Dysleksja rozwojowa – wiedza i doświadczenia własne przyszłych logopedów
Streszczenie w języku polskim
W artykule prezentowane są wyniki badań ankietowych dotyczących problematyki specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu, przeprowadzonych w 25-osobowej grupie słuchaczy I roku studiów podyplomowych z zakresu logopedii ogólnej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Badania miały na celu ustalenie, jaką wiedzą na temat dysleksji rozwojowej dysponują przyszli logopedzi i jaka jest ich świadomość problemów dotykających uczniów i osób dorosłych z dysleksją oraz potrzeb dzieci z ryzykiem dysleksji.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Bogdanowicz K. M., Krasowicz-Kupis G., Kwiatkowska D., Wiejak K., Weremiuk A., Czy moje dziecko jest zagrożone dysleksją? Poradnik dla rodziców dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych na temat rozpoznawania ryzyka dysleksji i wspomagania dzieci z tym problemem, Warszawa 2014.
Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji, dysortografii i dysgrafii – Skala Ryzyka Dysleksji wraz z normami dla klas I i II, Gdańsk 2011.
Bogdanowicz M., Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu, [w:] Dysleksja rozwojowa. Perspektywa psychologiczna, pod red. G. Krasowicz-Kupis, Gdańsk 2006, s. 7–34.
Bogdanowicz M., Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu – pomoc psychologiczna i pedagogiczna, [w:] Dysleksja rozwojowa. Perspektywa psychologiczna, pod red. G. Krasowicz-Kupis, Gdańsk 2006, s. 141–151.
Bogdanowicz M., Świadomość dysleksji w Polsce – badania porównawcze, [w:] Dysleksja. Problem znany czy nieznany?, pod red. M. Kostki-Szymańskiej, G. Krasowicz-Kupis, Lublin 2007, s. 13–35.
Bogdanowicz M., Kalka D., Skala Ryzyka Dysleksji dla dzieci wstępujących do szkoły. SRD-6, Gdańsk 2011.
Borkowska A., Neuropsychologiczne podłoże trudności w czytaniu i pisaniu, [w:] Dysleksja rozwojowa. Perspektywa psychologiczna, pod red. G. Krasowicz-Kupis, Gdańsk 2006, s. 35–51.
Domagała A., Mirecka U., Postępowanie logopedyczne w przypadku dysleksji rozwojowej, [w:] Logopedia. Postępowanie logopedyczne. Standardy, pod red. S. Grabiasa, J. Panasiuk, T. Woźniaka, Lublin 2015, s. 439–460.
Domagała A., Mirecka U., Testy przesiewowe do badania umiejętności czytania i pisania, „Nowa Audiofonologia” 2015, nr 4 (4), s. 45–50.
ICD-10. Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych – X Rewizja, t. 1, 2008, © Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia 2012, www.csioz.gov.pl/src/files/klasyfikacje/ICD10TomI, dostęp: 29 X 2013.
Krasowicz-Kupis G., Psychologia dysleksji, Warszawa 2008.
Mirecka U., Obraz trudności w komunikacji językowej ustnej i pisemnej w przypadkach specyficznych zaburzeń rozwoju mowy i języka, [w:] Logopedia u progu XXI wieku, pod. red. M. Młynarskiej, T. Smereki, Wrocław 2010, s. 94–101.
Półtorak M., Wiedza przyszłych pedagogów i nauczycieli o problematyce dysleksji rozwojowej, [w:] Dysleksja. Problem znany czy nieznany?, pod red. M. Kostki-Szymańskiej, G. Krasowicz-Kupis, Lublin 2007, s. 147–163.
Szczerbiński M., Dysleksja rozwojowa: próba definicji, [w:] Dysleksja. Problem znany czy nieznany?, pod red. M. Kostki-Szymańskiej, G. Krasowicz-Kupis, Lublin 2007, s. 47–70.
Wiejak K., Krasowicz-Kupis G., Bogdanowicz K. M., Skala Prognoz Edukacyjnych (SPE IBE), Warszawa 2015.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2016.1.181
Data publikacji: 2017-02-20 12:39:54
Data złożenia artykułu: 2017-02-20 12:26:46
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2017 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.