Participatory Budget as One of the Instruments of the Concept of Public Governance on the Example of the City of Lublin
Abstract
Theoretical background: Participatory budgeting enables the co-creation of local budgets through discussions between residents and local authorities. Thanks to this, it is possible to implement those investments that are important for the local community. By voting, the citizens may participate in the process of creating local development.
Purpose of the article: The purpose of the article is the diagnosis of the concept of public governance and tools used within the framework of co-management, with particular emphasis on the participatory budget on the example of the city of Lublin in 2015–2021.
Research methods: The analysis covered existing data from budget resolutions of individual cities, reports from the Lublin Research Group and from Internet sources. The publication includes both quantitative and qualitative research.
Main findings: The participatory budget of Lublin is characterized by a relatively high share of funds allocated to the implementation of tasks in total budget expenditure compared to other provincial cities in Poland. For several years, there has also been a noticeable decline in the turnout of people voting for projects under the participatory budget. Thanks to a detailed analysis of the functioning of the participatory budget of the city of Lublin, compared to other provincial cities in Poland, there is a need to promote the idea of social participation more strongly.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Frequently Asked Questions about Participatory Budgeting. (2004). Global Campaign on Urban Governance. UN-HABITAT, Quito.
Art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. 2009 Nr 19 poz. 100 z późn. zm.).
Art. 2 pkt. 4 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. 2009 Nr 19 poz. 100 z późn. zm.).
Better Regulation: Making Good Use of Regulatory Impact Assessments. (2002). National Audit Office. Report of the Controller and Auditor General HC 329 Session 2001–2002, London.
Czarnecki, K. (2014). Udział mieszkańców w ustalaniu wydatków budżetu gminy w ramach tzw. budżetu partycypacyjnego (na przykładzie Torunia w latach 2013–2014). Prawo Budżetowe Państwa i Samorządu, 1(2), 125–145. https://doi.org/10.12775/PBPS.2014.008
Dias, N. (2014). Hope for Democracy. 25 Years of Participatory Budgeting Worldwide. São Brás de Alportel: In Loco Association.
Długosz, D., & Wygnański, J.J. (2005). Obywatele współdecydują. Przewodnik po partycypacji społecznej. Warszawa: Stowarzyszenie na Rzecz Forum Inicjatyw Pozarządowych.
Dworakowska, M. (2014). Rola i znaczenie budżetu partycypacyjnego w rozwoju społeczeństwa obywatelskiego. In J. Osiński & J.Z. Popławska (red.), Oblicza społeczeństwa obywatelskiego. Państwo. Gospodarka. Świat (pp. 30–40). Warszawa: SGH.
Džinić, J., Svidroňová, M.M., & Markowska-Bzducha, E. (2016). Participatory Budgeting: A Comparative Study of Croatia, Poland and Slovakia. NISPAcee Journal of Public Administration and Policy, 9(1),
–56. https://doi.org/10.1515/nispa-2016-0002
Goldfrank, B. (2007). Lessons from Latin American Experience in Participatory Budgeting. In A. Shah (Ed.), Participatory Budgeting. Public Sector Governance and Accountability Series. Washington: World Bank.
Izdebski, H. (2007). Od administracji publicznej do public governance. Zarządzanie Publiczne, 1(1), 7–20.
Jasińska, K. (2015). Wybrane obszary nowego zarządzania publicznego w sektorze samorządowym w Polsce. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, 18, 69–81.
Jessop, B. (2007). Promowanie „dobrego rządzenia” i ukrywanie jego słabości: refleksja nad politycznymi paradygmatami i politycznymi narracjami w sferze rządzenia. Zarządzanie Publiczne, 2(2), 5–25.
Kania, M. (2017). Partnerstwo publiczno-prywatne. In R. Blicharz (red.), Przedsiębiorca: zagadnienia wybrane (pp. 347–369). Katowice: UŚ.
Kargol-Wasiluk, A., & Wojewódko, E. (2016). Budżet zadaniowy jako narzędzie poprawy jakości rządzenia (na przykładzie Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego). Optimum. Studia Ekonomiczne, 2(86), 155–177.
https://doi.org/10.15290/ose.2017.02.86.11
Knosala, E. (2011). Zarys teorii decyzji w nauce administracji. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
Kołodziej-Hajdo, M. (2017). Budżet partycypacyjny jako instrument zarządzania publicznego w koncepcji „public governance” na przykładzie miasta Krakowa. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 341, 159–170.
Kotowska, E. (2015). Implementacja metod i narzędzi zarządzania menedżerskiego w sektorze publicznym. In W. Harasim (red.), Zarządzanie wartościami niematerialnymi w erze gospodarki cyfrowej (pp. 31–47). Warszawa: Wyższa Szkoła Promocji, Mediów i Show Businessu.
Kowalska-Chrzanowska, M. (2019). Budżet obywatelski jako instrument partycypacji społecznej w obszarze kultury. Zarządzanie w Kulturze, 20(1), 57–77. https://doi.org/10.4467/20843976ZK.19.004.10337
Krajewska, A. (2007). Konsultacje społeczne w praktyce. Studium dwóch przypadków. In M. Rymsza (red.), Organizacje pozarządowe. Dialog obywatelski. Polityka państwa (pp. 127–154). Warszawa: FISP.
Kulesza, M., & Sześciło, D. (2013). Polityka administracyjna i zarządzanie publiczne. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
Lenart, R. (2015). Współzarządzanie a rozwój organizacji publicznej. Marketing i Rynek, 9(CD), 309–319.
Lubelska Grupa Badawcza. Ewaluacja Budżetu Obywatelskiego 2018.
Miasto 2077. (2019). Raport: Budżet Obywatelski w polskich miastach.
Myszak, J.M. (2012). Nowe zarządzanie publiczne (NPM) jako instrument zarządzania finansami publicznymi. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Współczesne Problemy Ekonomiczne. Globalizacja. Liberalizacja. Etyka, 5, 109–120.
Pabiś, Ł. (2017). Zrównoważony rozwój w kontekście nowych koncepcji zarządzania publicznego: „New Public Management” i „Public Governance” (nowego zarządzania publicznego i zarządzania partycypacyjnego). Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej: Zarządzanie, 25(2), 7–22.
https://doi.org/10.17512/znpcz.2017.1.2.01
Patsias, C., Latendresse, A., & Bherer, L. (2012). Participatory Democracy, Decentralization and Local Governance: The Montreal Participatory Budget in the Light of ‘Empowered Participatory Governance’. International Journal of Urban and Regional Research, 37(6), 2214–2230. https://doi.org/10.1111/j.1468-2427.2012.01171.x
Poniatowicz, M. (2011). Partnerstwo publiczno-prywatne w sektorze samorządowym a problematyka lokalnego długu publicznego. Optimum. Studia Ekonomiczne, 3(51).
Raport dotyczący Budżetu Obywatelskiego 2020. Lubelska Grupa Badawcza.
Rudolf, W. (2010). Koncepcja governance i jej zastosowanie – od instytucji międzynarodowych do niższych szczebli władzy. Acta Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica, 245, 73–82. https://doi.org/11089/527
Rybczyńska, J.A. (2002). Partycypacja obywatelska na poziomie lokalnym w III Rzeczypospolitej Polskiej – próba oceny. In S. Michałowski (red.), Samorząd terytorialny III Rzeczypospolitej. Dziesięć lat doświadczeń (pp. 113–120). Lublin: Wydawnictwo UMCS. https://doi.org/10.6084/m9.fishare.94199
Sakowicz, M. (2014). Rola oceny skutków regulacji w dobie kryzysu ekonomicznego. Doświadczenia polskiej administracji. In W. Mikułowski & A. Jezierska (red.), Administracja publiczna wobec wyzwań kryzysu ekonomicznego i jego konsekwencji społecznych (pp. 58–70). Warszawa: KSAP.
Sempiak, A. (2017). Nowe zarządzanie publiczne – kierunki zmian w funkcjonowaniu sektora publicznego. Samorząd terytorialny: organizacja, funkcjonowanie i kierunki rozwoju, 41(2), 143–155.
Stefańska, D., Bubel, D., & Barcik, A. (2019). Zarządzanie kapitałem intelektualnym w perspektywie nowego zarządzania publicznego. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, 34, 135–144. https://doi.org/10.17512/znpcz.2019.2.12
Szumowski, W. (2014). Zarządzanie publiczne – próba systematyzacji koncepcji. Nauki o Zarządzaniu, 4(21), 86–98.
Uchwały budżetowe miasta Lublin na lata 2015–2021.
Uchwały budżetowe poszczególnych miast na rok 2020.
Zalewski, A. (2006). Teoria i praktyka nowego zarządzania publicznego. In M. Ostaszewski & M. Zaleska (red.), W stronę teorii i praktyki finansów (p. 74). Warszawa: SGH.
Ziębicki, B. (2014). Efektywność organizacyjna podmiotów sektora publicznego. Kraków: UE.
Żabka, A., & Łapińska, H. (2014). Budżet partycypacyjny a rozwój lokalny. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Finansów i Prawa, 4, 36–63.
Internet sources
www1. Retrieved from https://demografi.stat.gov.pl/BazaDemografi/StartIntro.aspx
www2. Retrieved from https://kurierlubelski.pl/budzet-obywatelski-2019-znamy-wyniki-najwiekszymwygranym-stadion-zuzlowy/ar/13613992
www3. Retrieved from https://lublin.budzet-obywatelski.eu/wyniki
www4. Retrieved from https://lublin.eu/mieszkancy/partycypacja/budzet-obywatelski/aktualnosci/
www5. Retrieved from https://lublin.eu/mieszkancy/partycypacja/budzet-obywatelski/budzet-obywatelski-2015/10-mln-zl-na-budzet-obywatelski-w-lublinie,14,676,1.html
www6. Retrieved from https://www.lublin.eu/mieszkancy/partycypacja/budzet-obywatelski/budzet-obywatelski-vi-edycja/nowe-zasady/
www7. Retrieved from https://lublin.eu/mieszkancy/partycypacja/budzet-obywatelski/budzet-obywatelski-vii/zwycieskie-projekty/
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/h.2021.55.3.23-36
Date of publication: 2021-11-24 12:10:12
Date of submission: 2021-08-06 14:12:14
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Jan Braun, Patrycja Marzec-Braun
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.