Psycho-prevention of Risky Behaviour among Youths
Abstract
This article presents the specifics of risky behaviour among adolescents and psycho-preventive actions, which are associated with the danger of negative consequences both for themselves and for their environment. Presented model of psycho-prevention is oriented towards following aspects: preparing youth to living and coping with everyday problems, the values and authorities thanks to which young people function properly, working out the sense of responsibility in young people for their actions and the ability to distinguish between good and bad. This article should not only be a theoretical indicator, but also a guide to conduct actions aimed at minimizing risky behaviour among young people.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Dzielska, A. (2017). Zachowania ryzykowne. Warszawa: Instytut Matki i Dziecka.
Dzielska, A., Kowalewska, A. (2014). Zachowania ryzykowne młodzieży – współczesne podejście do problemu. Studia BAS, 2(38), 141–170.
Gaś Z. (1995). Pomoc psychologiczna młodzieży. Warszawa: WSiP.
Gaś, Z. (2000). Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Gaś, Z. (2002). Od wychowania do profilaktyki. Remedium, 12, 8–11.
Gaś, Z. (2011). Profesjonalna profilaktyka w szkole. Nowe wyzwania. Lublin: Innovatio Press.
Gaś, Z., Poleszak, W. (2017). Opracowujemy i ewaluujemy program wychowawczo-profilaktyczny szkoły. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Gołembowska, M. (2017). Adolescencja a zachowania ryzykowne. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW
Kawula, S. (2003). Współczesne zagrożenia w rozwoju dzieci i młodzieży. W: S. Kawula (red.), Pedagogika społeczna (s. 385 - 437). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Mazur, J. (red.). (2015). Zdrowie i zachowania zdrowotne młodzieży szkolnej w Polsce na tle wybranych uwarunkowań socjodemograficznych. Wyniki badań HBSC 2014. Warszawa: Instytut Matki i Dziecka.
Niewiadomska, I., Chwaszcz, J., Augustynowicz, W., Palacz-Chrisidiss, A., Bartczuk, R., Wiechetek, M. (2015). Narzędzie do oceny ryzyka zaburzeń związanych z hazardem wśród młodzieży. Serwis Informacyjny Narkomania, 2(70), 21–26.
Ostaszewski, K. (2014). Zachowania ryzykowne młodzieży w perspektywie mechanizmów resilience. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.
Ostaszewski, K. (2017). Używanie substancji psychoaktywnych jako przejaw zachowań ryzykownych
młodzieży szkolnej. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 16(1).
Pisarska, A., Ostaszewski, K., Raduj, J., Wójcik, M. (2014). Czynniki związane z hazardem, kompulsywnymi zakupami oraz nadużywaniem Internetu wśród młodzieży w wieku 12–19 lat. Raport z badań. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.
Pstrąg, D. (2000). Wybrane zagadnienia z problematyki uzależnień. Rzeszów: Wydawnictwo WSP.
Pyżalski, J. (2012). Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Sierosławski, J. (2015). Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną. Raport z ogólnopolskich badań ankietowych zrealizowanych w 2015 roku. Europejski Program Badań Ankietowych w Szkołach ESPAD. Warszawa: Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii i Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Szafraniec, K. (2011). Młodzi 2011. Warszawa: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
Szymańska, J. (2012). Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Wojcieszek, K. (2002). Wygrać życie. Szkolny program profilaktyki. Kraków: Rubikon.
Woynarowska, B. (red.). (2017). Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne – metodyka – praktyka. Warszawa: PWN.
Zajączkowski, K. (2003). Profilaktyka zachowań dewiacyjnych dzieci i młodzieży. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2019.32.3.151-168
Date of publication: 2019-12-20 11:03:26
Date of submission: 2018-11-28 22:06:15
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Renata Lemańczyk
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.