Psychoprofilaktyka zachowań ryzykownych u młodzieży
Streszczenie w języku polskim
W niniejszym artykule została ukazana specyfika zachowań ryzykownych wśród młodzieży oraz działań psychoprofilaktycznych, z którymi wiąże się niebezpieczeństwo negatywnych konsekwencji zarówno dla nich samych, jak i dla ich otoczenia. Przedstawiony model psychoprofilaktyki jest ukierunkowany na przygotowanie do życia i radzenie sobie z codziennymi problemami, wartości i autorytety oraz wypracowanie poczucia odpowiedzialności u młodych ludzi za ich działania i umiejętność rozróżniania dobra od zła. Niniejszy artykuł jest nie tylko teoretycznym wskaźnikiem, lecz także wskazówką do prowadzenia działań mających na celu minimalizację zachowań ryzykownych wśród młodych ludzi.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Dzielska, A. (2017). Zachowania ryzykowne. Warszawa: Instytut Matki i Dziecka.
Dzielska, A., Kowalewska, A. (2014). Zachowania ryzykowne młodzieży – współczesne podejście do problemu. Studia BAS, 2(38), 141–170.
Gaś Z. (1995). Pomoc psychologiczna młodzieży. Warszawa: WSiP.
Gaś, Z. (2000). Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Gaś, Z. (2002). Od wychowania do profilaktyki. Remedium, 12, 8–11.
Gaś, Z. (2011). Profesjonalna profilaktyka w szkole. Nowe wyzwania. Lublin: Innovatio Press.
Gaś, Z., Poleszak, W. (2017). Opracowujemy i ewaluujemy program wychowawczo-profilaktyczny szkoły. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Gołembowska, M. (2017). Adolescencja a zachowania ryzykowne. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW
Kawula, S. (2003). Współczesne zagrożenia w rozwoju dzieci i młodzieży. W: S. Kawula (red.), Pedagogika społeczna (s. 385 - 437). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Mazur, J. (red.). (2015). Zdrowie i zachowania zdrowotne młodzieży szkolnej w Polsce na tle wybranych uwarunkowań socjodemograficznych. Wyniki badań HBSC 2014. Warszawa: Instytut Matki i Dziecka.
Niewiadomska, I., Chwaszcz, J., Augustynowicz, W., Palacz-Chrisidiss, A., Bartczuk, R., Wiechetek, M. (2015). Narzędzie do oceny ryzyka zaburzeń związanych z hazardem wśród młodzieży. Serwis Informacyjny Narkomania, 2(70), 21–26.
Ostaszewski, K. (2014). Zachowania ryzykowne młodzieży w perspektywie mechanizmów resilience. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.
Ostaszewski, K. (2017). Używanie substancji psychoaktywnych jako przejaw zachowań ryzykownych
młodzieży szkolnej. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 16(1).
Pisarska, A., Ostaszewski, K., Raduj, J., Wójcik, M. (2014). Czynniki związane z hazardem, kompulsywnymi zakupami oraz nadużywaniem Internetu wśród młodzieży w wieku 12–19 lat. Raport z badań. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.
Pstrąg, D. (2000). Wybrane zagadnienia z problematyki uzależnień. Rzeszów: Wydawnictwo WSP.
Pyżalski, J. (2012). Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Sierosławski, J. (2015). Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną. Raport z ogólnopolskich badań ankietowych zrealizowanych w 2015 roku. Europejski Program Badań Ankietowych w Szkołach ESPAD. Warszawa: Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii i Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Szafraniec, K. (2011). Młodzi 2011. Warszawa: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
Szymańska, J. (2012). Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Wojcieszek, K. (2002). Wygrać życie. Szkolny program profilaktyki. Kraków: Rubikon.
Woynarowska, B. (red.). (2017). Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne – metodyka – praktyka. Warszawa: PWN.
Zajączkowski, K. (2003). Profilaktyka zachowań dewiacyjnych dzieci i młodzieży. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2019.32.3.151-168
Data publikacji: 2019-12-20 11:03:26
Data złożenia artykułu: 2018-11-28 22:06:15
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2019 Renata Lemańczyk
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.