In Search of Skills to Overcome Life’s Obstacles in People Who Perform Supra-Personal Tasks
Abstract
Introduction: In their lives, people have to cope with various limitations or obstacles. How they cope with such problems may determine their future and, thus, optimise or destroy their existence.
Research Aim: The purpose of the research presented in this article was to identify the types of skills necessary to overcome life’s obstacles in the biographies of those individuals pursuing supra-personal tasks who were able to face life’s problems.
Method: The qualitative paradigm approach was used. Data were extracted from an in-depth narrative interview, thus it was possible to understand the elements of the reality of the interviewed individuals related to their skills in overcoming life’s obstacles.
Results: The conducted research shows that the skills of overcoming life’s obstacles identified in the participants were related to the existence of such traits as resilience, optimism, self-reliance and entrepreneurship.
Conclusions: Possessing skills related to such qualities as resilience, optimism, self-reliance and entrepreneurship can make it easier for one to overcome obstacles and pursue one’s goals, while strengthening one’s self-esteem and self-confidence. It can cause the impossible to become possible.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Bańka, A. (2007). Poradnictwo zawodowe w kształtowaniu przedsiębiorczości, kapitału oraz kariery. W A. Biela (Red.), Nauka pracy, doradztwo zawodowe (s. 52–64). Kancelaria Senatu.
Boczkowska, M. (2022). Resilience a strategie radzenia sobie ze stresem u nauczycieli szkół podstawowych. Studia z Teorii Wychowania, XIII(4 (41)), 173–191.
Borowska, T. (2003). Pedagogia ograniczeń ludzkiej egzystencji. IBE.
Borucka, A., Ostaszewski, K. (2012). Czynniki i procesy resilience wśród dzieci krzywdzonych. Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka, 11(3), 7–26.
Carr, A. (2009). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu i ludzkich siłach. Zysk i S-ka.
Creswell, J. W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Domurat, A. (2006). O motywacji przedsiębiorczości i jej percepcji wśród przedsiębiorców. W E. Aranowska, M. Goszczyńska (Red.), Człowiek wobec wyzwań i dylematów współczesności (s. 133–155). Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Frankl, V. E. (1984). Homo patiens. Instytut Wydawniczy PAX.
Garmezy, N. (1985). Stress-Resistant Children: The Search for Protective Factors. In J. Stevenson (Ed.), Recent Research in Developmental Psychopatology (s. 213–234). Pergamon.
Gibbs, G. (2022). Analizowanie danych jakościowych. PWN.
Januszewska, E. (2000). Style reagowania na stres w kontekście postaw rodzicielskich. Badania młodzieży w okresie adolescencji. W D. Kornas-Biela (Red.), Rodzina źródło życia i szkoła miłości (s. 313–344). Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Junik, W. (2011). Zjawisko rezyliencji – wybrane problemy metodologiczne. W W. Junik (Red.), Resilience. Teoria – badania – praktyka (s. 47–66). Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia.
Konaszewski, K. (2020). Pedagogika wrażliwa na resilience. Studium teoretyczno-empiryczne. Impuls.
Kozielecki, J. (1975). Psychologiczna teoria decyzji. PWN.
Kozielecki, J. (2002). Transgresja i kultura. Wydawnictwo Akademickie Żak.
Kvale, S. (2012). Prowadzenie wywiadów. PWN.
Łaguna, M., Trzebiński, J., Zięba, M. (2005). Kwestionariusz Nadziei na Sukces KNS. Podręcznik. Pracownia Testów PTP.
Łobocki, M. (2010). Teoria wychowania w zarysie. Oficyna Wydawnicza Impuls.
Łukaszewski, W. (1984). Szanse rozwoju osobowości. Książka i Wiedza.
Miles, M., Huberman, A. M. (2000). Analiza danych jakościowych. Trans Humana.
Miller, D. (1983). The Correlates of Entrepreneurship in Three Types of Firms. Management Science, 29(7), 770–791.
Mudrecka, I. (2013). Wykorzystanie koncepcji „resilience” w profilaktyce niedostosowania społecznego i resocjalizacji. Resocjalizacja Polska (5), 49–61.
Opora, R. (2009). Ewolucja niedostosowania społecznego jako rezultat zmian w zakresie odporności psychicznej i zniekształceń poznawczych. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Ostaszewski, K. (2014). Zachowania ryzykowne młodzieży w perspektywie mechanizmów resilience. Instytut Psychiatrii i Neurologii.
Pilecka, W. (2009). Odporność psychiczna jako wyznacznik zdrowia. W H. Wrona-Polańska, J. Mastalski (Red.), Promocja zdrowia (s. 109–122). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Remiszewska, Z. (2022). Gotowość młodzieży akademickiej do podejmowania zadań ponadosobistych. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Rutter, M. (1987). Psychosocial Resilience and Protective Mechanisms. American Journal Orthopsychiatry, 57(3), 316–331.
Seligman, M. (2011). Pełnia życia. Nowe spojrzenie na kwestię szczęścia i dobrego życia. Media Rodzina.
Stach, R. (2006). Optymizm. Badania nad optymizmem jako mechanizmem adaptacyjnym. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Świrko-Pilipczuk, J. (2011). Samodzielność w filozoficznych poglądach i koncepcjach człowieka – implikacje. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Świrko-Pilipczuk, J. (2016). Samodzielność w świetle koncepcji osobowości autorskiej – perspektywa edukacyjna. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 4(76), 57–73.
Tracy, B. (2012). Maksimum osiągnięć. Praktyczna wiedza o mechanizmach osiągania sukcesów. Muza SA.
Urban, B. (2015). Agresja młodzieży i odrzucenia rówieśnicze. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Werner, E. E. (1994). Overcoming the Odds. Developmental and Behavioral Pediatrics, 15(2), 131–136.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2023.42.4.7-20
Date of publication: 2024-02-14 11:56:21
Date of submission: 2023-06-21 20:27:58
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2024 Zofia Remiszewska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.