Poetycki model prozy Iwana Ptasznikaua (na przykładzie opowieści Łonwa)

Beata Siwek

Streszczenie w języku polskim


Artykuł poświęcony jest zagadnieniu poetyckości prozy Iwana Ptasznikaua, które zostało zilustrowane na przykładzie  jednego z najbardziej znaczących tekstów białoruskiego twórcy – opowieści Łonwa (1964). Powieść ta, obudowana wokół problematyki historycznej (wydarzenia drugiej wojny światowej i jej konsekwencje), stanowi doskonały przykład świadomego kształtowania języka narracji oraz dialogów i monologów postaci na fundamencie strategii i technik typowych dla tekstów poetyckich. Świadczą o tym nie tylko liczne metafory i porównania, za którymi białoruski pisarz ukrywa bolesną rzeczywistość wojny, ale też doskonała organizacja składniowa, która uwydatnia nowe płaszczyzny semantyczne utworu. Iwan Ptasznikau w sposób niezwykle umiejętny łączy w obrębie stosunkowo krótkich odcinków tekstu różnorodne typy powtórzeń (anafory, epifory, konkatenacje), wykorzystuje wartości brzmieniowe płynące z powtarzalności określonych głosek i sylab, dzięki którym kreuje sugestywne, nasycone  barwami, dźwiękami i zapachami przestrzenie, które stanowią nie tyle tło dla ukazania postaci i zdarzeń, ale współuczestniczą w kształtowaniu sensów i znaczeń wyłaniających się z fabuły. Interesującym wydaje się fakt, łączenia poprzez zabiegi brzmieniowe i składniowe, swoistą nadorganizację językowo-stylistyczną, płaszczyzny narracyjnej z płaszczyzną fabularną. Pojedyncze słowa, nawracające frazy, a także systematycznie nawracające strategie i chwyty składniowe (zwłaszcza te tworzące tzw. poetykę atmosfery) spajają te dwie płaszczyzny tekstu i jednocześnie poszerzają jego pole interpretacyjne.


Słowa kluczowe


poetyka; strategie narracyjne; organizacja brzmieniowa; przestrzeń; rytm prozy

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Andrajuk, Serafim. (2002). Iwan Ptasznikau. U: Uładzisłau Hniłamiodau (red.). Historyja biełaruskaj litaratury XX stahoddzia, tom 4, kniha 1 (s. 490-520). Minsk: Biełaruskaja nawuka. [Андраюк, Сэрафім. (2002). Іван Пташнікаў. У: Уладзіслаў Гніламёдаў (рэд.). Гісторыя беларускай літаратуры ХХ стагоддзя, том 4, кніга 1 (с. 490-520). Мінск: Беларуская навука].

Biarozkin, Ryhor. (1966). Prostaje życcio. Połymia, 12, s. 1967-1970. [Бярозкін, Рыгор. (1966). Простае жыццё. Полымя, 12, с. 1967-1970].

Bolecki, Włodzimierz. (1996). Poetycki model prozy w dwudziestoleciu międzywojennym. Kraków: Universitas.

Chażyjewa, Guziel. (2007). Ritm prozy: istorija i tieorija woprosa. Wiestnik Nowgorodksogo gosudarstwiennogo uniwiersiteta, 43, s. 73-76. [Хажиева, Гузель. (2007). Ритм прозы: история и теория вопроса. Вестник Новгородского государственного университета, 43, с. 73-76].

Czapliński, Przemysław. (1996). Nieepicki model prozy w literaturze najnowszej. Teksty Drugie, 5(41), s. 68-84.

Girszman, Michaił. (1982). Ritm chudożestwiennoj prozy. Moskwa: Sowietskij pisatiel. [Гиршман, Михаил. (1982). Ритм художественной прозы. Москва: Советский писатель].

Duszyna, Lubow. (1998). Ritm i smysł w litieraturnom prowizwiedienii. Saratow: Izdatielstwo Saratowskogo piedagogicznogo instituta. [Душина, Любовь. (1998). Ритм и смысл в литературном произведении. Саратов: Издательство Саратовского педагогичного института].

Kasperski, Edward (2016). William Faulkner: na skręcie stylów i poetyk. Tekstualia, 1(44), s. 9-36.

Nycz, Ryszard. (1984). Sylwy współczesne. Problem konstrukcji tekstu. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Ptasznikau, Ihar. (1992). Łonwa. U: Ihar Ptasznikau. Zbor tworau u czatyroch tamach. Tom 3. Apowieść, raman. (s. 5-175). Minsk: Mastackaja litaratura. [Пташнікаў, Ігар. (1992). Лонва. У: Ігар Пташнікаў. Збор твораў ў чатырох тамах. Том 3. Аповесць, раман (с. 5-175). Мінск: Мастацкая літаратура].

Sławiński, Janusz. (1977). Semantyka wypowiedzi narracyjnej. W: Janusz Sławiński. Dzieło –Język - Tradycja. (). Warszawa:

Szlagowska, Anna. (2008). Poetyka ciszy – „muzyczna” proza Franza Kafki. Literaturoznawstwo: historia, teoria, metodologia, krytyka, 1(2), s. 165-171.

Walc, Jan. (1975). Nieepickie powieści Tadeusza Konwickiego. Pamiętnik Literacki, 66/1, s. 85-108.

Żuk, Ihar. (2003). Prazaiczny tekst: dynamika rytmicznaha isnawannia. Hrodna: HRDU. [Жук, Ігар. (2003). Празаічны тэкст: дынаміка рытмічнага існавання. Гродна: ГрДу].




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sb.2021.15.187-199
Data publikacji: 2021-12-12 20:46:54
Data złożenia artykułu: 2019-07-07 10:50:00


Statystyki


Widoczność abstraktów - 869
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2021 Beata Siwek

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.