Life values of students of physical education as an element of their educational competence

Anna Brojek, Maria Anna Turosz, Anna Bochenek

Abstract


Values are standards of our thoughts, attitude and behaviour, defining who we are, the way we live and our functioning in interpersonal relations. Every man needs in his everyday life a signpost in the form of a specific system of standards and rules of conduct called values, which promote the development and, at the same time, protect against erroneous attitudes. In this situation, of particular importance are pedagogical competences of the teacher, who, besides educational and organizational tasks, should become a person who develops personality of a young man by teaching him values. Objective of the study was to investigate the value preferred by students of physical education and their goals and attitudes to life. The research was carried out by the diagnostic survey using the Milton Rokeach Scale Values and the questionnaire of our own design. Among the values cherished by the respondents, the final top positions were: health, mature love and respect for each other. Among the most highly rated values by the respondents there are honesty, ambition, willingness to love, responsibility, self-reliance and perseverance. Whereas the most important goals and aspirations in life among the respondents are: health, performing satisfactory work and reciprocated love.

Keywords


students, goals, competencies, values

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Anasz W. (1995). Wartości młodego pokolenia w dobie transformacji ustrojowej Polski. Studium teoretyczno-empiryczne. Częstochowa.

Banach Cz. (1992). Edukacja szkolna wobec polskich wyzwań cywilizacyjnych. Budowa środków zaufania międzynarodowego zadaniem kultury. Opole.

Brzozowski P. (1989). Skala wartości – polska wersja testu Miltona Rokeacha. W: R. Drwal (red.). Techniki kwestionariuszowe w diagnostyce psychologicznej. Wybrane zagadnienia. Lublin.

Dąbrowski K. (1979). Zdrowie psychiczne. Warszawa.

Gańczarczyk A. (1994). Orientacje życiowe młodzieży w warunkach transformacji ustroju. Katowice.

Jarmuła-Kliś T. (2001). Globalna kultura a wzory osobowości. W: W. Kojsa (red.). Edukacyjne konteksty procesów globalizacji. Cieszyn.

Kazubowska U. (2006). Nauczyciel wobec wyzwań przyszłości. W: E. Perzycka (red.). Nauczyciel jutra. Toruń.

Krasnodębska A. (1997). Orientacje aksjologiczne młodzieży akademickiej. Opole.

Kwieciński Z. (1997). Zapętlenie kwestii edukacyjnej w sytuacji gwałtownej zmiany jej kontekstu. „Forum Oświatowe” 1–2.

Łobocki M. (2005). W trosce o skuteczne kształcenie pedagogiczne nauczycieli. W: W. Hoerner, M. Szymański (red.). Nauczyciel i kształcenie nauczycieli. Zmiany i wyzwania. Warszawa.

Maslow A. (1990). Motywacja i osobowość. Warszawa.

Misztal M. (1980). Problematyka wartości w socjologii. Warszawa.

Ossowski S. (1967). Z zagadnień psychologii społecznej. Dzieła. T. 3. Warszawa.

Polak E. (2001). Procesy globalizacji a szanse i zagrożenia dla młodego pokolenia. W: W. Kosaja (red.). Edukacyjne konteksty procesów globalizacji. Cieszyn.

Półturzycki J. (1997). Powrót do wartości i rekonstrukcja celów kształcenia. W: K. Rubacha (red.). Wokół szkoły i edukacji. Syntezy i refleksje. Toruń.

Przecławska A., Rowicki L. (1997). Młodzi Polacy u progu nadchodzącego wieku. Warszawa.

Sawczuk W. (2000). Nauki pedagogiczne wobec zmiany społecznej. W: U. Ostrowska (red.). Aspekty aksjologiczne w edukacji. Olsztyn.

Suchodolski B. (1997). Młodzież – młodość – sztuka. W: M. Tyszkowa (red.). Sztuka dla najmłodszych. Teoria – recepcja – oddziaływanie. Warszawa.

Talarczyk M. (2004). Znaczenie wartości. „Wychowawca” 5.

Znaniecki F. (1910). Zagadnienie wartości w filozofii. Warszawa.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2016.35.1.127
Date of publication: 2017-02-21 11:17:36
Date of submission: 2016-07-14 14:45:57


Statistics


Total abstract view - 1072
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 588

Indicators





Copyright (c) 2017 Anna Brojek

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.