Forms of Education and the Teacher's Empowerment

Małgorzata Kabat

Abstract


Introduction: Educational transformations in Poland and the world are the reason for undertaking the modernisation of the teacher’s professional activities. A key issue is becoming the requirement for the teacher to acquire knowledge about the organisation of the school process that ensures the most effective realisation of goals, tasks and functions.  Solutions are sought in this area that include harmonizing the teacher’s natural organisational skills with his/her knowledge dependent on his/her talents, pedagogical experience exploited in complex educational forms and situations.

Research Aim: The aim of the research was combined with the recognition of the teacher’s involvement in the professional activity necessary in the organisational activities emblematic of the forms of school and non-school reality discussed. A deductive method of data analysis combining with the selection of selected sources was used, focusing on descriptive and new implementation.

Evidence-based Facts: The exploration carried out revealed that the considered forms of education function independently as well as interpenetrate each other, creating a common ground for the emergence of teacher empowerment, which is the impulse for the emergence of a new personal-team structure in the educational process.

Summary: The theoretical and exploratory analyses made show a glimpse that the application in various forms of education of teacher empowerment and its assumptions together with the PERFORM model is an alternative way of combining educational theory and practice representing a different remedy of professional functioning.


Keywords


forms of education, teacher, empowerment, PERFORM model, combining theory with practice

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Biggs, J., Tang, C. (2007). Teaching for Quality Learning at University (3 edition). New York: Open University Press.

Blanchard K., (2007), Przywództwo wyższego stopnia, PWN, Warszawa.

Brown, P. & Souto-Otero M.(2020), The end of the credential so- ciety? An analysis of the relationship between education and the labo- ur market using big data. “Journal of Education Policy”, 35(1), 95-118. DOI: 10.1080/02680939.2018.1549752.

Brunner M.P. (2020), Education and Modernity in Colonial Punjab: Khalsa College, the Sikh Tradition and the Webs of Knowledge, 1880-1947 (Cambridge Imperial and Post-Colonial Studies) 1st ed.

Brzezińska A., Ziółkowska B.,(2013), Przed jakimi wyzwaniami stoi dzisiejsza szkoła, „Studia Edukacyjne” ,nr 27, 29 -42, ISSN 12336688.

Brzeziński M. (2009), Organizacja kreatywna. PWN, Warszawa.

Bugdol M. (2006), Wartości organizacyjne. Szkice z teorii organizacji i zarządzania, Wyd. UJ, Kraków.

Budzyński M., (2009), Tutoring szkolny - jak przez dialog rozwijać ucznia i motywować go do nauki, w:Tutoring w szkole między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej, praca zbiorowa M. Budzyński, P. Czekierda J.Traczyński, Z. Zalewski, A. Zembrzuska(red.), Wyd. Towarzystwo Edukacji Otwartej, Wrocław.

Bugdol M., (2006), Wartości organizacyjne, Wyd. UJ. Kraków.

Czubaszewicz H., Gajewski P.,(2018), Koncepcja empowermentu w zarządzaniu organizacjami, "Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów", Zeszyt Naukowy 162, 153 – 175, ISSN 1234-8872.

Drzewiecki M., (2003), Osoba i wychowanie. Pedagogika personalistyczna w praktyce, Rubikon, Kraków.

Fatyga B.,(2005), Edukacja nieformalna w Polsce: historia i formy współczesne, w: J. Kaczanowska (red.), Doświadczać uczenia. Materiały pokonferencyjne, Program Młodzież, Warszawa.

Fazlagić J. (2014, Innowacyjne zarządzanie wiedzą, Difin, Warszawa.

Frączek P.,(2018), Edukacja formalna i pozaformalna w procesie profesjonalizacji pracowników socjalnych, „Edukacja - Technika – Informatyka” nr 3(25), 103 -113, DOI: 10.15584/eti.2018.3.13.

Fordham, P.E. (1993), Informal, non-formal and formal education programmes, YMCA George Williams College ICE301 lifelong learning unit, 2.

Góralska R..,(2008), Biała Księga Komisji Europejskiej: Nauczanie i uczenie się. Na drodze do uczącego się społeczeństwa, w: Kruszewski Z(red.), Modernizacja edukacji i projekty międzynarodowe, Wyd. NOVUM, Płock.

Durska M. (2009), Zarządzanie różnorodnością: kluczowe pojęcia, "Kobieta i Biznes" 2009, nr 1-4, 36 – 41, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Kolegium Gospodarki Światowej, Warszawa.

Handy Ch., Aitken R. (1986), Understanding Schools as Organisations, Penguin, Harmondsworth.

Jagoda-Sobalak D.(2015), Stymulowanie kreatywności pracowników za pomocą metod twórczego rozwiązywania problemów na wybranym przykładzie, XVII Międzynarodowa Konferencja Naukowa -Zarządzanie przedsiębiorstwem. Teoria i praktyka, Wyd. AGH. Kraków.

McKinsey & Company, (2021), Defining the skills citizens will need in the future world of work, Public & Social Sector Practice, June.

Kłoskowski K.,(2015), Zasady – edukacja – testament, Olecko.

Kołodziejczyk W, Polak P. (2011), Jak będzie się zmieniać edukacja? Wyzwania dla polskiej szkoły i ucznia, Warszawa.

Koźmiński A.K.,(2004), Zarządzanie w warunkach niepewności. Podręcznik dla zaawansowanych, PWN, Warszawa.

Kwieciński Z., (1991), Edukacja jako wartość odzyskiwana wspólnie, „Edukacja”, nr 1,88 -98.

Kwieciński Z.,(2005), Socjopatologia edukacji, Olecko.

Kwieciński Z., (1999), Edukacja wobec nadziei i zagrożeń współczesności, w : Pedagogia i edukacja wobec nadziei i zagrożeń współczesności. Materiały z III Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego, J.Gnitecki, J.Rutkowiak(tred.), Wyd. i Zakład Poligrafii Instytutu Technologii Eksploatacji, Warszawa – Poznań.

Kwieciński Z., Śliwerski B., (2019), Pedagogika – podręcznik akademicki, PWN, Warszawa.

Kurowkska, B. Łopat–Dzierwa K.,(2019), Tradycyjna czy twórcza – jaka jest polska szkoła? „E- mentor” nr 4(81), ISNN 1731-6758.

Mazurkiewicz G., (2011), Educational leadership. Key elements supporting teaching and learning, Contemporary Management Quarterly.

Nelkenman N.B.(2022), Charyzma. Jak osiągnąć sukces, doskonaląc własną osobowość, Wyd, Studio Emka.

Okoń W.(1987), Słownik pedagogiczny, Wyd. 4 , PWN, Warszawa.

Raport opracowany przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową we współpracy z Fundacją Konrada Adenauera, 2013.

Rethinger R., (2019), Dobre praktyki edukacji pozaformalnej, w: Kształtowanie kompetencji przedsiębiorczych. T.Rachwał (red.), Wyd. FRSE, Warszawa.

Rothbard M.N.(2014), Edukacja - wolna i przymusowa, Instytut Misesa.

Rutkowiak, J. (1995), „Pulsujące kategorie” jako wyznacznik mapy odmian myślenia o edukacji, w: Odmiany myślenia o edukacji, J. Rutkowiak(red.), Impuls, Kraków.

Shaw K. (1998), Traditional society and modern teaching, “Teacher Development”. 2:2, 179-191, DOI: 10.1080/13664539800200053.

Siegiel M., Gardner S., (2000), Contextual Factors of Psychological Empowerment, „Personnel Reviev” no. 29, 703-722. https://doi.org/10.1108/0048348001029647.

Stęchły W., (2021), Edukacja formalna wobec edukacji pozaformalnej i uczenia się nieformalnego. Analiza komplementarności instytucjonalnej w kontekście zintegrowanego systemu edukacji, IBN, Warszawa.

Śliwerski B.(2000), Leksykon - Pedagogika, PWN, Warszawa.

Von Hippel W., Ronay R., (2009), Executive functions and self-control, in: Psychology of self-regulation. Cognitive, affective, and motivational processes, eds J.P. Forgas, R.F. Baumeister, D.M. Tice, Psychology Press, New York – London.

Wasilewska L. (2015), Tutoring jako skuteczne narzędzie edukacji, „Dyrektor Szkoły”, nr 7, 54-56.

Webster`s Third International Dictionary, red. P. Babocock Gove, Merriam Webster Editorial Staff, 1999.

Wenzel H. (1995), Tworzenie a nie zarządzanie, „Dyrektor Szkoły”, nr 2.

Wilczyńska S.,(2018), Samodzielność dzieci w systemie edukacji tradycyjnej i aternatywnej na przykładzie badań własnych, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Huamitas, Pedagogika, Sosnowiec, 169 -179.

Wilkinson A.(1998), Empowerment. Theory and Practice, „Personnel Review”, vol. 27(10), 40-56.

https://doi.org/10.1108/00483489810368549.

R.Zeffane, M.H.Al Zaroomi(2012), Empowerment, Trust and Commitment. The moderating Role of Work- Unit Centrality, “International Journal of Management”, Vol. 29, ½, 113 – 125.

Żylińska, M. (2014). Szkoła demokratyczna ceni zdolności, „Psychologia w szkole”,nr 1, 13 -23.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2023.42.4.21-39
Date of publication: 2024-02-14 11:56:23
Date of submission: 2023-07-13 18:02:44


Statistics


Total abstract view - 483
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 205

Indicators





Copyright (c) 2024 malgorzata brak kabat

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.