Educational Participation of the Family in Shaping the Altruistic Motivation of Young People. Research Report

Patrycja Leśniak-Walczuk

Abstract


Introduction: The problem of the educational participation of the family in the formation of altruistic motivation has a broad pedagogical context. The dissertation was written at the interface between family pedagogy and educational theory.

Research Aim: The main objective of the research was to find answers to the question of the relationship between family upbringing and the nature of motivation for altruism among high school youth. This article compares two groups of young people with different altruistic (endocentric and exocentric) motivations with regard to selected factors.

Method: In the empirical studies presented, a diagnostic survey method was used. The following tools were used to obtain detailed answers to the research questions asked: A-N questionnaire, Karyłowski’s KEEM questionnaire, RVS Milton Rokeach Value Scale version G adapted by Brzozowski and self-made survey.

Results: Analysis of the results of her own research revealed a correlation between selected factors of family upbringing and the type of motivation of young people towards altruism. It turned out that there are statistically significant differences in the value system depending on the endocentric or exocentric motivation. Detailed analyses have shown a statistically significant correlation between the adaptive function of the father’s upbringing and the endocentric motivation for altruism.

Conclusion: The research results obtained and the attempt to interpret them provide an opportunity to formulate suggestions to facilitate the education and motivation of altruistic young people, addressed to parents and teachers.


Keywords


: altruistic motivations, family education, value system, function of education, models of parenthood

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Adamkiewicz, J. (2004). Dylematy aksjologii rodziny i jej sens życia. E. Białek (Red.) Materiały konferencyjne. Pedagogika we współczesnym dyskursie, V Ogólnopolski Zjazd Pedagogiczny: przetrwanie i rozwój – niezbywalne powinności wychowania (s. 6-15). Tom I, Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji TWP.

Brzezińska, A (2000). Psychologia wychowania. J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (s. 227-257). Tom 3, GWP.

Brzezinska, A. (2003). Dzieci z układu ryzyka. A. Brzezinska, S. Jabłonski, M. Marchow (Red.), Ukryte piętno. Zagrożenia rozwoju w okresie dzieciństwa (s. 11-37). Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

Hajduk, E., Hajduk, B. (2001). Pomoc i opieka – różne postacie. Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Harwas-Napierała B. (2003). Zmiany w funkcjonowaniu rodziny i ich konsekwencje dla rozwoju rodziców. B. Harwas-Napierała (Red.), Rodzina a rozwój człowieka dorosłego, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, s. 12-23.

Isen, A. M. (1970). Success, failure, attention and reaction to others: the warm glow of success. Journal of Personality and Social Psychology, 4, s. 294-300.

Izdebska, J. (2015). Dziecko-dzieciństwo-rodzina-wychowanie rodzinne. Kategorie pedagogiki rodziny w perspektywie pedagogiki personalistycznej. Niepaństwowa Wyższa Szkoła Pedagogiczna.

Karyłowski, J. (1977). Rozwój i kształtowanie zachowań prospołecznych u dzieci i młodzieży. NURT.

Karyłowski, J., (1982). O dwóch typach altruizmu. Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Kawula, S. (2006). Kształty rodziny współczesnej. Szkice familiologiczne. Wydawnictwo Adam Marszałek.

Janke, A. W, Kawula, S., Brągiel, J. (2009). Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Wydawnictwo Adam Marszałek.

Kwaśnica, R. (2007). Dwie racjonalności. Od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.

Latane, B., Darley, J. M. (1970). Unresponsive Bystander: Why Doesn’t He Help?. Appeleton-Century-Crofts.

Miller N., Calrson M., Charlin V. (1987). Positive mood and helpin behawior: A test of six hypotheses, Journal of Personality and Social Psychology, nr 55, s. 211-229.

Nowak, M. (2000). Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej. KUL.

Olbrycht, K. (2012). Wychowanie do wartości - w centrum aksjologicznych dylematów współczesnej edukacji. „Pedagogia Christiana”,1, s. 89-104.

Opozda, D. (2012). Kryteria opisu orientacji wychowawczych z indywidualizmem i kolektywizmem w tle. Roczniki Pedagogiczne, 4, s. 5-30.

Opozda, D., Jeziorański, M., Rynio, A. (2012). Rodzina przestrzenią rozwoju osoby: perspektywa pedagogiczna. TN KUL.

Reykowski, J. (1979). Motywacja, postawy prospołeczne a osobowość. PWN.

Różańska-Kowal, J. (2010). Motywacja zachowań prospołecznych i antyspołecznych nieletnich, Impuls.

Szuster, A. (2005). W poszukiwaniu źródeł i uwarunkowań ludzkiego altruizmu. Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.

Śliwak, J. (2001). Osobowość altruistyczna – osobowościowe korelaty altruizmu. KUL.

Wilk, J. (2016). Pedagogika rodziny. Zagadnienia wybrane. Wydanie drugie. Episteme.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.3.161-178
Date of publication: 2022-12-07 21:19:07
Date of submission: 2022-07-12 16:05:13


Statistics


Total abstract view - 768
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 465

Indicators





Copyright (c) 2022 Patrycja Anna Leśniak-Walczuk

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.