Transgression of Teachers in Elementary Education

Wiga Bednarkowa, Marta Miłoń

Abstract


Schools nowadays should pay particular attention to the child as a learner. Neverthe¬less teachers still follow traditional methods, thus making a child exercise their memory and fill it up with the content and values approved by adults. This kind of education is clearly outdated according to recent research. Certain methods of contemporary teaching such as lecturing or transcribing from the board are separated from cognitive and practical skills. Those elements determine learning with limited teaching and increase chances of success.

The results of the study presented here shall be used as a starting point for a new way of teaching, which is conducive in achieving emancipation and transgression. These methods serve personal human development as an individual person consciously socializes with others. The conclusions from the study indicate that the need for teaching should be based on the child’s activity in the three following areas: firstly – in the constructive dimension, when the children can talk openly about their experiences; secondly – in the socio-constructive dimension, when the children get to know about other human beings; and the last one – in the connective dimen¬sions, when they open up to cooperation with other people (specific for digital civilization).


Keywords


preschool education, early childhood education, transgressions, behaviorism, hu¬manistic concept

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Andersen H.Ch., 1925, Choinka. Tłum. C. Niewiadomska [pozyskano z: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/choinka.html].

Bańka J., 1976, Humanizacja techniki — główne zagadnienia i kierunki eutyfroniki. Katowice, Wydawnictwo Śląsk.

Bańka J., 1981, Zarys filozofii techniki. Katowice, Wydawnictwo Śląsk.

Bednarkowa W., 2005, O! Słoń przed stopniami. Osłoń przed stopniami! O szkolnym ocenianiu. Kraków, Wydawnictwo Edukacyjne.

Bednarkowa W., 2010, O talentach w szkole, czyli 7 Wspaniałych. Warszawa, Fraszka Edukacyjna.

Black P., Harrison Ch., Lee C., Marshall B., Wiliam D., 2006, Jak oceniać, aby uczyć? Warszawa, Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Bonstingl J., 1999, Szkoły jakości – wprowadzenie do TQM w edukacji. Warszawa, CODN.

Gardner H., 2006, Five minds for the future. Boston, Harvard Business School Press.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., 2002, Dziecięca matematyka. Program dla przedszkoli, klas zerowych oraz placówek integracyjnych. Warszawa, WSiP.

Kaku M., 2011, Fizyka przyszłości. Nauka do 2100 roku. Warszawa, Wydawnictwo Prószyński i S-ka.

Koryś I., Michalak D., Chymkowski R., 2014, Stan czytelnictwa w Polsce w 2014 roku, opublikowano: http://bn.org.pl/download/document/1422018329.pdf [dostęp: 21.12.2015].

Kozielecki J., 1987, Koncepcja transgresyjna człowieka: analiza psychologiczna. Warszawa, Biblioteka Psychologii Współczesnej.

Kozielecki J., 2000, Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa, PIW.

Kozielecki J., 1984, Potrzeba hubrystyczna a działanie transgresyjne. „Przegląd Psychologiczny”, 2, 321–337.

Kozielecki J., 2001, Psychotransgresjonizm: nowy kierunek psychologii. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.

Kozielecki J., 2004, Społeczeństwo transgresyjne. Szansa i ryzyko. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.

Kozielecki J., 2004, Transgresja i kultura. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.

Kozielecki J., 1985, Zarys koncepcji transgresyjnej człowieka. „Studia Socjologiczne”, 3–4, 109–128.

Lee J., Hammer J., 2011, Gamification in Education: What, How, Why Bother? “Academic Exchange Quarterly”, 15 (2), 146–151.

Letkiewicz S., 2011, Moralność dla wszystkich czy dla każdego? Katowice, Wydawnictwo UŚ.

Mead M., 2000, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Muszyński D., O cyfrowych tubylcach – raz jeszcze, cz. I, opublikowano: http://damianmuszynski.natemat.pl/59889,o-cyfrowych-tubylcach-raz-jeszcze-czesc-pierwsza [dostęp: 21.12.2015].

Pawlak A., 2009, Tutoring dziecięcy w procesie nauczania-uczenia się dzieci siedmioletnich i ośmioletnich. Lublin, Wydawnictwo UMCS.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych, załącznik nr 2, 2014, Warszawa, MEN.

Prensky M., 2001, Digital Natives, Digital Immigrants. “On the Horizon”, vol. 9, no. 5, pozyskano z: https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf [dostęp: 17.01.2016].




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2017.36.1.53
Date of publication: 2018-01-15 12:37:21
Date of submission: 2016-12-21 20:41:46


Statistics


Total abstract view - 1564
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 962

Indicators





Copyright (c) 2018 Wiga Bednarkowa, Marta Miłoń

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.