Komodyfikacja Fútbol Club Barcelona i wykorzystanie elementów katalońskości jako wartości dodanej brandingu

Wioletta Husar

Streszczenie w języku polskim


Powszechna komercjalizacja niemal wszystkich aspektów życia jednostki jest determinantą zmian we współczesnym świecie. Komodyfikacja, branding poszerzają swoje strefy wpływów w zawrotnym tempie. W związku z tym nie mogły ominąć także sfery sportu i etniczności. Kreowanie marki FC Barcelony ma charakter specyficzny, gdyż jest kompilacją tego co globalne z tym co lokalne. Katalońskość stanowi niejako wartość dodaną klubu, silną podbudowę, która jednocześnie pozwala odróżnić markę premium Barçy od pozostałych. Jednocześnie towar, który jest wyjątkowy, z łatwością odnajduje się na rynku ekonomicznym i generuje pożądane zyski.


Słowa kluczowe


FC Barcelona, katalońskość, komodyfikacja, branding, futbol

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Adamczyk G. 2012. Moralność w warunkach społeczeństwa konsumpcyjnego, „Zeszyty Naukowe KUL”, nr 1 (217).

Aldridge, A. 2006. Konsumpcja, Wydawnictwo Sic, Warszawa.

Antczak, A. 2008. Kształtowanie się tożsamości narodowej wspólnot autonomicznych w Hiszpanii, AON, Warszawa.

Antonowicz, D., Kossakowski, R., Szlendak, T. 2011. Ostatni bastion antykonsumeryzmu? Kibice industrialni w dobie komercjalizacji sportu, „Studia Socjologiczne”, nr 3.

Antonowicz, D., Szlendak, T., Kossakowski, R. 2012. Piłkarz jako marka i peryferyjny kibic jako Aborygen. O wybranych społecznych konsekwencjach komercjalizacji sportu, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 3.

Bauman, Z. 2006. Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy, Wydawnictwo WAM, Kraków.

Bauman, Z. 2009. Konsumowanie życia, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Branding Post-Communist Nations. Marketizing National Identities in the New Europe, 2011, N. Kaneva (ed.), Routledge, London.

Bylok, F. 2008. Kultura i konsumpcja we współczesnym społeczeństwie, [w:] Kultura a rynek, S. Patrycki (red.), Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.

Campo Vidal, L., Mestres, C. 2015. FCB – Pasíon y Negocio, Sagesse SL, film wyemitowany przez Canal+ HD.

Comaroff, J., Comaroff, J.L. 2011. Etniczność sp. z o.o., Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Conversi, D. 1997. The Basques, the Catalans and Spain. Alternative Routes to Nationalist Mobilisation, Hurst & Company, London.

Copeland, D. 2011. The Seven Paradoxes of Public Diplomacy, [w:] Trials of Engagement. The Future of US Public Diplomacy, A. Fischer, S. Lucas (eds.), Martinus Nijhoff Publishers, Leiden.

Czech, M. 2011. Jak pojemne jest Camp Nou? Mit FC Barcelona i jego funkcje, [w:] Społeczne zmagania ze sportem, Ł. Rogowski, R. Skrobacki (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań.

Duch Salvador, J. 2005. Futbol, metáfora d’una guerra Freda, Barcelona.

Edward, L. 2000. Turbokapitalizm. Zwycięzcy i przegrani światowej gospodarki, tłum. E. Kania, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław.

Eriksen, T.H. 2013. Etniczność i nacjonalizm. Ujęcie antropologiczne, tłum. Barbara Gutowska-Nowak, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

FC Barcelona jako przykład symbolu tożsamości narodowej Katalończyków, http://pldocs.org/docs/index-6386.html?page=2 (dostęp: 27.11.2015).

Feixa, C. 1992. El Barça un fenomen inexplicable?, Segre-lectura 14 VI.

Foer, F. 2006. Jak futbol wyjaśnia świat czyli nieprawdopodobna teoria globalizacji, tłum. A. Czarnecka, Wydawnictwo Red Horse, Lublin.

Fundació FC Barcelona, http://fundacio.fcbarcelona.cat/ Oficjalna strona internetowa Fundacji FC Barcelona (dostęp: 27.11.2015).

Hargreaves, J. 2000. Freedom For Catalonia? Catalan Nationalism, Spanish Identity and the Barcelona Olympic Games, Cambrige University Press, Cambrige.

Hymn FC Barcelony, http://www.fcbarca.com/hymn.html (dostęp: 29.11.2015).

Katalonia – kultura i tradycje katalońskie, http://www.catalunya-polonia.com/page.php?id=66 (dostęp: 27.11.2015).

Kopytoff, I. 2003. Kulturowa biografia rzeczy – utowarowienie jako proces, [w:] Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, E. Nowicka, M. Kempny (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Księżyk, M. 2002. Podstawowe zagadnienia ekonomii, Zakamycze, Kraków.

Kulesza-Gulczyńska, B. 2013. Mecz piłkarski jako rytuał, [w:] Futbol i cała reszta. Sport w perspektywie nauk społecznych, R. Kossakowski, K. Stachura, A. Strzałkowska, M. Żadkowska (red.), Pszczółki.

Leplat, T. 2014. FC Barcelona – Real Madryt. Wojna Światów, tłum. W. Wąsowski, Amber, Warszawa.

López Tena, A. 2009. Cataluña bajo España. La opresión national en democracia, Dèria Editors, SL, Barcelona.

Miczyńska-Kowalska, M. 2008. Społeczeństwo konsumenckie jako rys kultury ponowoczesnej w ujęciu Zygmunta Baumana, [w:] Kultura a rynek, S. Patrycki (red.), Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.

Miller, G. 2009. Spent: Sex, Evolution, and Consumer Behavior, Viking, New York.

Myśliwiec, M. 2006. Katalonia na drodze do niepodległości?, Wyższa Szkoła Ekonomii i Administracji, Bytom.

Ociepka, B. 2012. Nowa dyplomacja publiczna – perspektywa teorii stosunków międzynarodowych i komunikowania politycznego, „Przegląd Strategiczny”, nr 1.

Relaño, A. 2015. Barça vs. Real. Wrogowie, którzy nie mogą bez siebie żyć, tłum. B. Bardadyn, Wydawnictwo SQN, Kraków.

Ritzer, G. 2001. Magiczny świat konsumpcji, Wydawnictwo Literackie MUZA S.A., Warszawa.

Schneider, C. 2004. Culture Communicates: US Diplomacy that Works, „Discussion Papers in Diplomacy”, Clingendael, nr 94.

Serrallonga, U. 2000. El déficit fiscal de Cataluña con España, Òmnium Cultural, Barcelona.

Strubell, M. 1998. Language, Democracy and Devolution in Catalonia. Current Issues in Language and Society, vol. 5, nr 3.

Szacki, J. 2002. Historia myśli socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Szlendak, T. 2004. Supermarketyzacja. Religia i obyczaje seksualne młodzieży w kulturze konsumpcyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.

Wallerstein, I. 2007. Analiza systemów-światów. Wprowadzenie, tłum. K. Gawlicz, M. Starnawski, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa.

Wojcieszak, Ł., Głuszek-Szafraniec, D. 2011. Ewolucja ustroju polityczno-terytorialnego Hiszpanii (1975–2010). Przykład Kraju Basków, Katalonii i Galicji, Wyższa Szkoła Administracji, Bielsko-Biała.

Zeidler-Janiszewska, A. 1998. Formy praktyki artystycznej wobec przemian współczesnej kultury, [w:] Kultura polska w nowej sytuacji historycznej, J. Damrosz (red.), Instytut Kultury, Warszawa.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/k.2015.22.2.149
Data publikacji: 2016-06-30 20:09:04
Data złożenia artykułu: 2015-12-01 23:12:51


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1080
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 584

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2016 Wioletta Husar

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.