(Nie)wygodna starość. O demencji w programach telewizyjnych i filmach
Streszczenie w języku polskim
Liczba osób starszych nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie każdego roku rośnie. Z tego powodu coraz więcej uwagi poświęca się procesowi starzenia się oraz samej starości. Chociaż osoby starsze są coraz bardziej widoczne w mediach, o czym świadczy coraz większa ilość programów telewizyjnych z ich udziałem to problematyka demencji nadal jest tematem, który jest bardzo rzadko poruszany zarówno w dyskursie publicznym, jak i w filmach. Celem niniejszego artykułu będzie próba spojrzenia na tę często występującą u osób starszych chorobę otępienną oraz dokonanie analizy programów telewizyjnych i filmów, wyemitowanych w ostatnich latach i prześledzenie kontekstów, w jakich prezentowana jest demencja, która w obecnych czasach jest istotnym problemem nie tylko dla rodziny chorego, ale i dla całego społeczeństwa.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Aupetit, H. (1998). Choroba Alzheimera. Porada bez wizyty. Warszawa.
Barczak, A. (2018). Wczesne rozpoznawanie choroby Alzheimera. Pediatria i Medycyna Rodzinna, 14(2), 157–166.
Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań.
Biechowska, D., Orłowska, E. (2012). Neuropsychologiczna charakterystyka wybranych zespołów otępiennych. Polski Przegląd Neurologiczny, 8(2), 66–75.
Budson, A. E., Solomon, P. R. (2016). Memory Loss, Alzheimer’s Disease, and Dementia: A Practical Guide for Clinicals. Edinburgh.
Górecki, M. (2019). Starzenie się i starość w aspekcie polityki społecznej. Praca Socjalna, 5(34). 85–103.
Grochmal-Bach, B. (2007). Cierpienie osób z otępieniem typu Alzheimera. Podejście terapeutyczne. Kraków.
Grzesiak, H. (2009/2010). Problemy osób cierpiących na Alzheimera i ich opiekunów. W: D. M. Piekut-Brodzka (red.), Wielowymiarowość diagnozy sytuacji i działań socjalnych. Wybrane przykłady (s. 104–120). Warszawa.
Jagielska, K., Pikuła N. M. (2019). Portrayal of the older people in the advertising in the Pollish media. W: K. Jagielska, J. M. Łukasik, N. M. Pikuła (red.). Senior in the social media and spaces (s. 69–87). Kraków.
Jarecka, U. (2001). Starość w mediach – konteksty, tendencje, przemilczenia. Kultura Współczesna, 2–3, 98–113.
Jefferies, K., Agrawal, N. (2009). Early onset dementia. Advances in Psychiatric Treatment. 15(5). 380–388.
Mace, N., Rabins, P. (2005). 36 godzin na dobę. Poradnik dla opiekunów osób z chorobą Alzheimera i innymi chorobami otępiennymi oraz zaburzeniami pamięci w późnym okresie życia. Warszawa.
Maslach, Ch. (2009). Wypalenie – w perspektywie wielowymiarowej. W: H. Sęk (red.), Wypalenie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie (s. 13–32). Warszawa.
Opala, G. (2010). Choroby mózgu w świetle starzejącej się Europy. Polski Przegląd Neurologiczny, 6, 86–87.
Pikuła, N. (2016). Obraz osoby starszej w przestrzeni medialnej. Studia Socialia Cracoviensia 8, 2(15) 199–215.
Rocznik Demograficzny 2019. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.
Rusinek, K. (2015). Zespół wypalenia sił u matek wychowujących dziecko z niepełnosprawnością intelektualną. Szkoła Specjalna, 1, 16–27.
Stefaniak‑Hrycko, A. (2012). Starość w reklamie telewizyjnej – śmieszy czy przeraża? Nowiny Lekarskie, 1(81), 89–95.
Steuden, M. (2011). Zespoły otępienne w starszym wieku. W: S. Steuden, M. Stanowska, K. Janowski (red.), Starzenie się z godnością (s. 241–249). Lublin.
Szatur-Jaworska, B., Błędowski, P., Dzięgielewska, M. (2012). Podstawy gerontologii społecznej. Warszawa.
Sztompka, P. (2005). Socjologia wizualna. Warszawa.
Wray, A. (2020). The Dynamics of Dementia Communication. Oxford.
Zakowicz, I. (2012). Starzenie się w kulturze młodości. Wybrane strategie obrazowania późnej dorosłości w reklamie. Ogrody Nauk i Sztuk, 2, 381–388.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ks.2020.8.2.112-125
Data publikacji: 2021-05-18 13:49:23
Data złożenia artykułu: 2021-05-17 23:45:58
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2021 Hanna Grzesiak
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.