preferences, “Journal of Business Research” 2004, vol. 57, no 7, s. 689–693.

Konucs U., Verhoef P.C., Neslin S.A., Multichannel shopper segments and their covariates, “Journal of Retailing” 2008, vol. 84, no 4, s. 398–413.

Mącik R., Modelowanie stałych czynników wyjaśniających kupowanie w Internecie, [w:] R. Mącik (red.), Wpływ technologii informacyjnych i komunikacyjnych na zachowania konsumentów – studium empiryczne, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2011, s. 141–145.

Mącik R., Technologie informacyjne i komunikacyjne jako moderator procesów podejmowania decyzji zakupowych przez konsumentów, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2013.

Mącik R., Furtak R., Zakupy internetowe a zakupy konwencjonalne, [w:] R. Mącik (red.), Wpływ technologii informacyjnych i komunikacyjnych na zachowania konsumentów – studium empiryczne, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2011, s. 63–84.

Nalewajek M., Zróżnicowanie oczekiwań konsumenta w procesie zakupowym a możliwości ich zaspokojenia we współczesnej gospodarce, Texterbooks 2013, s. 112–134.

Piwowarczyk M., Efekt ROPO, czyli jak on-line wpływa na off-line, 19.08.2011, http://www.slideshare.net/mpiwo/efekt-ropo-czyli-jak-online-wpywa-na-offline-piwowarczyk-marcin (dostęp: 23.06.2014).

Pookulangara S., Natesan P., Examining consumers’ channel-migration intention utilizing theory of planned behavior: A multigroup analysis, “International Journal of Electronic Commerce Studies” 2010, vol. 1, no 2, s. 97–116.

Rdzeń K., Obroty eCommerce Polska 2012 i wielkość serwisu Allegro, n.d., http://mensis.pl/aktualnosci/obroty-ecommerce-polska-2012-i-wielkosc-serwisu-allegro/ (dostęp: 5.07.2014).

Retail Sales March 2013 Data, Office of National Statistics, http://www.ons.gov.uk/ons/rel/rsi/retail-sales/march-2013/rft-rsi-tables-march-2013.xls (dostęp: 5.07.2014).

Simon H.A., A behavioral model of rational choice, “Quarterly Journal of Economics” 1955, vol. 69, s. 99–118.

Szymański G., Czajkowski T., Badanie polskich e-sklepów AD 2012, [w:] eCommerce 2012. Raport, Internet Standard. International Data Group Poland SA, Warszawa 2012.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/h.2015.49.1.99
Date of publication: 2015-08-07 12:11:31
Date of submission: 2015-08-06 12:07:43


Statistics


Total abstract view - 846
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Radosław Mącik

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.