Fanatyczni mieszkańcy Czarnobyla? Wielokulturowy obraz XIX-wiecznego miasta w tekstach Ławrientija Pochiliewicza i Konstantina Paustowskiego

Paweł Sekuła

Streszczenie w języku polskim


Artykuł jest próbą odtworzenia społeczno-religijnego życia mieszkańców Czarnobyla i jego zewnętrznego wizerunku oraz w ostatnich dekadach Imperium Rosyjskiego na podstawie jakościowej analizy tekstów Ławrientija Pochiliewicza i Konstantina Paustowskiego. Wielokulturowy charakter XIX-wiecznego Czarnobyla był rezultatem nietolerancyjnej polityki władz carskich, a także geograficzno-ekonomicznego położenia miasteczka. Żydowscy i chrześcijańscy mieszkańcy Czarnobyla (prawosławni, staroobrzędowcy i rzymscy katolicy) stanowili przykład symbiozy w warunkach autokratycznego imperium, którym pod koniec XIX stulecia była Rosja carów Aleksandra III i Mikołaja II. Historia Czarnobyla pokazuje, że miasto przez wieki stanowiło rezerwuar tolerancji i schronienie dla społeczności prześladowanych z powodów ekonomiczno-religijnych uprzedzeń. Jednocześnie Czarnobyl zachował eklektyczne oblicze typowego dla prawobrzeżnej Ukrainy prowincjonalnego sztetla z właściwą mu obyczajowością i światopoglądowym zróżnicowaniem.

Słowa kluczowe


Czarnobyl, Żydzi, wielokulturowość, sztetl, tolerancja

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Biełow W., Odrodzić w chłopstwie to, co chłopskie… [w:] Sumienie pieriestrojki, tłum. B. Ancyparowicz, Warszawa 1989.

Czernihoweć M.W., Czernihoweć N.M., Czornobyl. Itorycznyj narys, Kyiw 2016.

Dubnow S.M., History of the Jews in Russia and Poland. From the earliest times until thepresent day, vol. 2. From the Death of Alexander I Until the Death of Alexander III (1825–1894), Philadelphia 1918.

Encykłopedija istoriji Ukrajiny, red. W.A. Smolij, Kyjiw 2013.

Haumann H., A History of East European Jews, New York 2002.

Ipatіiewskaja letopis’ [w:] Połnojesobranіie russkich letopisiej, t. II, Sankt Pietierburg 1843.

Johnson P., A History of the Jews, New York 1988.

Latopis kijowski 1159–1198, tłum. E. Goranin, Wrocław 1994.

Lewickij Ł.A., Konstantin Paustowskij: oczerktworczestwa, Moskwa 1977.

Łacys M., Gorʹka jasudʹbapticy Fieniks, „Wiestnik Czernobyla” 1991, nr 13–14. DOI: https://doi.org/10.1016/0958-2118(91)90104-3.

Nobis M., Sztuka w twórczości K. Paustowskiego, „Lubelskie Materiały Neofilologiczne” 1978, nr 7.

Paustowski K., Złota Róża, tłum. J. Wołoszynowski, Warszawa 1957.

Paustowskij K.G., Zołotajaroza. Zamietki o pisatielskomtrudie,

Leningrad 1987.

Petrovsky-Shtern Y., The Golden Age Shtetl: A New History of Jewish Life in East Europe, New Jersey 2015. DOI: https://doi.org/10.1515/9781400851164.

Pochilewicz Ł., Gorod Czernobyl kijewskoj gubierniio pisannyj ot stawnym wojennym,

Kіiew 1884.

Reiss T., The Orientalist: Solving the Mystery of a Strange and Dangerous Life, New York 2005.

Sekuła P., Czarnobyl. Społeczno-gospodarcze, polityczne i kulturowe konsekwencje katastrofy jądrowej dla Ukrainy, Kraków 2014.

Sekuła P., Zona. Opowieść o radioaktywnym świecie, Będzin 2020.

Snajdier T., Pierietworiennianacіj Polszcza, Ukraїna, Litwa, Bіłorus’ 1569–1999,

Kiїw 2012.

Stepaneć K., Mychajłyk O., Swiaty nizemli czornobylśkoji, Kyjiw 2018.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/we.2021.7.2.93-104
Data publikacji: 2022-01-16 11:27:45
Data złożenia artykułu: 2021-04-27 21:26:31


Statystyki


Widoczność abstraktów - 776
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2022 Paweł Sekuła

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.