Angażujące wykłady. Filozofia poprzez istotność i aktualność

Kamil Lemanek

Streszczenie w języku polskim


W artykule poruszono kwestię zaangażowania studentów w wykłady z filozofii na poziomie studiów licencjackich. Przedstawiono wybrane podejście do tworzenia kursów oparte na omawianiu konkretnych problemów, proponując przy tym nacisk na istotność i aktualność jako skuteczne sposoby na zaangażowanie i przyciągnięcie uwagi studentów do omawianego materiału, jednocześnie pomagające im zrozumieć, że filozofia jest wciąż żywą dziedziną. W celu zilustrowania tego pomysłu przedstawiono również dwa przykładowe moduły – jeden dotyczący tożsamości osobistej, a drugi egzystencjalizmu. Mogą one zostać zaadaptowane i zintegrowane z istniejącymi kursami lub mogą być wykorzystane jako przykład prezentujący rozwój nowych modułów badających różne zagadnienia.


Słowa kluczowe


projekt kursu; moduł; zaangażowanie; wykład; studia wyższe

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Anderman, E.M., Maehr, M.L. (1994). Motivation and Schooling in the Middle Grades. Review of Educational Research, 64(2), 287–309. DOI: 10.3102/00346543064002287

Beauvoir, S. (2011). The Second Sex. New York: Random House.

Blackburn, S. (1999). Think. Oxford: Oxford University Press.

Chaffee, J. (2015). The Philosopher’s Way. London: Pearson.

Copleston, F. (1946). A History of Philosophy. London: Burns, Oates & Washbourne.

Cornford, I. (1997). Ensuring Effective Learning from Modular Courses: A Cognitive. Journal of Vocational Education & Training, 49(2), 237–251. DOI: 10.1080/13636829700200014

Dostoevsky, F. (1994). Notes from Underground. New York: Random House.

Garvey, J., Stangroom, J. (2012). The Story of Philosophy: A History of Western Thought. London: Hachette.

Gettings, M. (2013). Student-Centered Discussions in Introductory Philosophy: A Case Study on the Nature of Art. Teaching Philosophy, 36(4), 321–336.

Goldschmid, B., Goldschmid, M.L. (1973). Modular Instruction in Higher Education: A Review. Higher Education, 2, 15–32. DOI: 10.1007/BF00162534

Jang, H., Reeve, J., Deci, E.L. (2010). Engaging Students in Learning Activities: It Is Not Autonomy Support or Structure but Autonomy Support and Structure. Journal of Educational Psychology, 102(3), 588–600. DOI: 10.1037/a0019682

Kierkegaard, S. (1980). The Concept of Anxiety. Princeton: Princeton University Press.

Kierkegaard, S. (2006). Fear and Trembling. Cambridge: Cambridge University Press.

Locke, J. (2004). An Essay Concerning Human Understanding. Project Gutenberg.

Moore, B., Bruder, K. (2023). Philosophy: The Power of Ideas. New York: McGraw Hill.

Nietzsche, F. (1911). The Genealogy of Morals. London: Foulis.

Nietzsche, F. (2010). The Gay Science. New York: Random House.

Parfit, D. (1984). Reasons and Persons. Oxford: Oxford University Press.

Perry, J., Bratman, M., Fischer, J. (2021). Introduction to Philosophy. Oxford: Oxford University Press.

Reid, T. (2011). Essays on the Intellectual Powers of Man. Cambridge: Cambridge University Press.

Sartre, J.-P. (1993). Being and Nothingness. New York: Washington Square Press.

Shoemaker, S. (1984). Identity, Cause, and Mind: Philosophical Essays. Cambridge: Cambridge University Press.

Titus, H., Smith, M., Nolan, R. (1994). Living Issues in Philosophy. Oxford: Oxford University Press.

Wolfe, K. (2022). Reclaiming Reasoning: A Cooperative Approach to Critical Thinking. Teaching Philosophy, 45(2), 209–237.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2024.9.259-272
Data publikacji: 2024-10-24 23:37:58
Data złożenia artykułu: 2023-08-31 14:13:57


Statystyki


Widoczność abstraktów - 120
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.