Historyczna zmienność kategorii: swój/inny/obcy/wróg w relacjach Białorusinów z Polakami w ciągu dwóch ostatnich stuleci
Streszczenie w języku polskim
Artykuł dotyczy ewolucji poczucia obcości w stosunku Białorusinów z Polakami w ciągu prawie dwustu ostatnich lat. Podjęta w nim tematyka stała się aktualna i ważna dla obu narodów zwłaszcza po uzyskaniu niepodległości przez Białorusinów. Celem artykułu była odpowiedź na pytanie, jakie przyczyny wpływały na zmianę znaczenia kategorii: swój, inny, obcy, wróg. Przed przystąpieniem do badań autor uznał – odwołując się do historii Białorusi i kultury jej mieszkańców – że ważnymi wyznacznikami określającymi stosunekBiałorusinów do Polaków były: wyznanie (dominujące wśród Białorusinów prawosławie, w przeciwieństwie do katolicyzmu Polaków), niesymetryczność struktury społecznej (Białorusin widziany jako chłop, Polak jako pan) i dwudziestowieczna sowieckość. Badane relacje zostały omówione w ujęciu procesowym, historycznym, z uwzględnieniem trzech kolejnych okresów: zaborów, ZSRS (oraz II RP) i niepodległej Białorusi. W tekście odwołano się do literatury przedmiotu (zawierającej analizy folkloru białoruskiego, opisy wzajemnych relacji jako świadectwa ich uczestników, obserwatorów zarówno w odległej przeszłości, jak i obecnie) oraz ustaleń socjologicznych. W trakcie badań uwarunkowania te zostały potwierdzone i wzbogacone o elementy o charakterze raczej drugorzędnym. Wskazano, że zwłaszcza od lat 70. XX stulecia klasowy obraz „Polaka – pana” powoli zaczął się dezaktualizować, co nie znaczy, że zanikł. Ponadto w ciągu ostatniego ćwierćwiecza niegdysiejsze „swojskość” i „bliskość” – uwarunkowane historycznie – stopniowo zanikły, zwłaszcza na poziomie młodego pokolenia. Oba społeczeństwa oddalają się od siebie, co jest konsekwencją wybrania przynależności do odmiennych kręgów kulturowych (rosyjskiego i WNP oraz UE)
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
References
Bekus, Nelly. (2012). Naród białoruski jako idea i kategoria praktyki społecznej. Paradoksy rozwoju postkomunistycznego. In: Ryszard Radzik (ed.). Tożsamości zbiorowe Białorusinów (pp. 331–352). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii-Curie Skłodowskiej.
Biały, Andrzej. (2018). Mniejszość polska na Białorusi Sowieckiej w latach 1921–1939. Przasnysz: Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Przasnyskiej.
Czurak, Maria. (1984). Komizm w białoruskiej prozie ludowej. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Dunaeva, Victoria. (2012). „Prosty sowiecki człowiek” a „człowiek radziecki”: analiza porównawcza badań rosyjskich i polskich socjologów. In: Małgorzata Głowacka-Grajper, Robert Wyszyński (ed.). 20 lat rzeczywistości proradzieckiej. Spojrzenie socjologiczne (pp. 65–75). Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Gurnevìč, Dzʹmìtry. (2019). Belarusy znoǔ sârod nelûbìmyh palâkamì narodaǔ. Belaruskì palâk ì polʹskaâ belaruska tlumačacʹ, čamu. Radyë Svaboda, 8 February 2019. [Гурневіч, Дзьмітры. (2019). Беларусы зноў сярод нелюбімых палякамі народаў. Беларускі паляк і польская беларуска тлумачаць, чаму, Радыё Свабода, 8.02.2019]. Taken from: https://www.svaboda.org/a/29758968.html (accessed: 10 February 2019).
IISEPS News. (2015). 2, pp. 1–50.
IISEPS News. (2016). 2, pp. 1–54.
Jeleńska, Emma. (1892). Wieś Komarowicze w powiecie Mozyrskim, print from: Wisła. T. 5, pp. 1–83. Warszawa: Druk Józefa Jeżyńskiego.
Lappo, Irina. (2005). Stereotyp Polaka i jego profilowanie w białoruskim kręgu językowo-kulturowym. Etnolinwistyka, 17, pp. 113–143.
Lappo, Irina. (2007). Stereotyp Polaka na Białorusi w świetle danych eksperymentanych. Studia Białorutenistyczne, 1, pp. 47–65.
Levada, Ûrij A. (2011). Ot mnenii k ponimaniû. Sočineniâ: sociologičeskie očerki 1993–2000, Moskva: Izdatelʹ Karpov E. V. [Левада, Юрий А. (2011). От мнении к пониманию. Сочинения: социологические очерки 1993–2000. Москва: Издатель Карпов Е. В.].
Mironowicz, Eugeniusz. (2007). Białoruś. Warszawa: Wydawnictwo Trio.
Padhoł, Uładzimir. (1997). W oczach „sowka”. Więź, 9, pp. 53–62.
Pawluczuk, Włodzimierz. (1998). Ukraina. Polityka i mistyka. Kraków: Zakład Wydawniczy »NOMOS«.
Pieczyński, Maciej. (2018). Jak nas piszą cyrylicą. Polski pan, okupant i faszysta oknem na Zachód? Warszawa: Fronda.
Radzik, Ryszard. (2002). Kim są Białorusini? Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Szoszyn, Rusłan. (2018 a). Nieustanna walka Łukaszenki z polskością w Grodnie. Rzeczpospolita, 206, p. A11.
Szoszyn, Rusłan. (2018b). Gestów w Mińsku nie doceniono. Reżim walczy z polskością. Rzeczpospolita, 139, p. A7.
Szoszyn, Rusłan. (2018c). Władze w Mińsku gaszą Polakom światło. Rzeczpospolita, 271, p. A9.
Tarkowski, Jacek. (1994). „Amoralny familizm”, czyli o dezintegracji społecznej w Polsce lat osiemdziesiątych. In: Tenże. Socjologia świata i polityki. T. 1. Władza i społeczeństwo w systemie autorytarnym (pp. 263–281). Warszawa: Instytut Studiów Politycznych PAN.
Titarenko, Larisa. (2007). Tożsamość narodowa Białorusinów: osobliwości jej współczesnych zmian. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 2, pp. 7–26.
Wagner, Bogdan (ed.). (2011). Polska w oczach Białorusinów. Польшча вачыма беларусаў. Lublin: Szkoła Podstawowa nr 21 im. Królowej Jadwigi w Lublinie.
Wasilewski, Leon. (1917). Kresy wschodnie. Litwa i Białoruś – Podlasie i Chełmszczyzna – Galicja Wschodnia – Ukraina. Warszawa–Kraków: Towarzystwo Wydawnicze w Warszawie.
Waszkiewicz, Jerzy. (2018). Fragment naszej przeszłości. Magazyn Polski, 6, p. 11–13.
Waszkiewicz, Jerzy. (2016). O Kościele katolickim z premedytacją. Magazyn Polski, 11, pp. 9–10.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sb.2019.13.129-146
Data publikacji: 2019-12-30 00:00:00
Data złożenia artykułu: 2018-12-01 14:48:51
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2020 Ryszard Radzik
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.