Words Forming Children’s Image of Contemporary World: a Case Study of Research Using Stefan Baley’s Alphabet Method

Kinga Kuszak

Abstract


Introduction: The article presents a linguistic image of the modern world based on a study on children performed using Stefan Baley’s method. The article follows up with a discussion of the theses of the author’s own research. The article presents selected research results.

Research Aim: The research aims to understand better children’s and youth’s experiences using the abecadło method and to compare results with those published in 1947 by Stefan Baley’s research team.

Method: The research was proceeded by the abecadło method suggested by Stefan Baley and used by his research team in 1945 and 1947.

Results: The presented results respond to three elements: words-associations most commonly recalled by children (taking differences between younger and older groups into consideration); words-associations reflecting ongoing social-cultural changes (taking differences between younger and older groups into consideration); words considered as universal and independent from the political, cultural, social and economic context and separated from the age of researched groups.

Conclusion: The research show that present-day children’s experiences can be grouped and presented as four types of associations: 1) the first one is created by mass media and modern technology; 2) the second one is created by geographic names and connected with nature ones: animals, plants etc.; 3) the third one is created by words related to human and animal proper nouns; 4) the fourth one is created by universal words.

Keywords: linguistic image of the world, research on linguistic image of the world changes in linguistic image of the world, research using Stefan Baley’s alphabet method.


Keywords


linguistic image of the world, research on linguistic image of the world changes in linguistic image of the world, research using Stefan Baley’s “alphabet” method

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Baley S. i wsp. (1947). Wpływ wojny na psychikę młodzieży i dorosłych w Polsce, Psychologia Wychowawcza, t. XII, 4, 6-10.

Baley, S. (1948). Psychiczne wpływy drugiej wojny światowej. Psychologia Wychowawcza, 1/2, 12-21.

Borowiec, H. (2014). Dziecięce rozumienie świata (studium lingwistyczne). Wyd. UMCS.

Bartmiński, J. (2012). Językowe podstawy obrazu świata. Wyd. UMCS.

Długosz-Kurczabowa, K. (2008). PWN.

Drabik, L., Kubiak-Sokół, A., Sobol, E., Wiśniakowska, L. (2011). Słownik Języka Polskiego PWN. PWN.

Kopaliński, W. (2007). Przygody słów i przysłów. Leksykon. Oficyna Wydawnicza Rytm.

Kopaliński, W. (2007). Słownik symboli. Oficyna Wydawnicza Rytm.

Kwieciński, Z. (2022). Ślady psychiczne wojny w badaniach Ludwika Bandury. Studio Kropka.

Kuszak, K. (2018). Dziecko w przestrzeniach języka. W K. Kuszak K. (Red.), Dziecko w przestrzeniach języka. Wybrane konteksty teoretyczne- wybrane perspektywy praktyczne (95-121). Wyd. UAM.

Kuszak, K. (2021). Interpretacja pojęcia wojny według uczniów starszych klas szkoły podstawowej. W E. Kochanowska (Red.), (Z)rozumieć świat dziecka. Od kontekstów nadawania znaczeń po dziecięce znaczenia (s. 131-143). Impuls,

Kuszak, K.(2022). Uchwycić zmianę w językowym obrazie świata. Poszukiwania inspirowane badaniami Stefana Baleya. W M. Buk-Cegiełka (Red.), Wybrane problemy pedagogiki wczesnoszkolnej (s. 65-76). Polihymnia.

Radomska-Strzemecka, H. (1958). Wpływ wojny na stosunek młodzieży do rodziny. Przegląd Socjologiczny Rodziny, 12, 164-189.

Saint-Exupery, A. (2002). Ziemia planeta ludzi. Siedmioróg.

Tokarski, R. (2014). Światy za słowami. Wykłady z semantyki leksykalnej. Wyd. UMCS.

Wiśniewska-Kin, M. (2007). Chcieć, pragnąć, myśleć, wiedzieć, - rozumienie pojęć przez dzieci. Impuls.

Zaremba, M. (2008). Trauma wielkiej wojny Psychospołeczne konsekwencje drugiej wojny światowej. Kultura i Społeczeństwo, 2, 3-42. http://doi.org/10.35757/KiS.2008.52.2.1.

Zgółkowa, H. (2016). Słownictwo dzieci w wieku przedszkolnym w latach 2010-2015. Wyd.UAM.

Żuk, G. (2010). Językowy obraz świata w polskiej lingwistyce przełomu wieków W M. Karwatowska, A. Siwiec (Red.), Przeobrażenia w języku i komunikacji medialnej na przełomie XX i XXI wieku (s. 239-257). Best Print.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2023.42.1.65-77
Date of publication: 2023-04-28 18:21:09
Date of submission: 2022-12-29 19:20:10


Statistics


Total abstract view - 493
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 322

Indicators





Copyright (c) 2023 Kinga Kuszak

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.