Dualistyczna organizacja władzy wykonawczej: zagadnienia teoretyczne i współczesne doświadczenia ukraińskie

Roman Martyniuk, Oleksii Datsiuk

Streszczenie w języku polskim


Forma rządów ustalona w aktualnej wersji Konstytucji Ukrainy zasadniczo spełnia kryteria republiki mieszanej. Jedną z cech wyróżniających mieszaną formę rządów republikańskich jest dualizm władzy wykonawczej, który przewiduje konstytucyjne utrwalenie wspólnych kompetencji prezydenta i rządu w niektórych obszarach działania władzy państwowej. Obecność dwóch wiodących podmiotów władzy wykonawczej – prezydenta i premiera, z których żaden nie dominuje, zapobiega nadużyciom władzy wykonawczej. Dualistyczna organizacja władzy wykonawczej pozwala także zmniejszyć niebezpieczeństwo ostrej konfrontacji głowy państwa z parlamentem – potencjalną wadę prezydenckiej formy rządów, oraz zagrożenie trwałą niestabilnością rządu – potencjalną wadę parlamentarnej formy rządu.Decydujący wpływ na efektywność republiki mieszanej ma model relacji kompetencyjnych pomiędzy prezydentem a rządem. Ogólne podejście republiki mieszanej do podziału kompetencji między prezydentem a premierem we władzy wykonawczej jest takie, że chociaż odpowiednie uprawnienia tych podmiotów są “splatane”, to uprawnienia prezydenta są decydujące. Głowa państwa – prezydent – odpowiada głównie za rozwiązywanie kwestii strategicznych, kontroluje takie sfery działalności władzy państwowej, jak polityka zagraniczna, bezpieczeństwo narodowe i obrona, natomiast premier rozwiązuje zadania taktyczne i realizuje bieżące, operacyjne zadania kierownictwo.

Analiza relacji pomiędzy prezydentem a władzą wykonawczą, charakterystyczna dla republiki mieszanej, dostarcza niezbędnych kryteriów oceny podziału wspólnych kompetencji Prezydenta Ukrainy i Gabinetu Ministrów Ukrainy ustanowionych Konstytucją Ukrainy. Model stosunków kompetencyjnych tych podmiotów, ustalony w pierwotnej wersji Konstytucji Ukrainy, w większym stopniu odpowiada kryteriom prezydenckiej formy rządów, a obecna wersja Konstytucji Ukrainy kryteriom mieszanej republika parlamentarno-prezydencka. Jednocześnie narzędzia oddziaływania na władzę wykonawczą, jakimi dysponuje Prezydent Ukrainy, są w oczywisty sposób niewystarczające i stwarzają poważne komplikacje w realizacji konstytucyjnego statusu Głowy Państwa.Metodologia tej pracy opiera się na dwóch głównych metodach specjalistycznych badań naukowych ‒ porównawczo-prawnej i prawno-dogmatycznej. Metody te stosowano zarówno w trakcie całego badania, jak i aktywniej na jego poszczególnych etapach.Porównawczą metodę prawniczą zastosowano przede wszystkim do porównania treści norm konstytucyjnych ustanawiających dualistyczną organizację władzy wykonawczej w krajach o mieszanej formie rządów republikańskich.Do teoretyczno-prawnej analizy przepisów konstytucyjnych dotyczących statusu prezydenta i rządu, w szczególności tych uprawnień tych podmiotów, które wyznaczają sfery ich wspólnych kompetencji, zastosowano metodę prawno-dogmatyczną.Wymienione metody badawcze uzupełniono metodą porównawczo-historyczną, która pozwoliła przeanalizować genezę relacji kompetencyjnych Prezydenta Ukrainy i Gabinetu Ministrów Ukrainy zgodnie z pierwotnym i aktualnym wydaniem Konstytucji Ukrainy.


Słowa kluczowe


forma rządu, republika mieszana, prezydent, rząd, władza wykonawcza, dualizm władzy wykonawczej, podział kompetencji.

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Normative acts, documents

Constitution of October 4, 1958, https://www.conseil-constitutionnel.fr/sites/default/files/as/root/bank_mm/anglais/constiution_anglais_juillet2008.pdf.

Constitution of the Portuguese Republic, https://www.parlamento.pt/sites/EN/Parliament/Documents/Constitution7th.pdf.

Constitution of the Republic of Poland, https://www.sejm.gov.pl/prawo/konst/angielski/kon1.htm.

Konstytutsiia Ukrainy: Zakon Ukrainy vid 28 chervnia 1996 r. № 254/96-вр, “Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy” 1996, № 30, Art. 141.

Pro Kabinet Ministriv Ukrainy : Zakon Ukrainy vid 21 hrudnia 2006 r. № 514-V, “Ofitsiinyi visnyk Ukrainy” 2007, № 6, Art. 7.

Pro Kabinet Ministriv Ukrainy : Zakon Ukrainy vid 27 liutoho 2014 r. № 794-VII, “Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy” 2014, № 13, Art. 222.

Pro Kabinet Ministriv Ukrainy : Zakon Ukrainy vid 7 zhovtnia 2010 r. № 2591-VI, “Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy” 2011, № 9, Art. 58.

The Constitution of Finland, https://www.finlex.fi/fi/laki/kaannokset/1999/en19990731.pdf.

The Constitution of the Republic of Croatia, https://www.usud.hr/sites/default/files/dokumenti/The_consolidated_text_of_the_Constitution_of_the_Republic_of_Croatia_as_of_15_January_2014.pdf.

Vysnovok Komisii za demokratiiu cherez pravo (Venetsianskoi komisii) “Pro konstytutsiinu sytuatsiiu v Ukraini” vid 17-18 hrudnia 2010 r., http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/994_a36.

Vysnovok shchodo trokh proektiv zakoniv pro vnesennia zmin do Konstytutsii Ukrainy. Pryiniatyi Venetsianskoiu Komisiieiu na yii 57-mu plenarnomu zasidanni (Venetsiia, 12-13 hrudnia 2003 r.), [u:] Konstytutsiina reforma: ekspertnyi analiz, Kharkiv, Folio 2004.

Literature

Aleksiev A., Bezotvetstvennost monarha i otvetstvennost pravitelstva, Moscow: Tipografiya tovarischestva I. D. Sytina 1907.

Ardant F., Les institutions de la Ve République. Hachette supérieur 2019.

Averyanov V., Dualizm vykonavchoi vlady u svitli konstytutsiinoho vdoskonalennia formy derzhavnoho pravlinnia v Ukraini, “Visnyk Constytutsiynoho Sudu Ukrainy” 2010, № 3, p. 106-115.

Averyanov V., Uriad u mekhanizmi podilu vlady: nedoskonalist vitchyznianoi konstytutsiinoi modeli, “Pravo Ukrainy” 2005, № 4, p. 10-16.

Averyanov V., Vykonavcha vlada v Ukraini: orhanizatsiia ta rozvytok instytutiv, [u:] Derzhavotvorennia i pravotvorennia v Ukraini: dosvid, problemy, perspektyvy, Kyiv: Institute of State and Law named after V. M. Koretskyi 2001.

Barabash Yu., Prezydentska vlada u zmishanykh respublikakh: okremi pytannia teorii ta praktyky, “Pravo Ukrainy” 2014, № 8, p. 67-76.

Dakhova I., Rozpodil povnovazhen mizh Prezydentom Ukrainy i Kabinetom Ministriv Ukrainy, “Forum prava” 2011, № 1, p. 241-245.

Gorbunova L., Pryntsyp zakonnosti u normotvorchii diialnosti orhaniv vykonavchoi vlady, Kyiv: Yurinkom Inter 2008.

Holmes S., Postkommunisticheskiy institut prezidenta, “Konstitutsionnoe pravo: vostochnoevropeyskoe obozrenie” 1994, № 4-5, p. 53-57.

Okrema dumka suddi Konstytutsiinoho Sudu Ukrainy Shapovala V. M. stosovno Rishennia Konstytutsiinoho Sudu Ukrainy u spravi za konstytutsiinym podanniam 73 narodnykh deputativ Ukrainy shchodo vidpovidnosti Konstytutsii Ukrainy (konstytutsiinosti) zdiisnenoho Prezydentom Ukrainy prava veto stosovno pryiniatoho Verkhovnoiu Radoiu Ukrainy Zakonu Ukrainy “Pro vnesennia zmin do statti 98 Konstytutsii Ukrainy” ta propozytsii do noho (sprava shchodo prava veto na zakon pro vnesennia zmin do Konstytutsii Ukrainy) vid 11 bereznia 2003 r. № 6-рп/2003, “Visnyk Constytutsiynoho Sudu Ukrainy” 2003, № 2, p. 16-20.

Petryshyn О., Forma derzhavnoho pravlinnia v Ukraini: do poshuku konstytutsiinoi modeli, “Pravo Ukrainy” 2014, № 8, p. 105-116.

Sartori J., Porivnialna konstytutsiina inzheneriia: Doslidzhennia struktur, motyviv i rezultativ, Kyiv: ArtEk 2001, 224 p.

Shapoval V., Konstytutsiino-pravovyi mekhanizm derzhavnoi vlady v nezalezhnii Ukraini: polityko-pravovi problemy orhanizatsii vykonavchoi vlady, “Pravo Ukrainy” 1997, № 1, p. 30-34.

Shapoval V., Suchasnyi konstytutsionalizm, Kyiv: Salkom, Yurinkom Inter 2005.

Shapoval V., Vykonavcha vlada v Ukraini u konteksti formy derzhavnoho pravlinnia (dosvid pislia pryiniattia Konstytutsii Ukrainy 1996 roku), “Pravo Ukrainy” 2016, № 4, p. 72-88.

Shugart M., Carrie J., Prezidentskie sistemyi, https://info.wikireading.ru/241644.

Valenzuela A., Latin American presidencies interrupted, “Journal of democracy”. Baltimore, MD 2004, vol. 15, N 4, p. 5-19.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/we.2024.10.1.89-110
Data publikacji: 2024-12-27 21:07:37
Data złożenia artykułu: 2024-01-21 18:25:40


Statystyki


Widoczność abstraktów - 30
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2024 Roman Stanislavovych Martyniuk

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.