Threatened Childhood in the Drawings of Ukrainian Children
Abstract
Introduction: In the 21st century, most children experience favorable conditions for development and are protected by their loved ones, who provide them with a happy and safe childhood. Nonetheless, it cannot be forgotten that there are still many thousands of children around the world who experience oppression and whose childhood is destroyed by adults due to abandonment, neglect, and mental and physical violence.
Research Aim: The aim of the study was to attempt to discover and understand the individual traumatic war experiences of Ukrainian children, externalised in drawings.
Method: Qualitative methods were used which allowed for an understanding of the way in which life situations are experienced by those studied. Projective techniques were used to analyse and interpret children’s drawings.
Results: In the analysis of the drawings of Ukrainian children who have experienced war trauma, 5 main categories were differentiated: 1. Mummy, I see war; 2. My Father– Hero; 3. Friendship in the face of tragedy; 4. Putin is dead; and 5. Ukraine victorious. The drawings tell a tale of the cruelty which the children have experienced, which they have seen and felt, and which they carry inside themselves.
Conclusions: The children’s drawings are a space for the externalisation of unspoken feelings. The children’s works demonstrate that suffering, uncertainty, fear for their own lives and the lives of loved ones, and the drama of the sudden loss of a carefree childhood and entry into the cruel world of adults are permanently etched into their memories.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Braun-Gałkowska, M. (2016). Różnorodność rysunków dziecięcych. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 11(3(41), 41-65. https://doi.org/10.14632/eetp.2016.11.41.41
End Of Childhood End Of Childhood. Report 2017. Pobrane 20, Grudnia, 2022 z https://www.savethechildren.org/content/dam/usa/reports/emergency-response/end-of-childhood-report.PDF.
Frank, L.K. (1989). Metody projekcyjne w badaniu osobowości. W M. Stasiakiewicz, T. Szustrowa (Red.), Wybrane zagadnienia testów projekcyjnych (T. 3, s. 9-28). Laboratorium Technik Diagnostycznych PTP i Wydziału Psychologii UW.
Izdebska, J. (2015). Dziecko – dzieciństwo – rodzina – wychowanie w rodzinie. Białystok: Wydawnictwo NWSP.
Izdebska, J. (2016). Dzieciństwo. W K. Chałas, A. Maj (Red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej (s. 305–315). POLWEN.
Kolankiewicz, M. (2012). Zaniedbywanie dzieci. Dziecko Krzywdzone, 2 (39), 81-94.
Kolwińska, M. (2004). Rola psychorysunku w psychiatrii. Studia Psychologica, 5, 163-175.
Matyjas, B. (2021). Wizja dziecka i dzieciństwa w ujęciu pedagogiki personalistycznej. Paedagogia Christiana, 1/47, 165-187. DOI: http://dx.doi.org/10.12775/PCh.2021.008
Nazaruk, S., Konovaluk, E. (2012). Rysunek w wychowaniu przedszkolnym – rola w diagnostyce i terapii pedagogicznej. Rozprawy Społeczne, 6 (1), 5-20.
Polak, R. (2021). Uczucia i emocje w pedagogice i psychologii Stefana Szumana. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 34(2), 29–41. DOI: 10.17951/j.2021.34.2.29-41
Rembowski, J. (1985). Metoda projekcyjna w psychologii dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN.
Stasiakiewicz, M. (2000). Testy projekcyjne. W J. Strelau (Red.), Psychologia. Gdańsk: GWP.
Szczygielska - Jakubowska A., Dzieci z Ukrainy rysują. W bydgoskich Młynach Rothera poruszająca wystawa, Pobrane 20, Grudnia, 2022 z: https://bydgoszcz.wyborcza.pl/bydgoszcz/7,48722,28646905,dzieci-z-ukrainy-rysuja-w-bydgoskich-mlynach-rothera-poruszajaca.html
Szuman, S. (1990). Sztuka dziecka. Psychologia twórczości rysunkowej dziecka. Warszawa: WSiP.
Szuścik, U. (2006). Znak werbalny a znak plastyczny w twórczości rysunkowej dziecka. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Śliwerski, B. (2007). Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu. Gdańsk: GWP.
Śliwerski, B. (2020). Badania nad małym dzieckiem i dzieciństwem. Konteksty Pedagogiczne, 2(15), 9-24. https://orcid.org/0000-0002-3875-8154
Tatara, A. (2004). Rodzina w rysunku dziecka. Wychowawca, 3 (135), 9-10.
Tyszkowa, M. (1993). Przedmowa do wydania polskiego. W P. Wallon, A. Cambier, D. Engelhart (Red.), Rysunek dziecka (s. 6-11). Warszawa: WSiP.
Wyness, M. (2002). Contesting Childhood, London: Routledge.
Дитина хоче смерті Путіна: чи це нормально? https://life.pravda.com.ua/projects/zapitay-jittya/2022/03/30/248027/
Мамо, я бачу війну» в Україні збирають дитячі малюнки для NFT-аукціону https://shpalta.media/2022/03/18/mamo-ya-bachu-vijnu-v-ukraini-zbirayut-dityachi-malyunki-dlya-nft-aukcionu/
Путін помер" і "Україна переможе": діти підбадьорили українських захисників малюнками (фото). (b. d.-b). Новини України - останні новини України сьогодні - УНІАН. https://www.unian.ua/society/putin-pomer-i-ukrajina-peremozhe-diti-podililisya-malyunkami-z-ukrajinskimi-zahisnikami-foto-novini-ukrajini-11741335.html
Татусю, повертайся скоріше…: що пишуть діти на війну (ФОТОРЕПОРТАЖ https://nday.te.ua/tatusyu-povertajsya-skorishe-scho-pyshut-dity-na-vijnu-fotoreportazh/
У метро києва пройде виставка дитячих малюнків, створених під час війни. Фото https://tvoemisto.tv/news/u_kyievi_proyde_vystavka_dytyachyh_malyunkiv_stvorenyh_pid_chas_viyny_foto_134384.html
У метро Києва пройде виставка дитячих малюнків, створених під час війни. https://tvoemisto.tv/news/u_kyievi_proyde_vystavka_dytyachyh_malyunkiv_stvorenyh_pid_chas_viyny_foto_134384.html
ЧДТУ. Щоденник конкурсу малюнка «РАШИЗМУ – НІ! НАБЛИЖАЄМО ВЕЛИКУ ПЕРЕМОГУ»: роботи дітей викладачів та співробітників університету. (b. d.). Черкаський державний технологічний університет (ЧДТУ). https://chdtu.edu.ua/news/item/17235-chdtu-shchodennyk-konkursu-maliunka-rashyzmu-ni-nablyzhayemo-velyku-peremohu-roboty-ditei-vykladachiv-ta-spivrobitnykiv-universytetu
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2023.42.4.77-96
Date of publication: 2024-02-14 11:56:31
Date of submission: 2023-06-01 21:54:33
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2024 Agata Popławska, Olena Bocharova
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.