Uwarunkowania rozwoju w okresie dzieciństwa w perspektywie edukacji integralnej

Beata Przyborowska, Piotr Paweł Błajet

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Okres dzieciństwa charakteryzuje wielką dynamiką rozwoju w sensie ilościowym i jakościowym, ale też szczególną podatnością na czynniki dezintegrujące. Cel badań: Celem niniejszego tekstu jest zaprezentowanie „intelektualnego „narzędzia” umożliwiającego integralne rozumienie rozwoju (aspekt poznawczy) i jego stymulowania (aspekt praktyczny) w okresie dzieciństwa z jednoczesnym wskazaniem szans i zagrożeń, które wiążą się z tym etapem życia.  Stan wiedzy: W tekście zaprezentowano intelektualne narzędzie – model 4 kwadrantów Kena Wilbera. Może on służyć rozpoznawaniu przestrzeni dezintegracji w procesie wychowania (aspekt poznawczy), ale też projektowaniu działań integrujących (aspekt praktyczny). Omówiono problematykę spójności między podejściem ukierunkowanym na wnętrze i zewnętrze jednostki, między podejściem ukierunkowanym na jednostkę i na społeczność. Przedstawiono też problematykę integracji cywilizacji i natury,  kulturalizmu i naturalizmu, doświadczenie bezpośredniego i zapośredniczonego, świadomości wewnętrznej i zewnętrznej. Podsumowanie: Zaprezentowany tekst rozwija problematykę związaną z jedną ze strategii wchodzących w skład podejścia integralnego: strategię spójności. W szerszym ujęciu powinna być wspierana przez strategię dostępności bazującej na znajomości teorii rozwoju człowieka. Teorie te wyróżniają etapy rozwoju charakteryzujące się odmiennymi coraz bardziej złożonymi kompetencjami w zakresie pojmowania rzeczywistości.


Słowa kluczowe


rozwój, wychowanie, integralność, model 4 kwadrantów Kena Wilbera

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Błajet, P. (2006). Ciało jako kategoria pedagogiczna. W poszukiwaniu integralnego modelu edukacji. Wydawnictwo UMK.

Błajet, P. (2008). Zdrowie jako cel wychowania. Przegląd Badań Edukacyjnych, 6, 125-136.

Hanson, R. (2020). Rezyliencja. Jak ukształtować fundament spokoju, siły i szczęścia. GWP.

Esbjörn-Hargens, S. (2007). Integral Teacher, Integral Students, Integral Classroom. AQAL: Journal of Integral Theory and Practice, 72-103.

Havighurst, R. J. (1981). Developmental Tasks and Education. New York: Longmans & Green. Pobrane 20, Czerwiec, 2023 z https://docer.pl/doc/x58x15c.

Merton, R., K. (1968). Social theory and social structure. Free Press.

Murray, T. (2009). What is the Integral in Integral Education? Integral Review, 5, 1, 96-134.

Przyborowska, B. (2013). Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Wilber, K. (2006). Integralna historia wszystkiego. Zysk i Spółka Wydawnictwo.

Wilber, K (2007). Krótka historia wszystkiego. Jacek Santorski & Co.

Wilber, K. (1996). Niepodzielone. Zysk i Spółka Wydawnictwo.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2024.43.2.31-43
Data publikacji: 2024-09-05 10:36:30
Data złożenia artykułu: 2023-12-21 18:54:07


Statystyki


Widoczność abstraktów - 246
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 83

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2024 Beata Przyborowska, Piotr Paweł Błajet

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.