Angażujące wykłady. Filozofia poprzez istotność i aktualność
Streszczenie w języku polskim
W artykule poruszono kwestię zaangażowania studentów w wykłady z filozofii na poziomie studiów licencjackich. Przedstawiono wybrane podejście do tworzenia kursów oparte na omawianiu konkretnych problemów, proponując przy tym nacisk na istotność i aktualność jako skuteczne sposoby na zaangażowanie i przyciągnięcie uwagi studentów do omawianego materiału, jednocześnie pomagające im zrozumieć, że filozofia jest wciąż żywą dziedziną. W celu zilustrowania tego pomysłu przedstawiono również dwa przykładowe moduły – jeden dotyczący tożsamości osobistej, a drugi egzystencjalizmu. Mogą one zostać zaadaptowane i zintegrowane z istniejącymi kursami lub mogą być wykorzystane jako przykład prezentujący rozwój nowych modułów badających różne zagadnienia.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Anderman, E.M., Maehr, M.L. (1994). Motivation and Schooling in the Middle Grades. Review of Educational Research, 64(2), 287–309. DOI: 10.3102/00346543064002287
Beauvoir, S. (2011). The Second Sex. New York: Random House.
Blackburn, S. (1999). Think. Oxford: Oxford University Press.
Chaffee, J. (2015). The Philosopher’s Way. London: Pearson.
Copleston, F. (1946). A History of Philosophy. London: Burns, Oates & Washbourne.
Cornford, I. (1997). Ensuring Effective Learning from Modular Courses: A Cognitive. Journal of Vocational Education & Training, 49(2), 237–251. DOI: 10.1080/13636829700200014
Dostoevsky, F. (1994). Notes from Underground. New York: Random House.
Garvey, J., Stangroom, J. (2012). The Story of Philosophy: A History of Western Thought. London: Hachette.
Gettings, M. (2013). Student-Centered Discussions in Introductory Philosophy: A Case Study on the Nature of Art. Teaching Philosophy, 36(4), 321–336.
Goldschmid, B., Goldschmid, M.L. (1973). Modular Instruction in Higher Education: A Review. Higher Education, 2, 15–32. DOI: 10.1007/BF00162534
Jang, H., Reeve, J., Deci, E.L. (2010). Engaging Students in Learning Activities: It Is Not Autonomy Support or Structure but Autonomy Support and Structure. Journal of Educational Psychology, 102(3), 588–600. DOI: 10.1037/a0019682
Kierkegaard, S. (1980). The Concept of Anxiety. Princeton: Princeton University Press.
Kierkegaard, S. (2006). Fear and Trembling. Cambridge: Cambridge University Press.
Locke, J. (2004). An Essay Concerning Human Understanding. Project Gutenberg.
Moore, B., Bruder, K. (2023). Philosophy: The Power of Ideas. New York: McGraw Hill.
Nietzsche, F. (1911). The Genealogy of Morals. London: Foulis.
Nietzsche, F. (2010). The Gay Science. New York: Random House.
Parfit, D. (1984). Reasons and Persons. Oxford: Oxford University Press.
Perry, J., Bratman, M., Fischer, J. (2021). Introduction to Philosophy. Oxford: Oxford University Press.
Reid, T. (2011). Essays on the Intellectual Powers of Man. Cambridge: Cambridge University Press.
Sartre, J.-P. (1993). Being and Nothingness. New York: Washington Square Press.
Shoemaker, S. (1984). Identity, Cause, and Mind: Philosophical Essays. Cambridge: Cambridge University Press.
Titus, H., Smith, M., Nolan, R. (1994). Living Issues in Philosophy. Oxford: Oxford University Press.
Wolfe, K. (2022). Reclaiming Reasoning: A Cooperative Approach to Critical Thinking. Teaching Philosophy, 45(2), 209–237.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2024.9.259-272
Data publikacji: 2024-10-24 23:37:58
Data złożenia artykułu: 2023-08-31 14:13:57
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.