Modele socjalizacji stosowane przez wychowawców w placówkach resocjalizacyjnych

Sławomir Sobczak

Streszczenie w języku polskim


Niniejszy artykuł dotyczy sfery oddziaływań socjalizacyjnych w strukturze instytucjonalnej. Badań dotyczących preferencji poszczególnych typów socjalizacji dotychczas nie prowadzono. Funkcjonuje jedynie podstawa naukowa opisana w literaturze, prezentująca ujęcia teoretyczne poszczególnych sposobów oddziaływań socjalizacyjnych. Postanowiono z tego powodu utworzyć narzędzie, które skonstruowano z uwzględnieniem twierdzeń Schaffera, by na tej podstawie ustalić, jaki wzorzec z czterech odmian socjalizacji jest preferowany przez wychowawców z placówek resocjalizacyjnych. Jako cel wyznaczono określenie istotnie statystycznych różnic między stopniem akceptacji poszczególnych klas socjalizacji ze względu na płeć, staż i miejsce pracy wychowawców resocjalizujących. Przyjęto hipotezę, że istnieją istotne statystycznie różnice pomiędzy rangowaniem cech modeli socjalizacji ze względu na płeć, staż i miejsce pracy wychowawców resocjalizujących. Opracowanie stanowi perspektywę badawczą teoretycznego opisu rodzajów socjalizacji prezentowanych w literaturze.


Słowa kluczowe


socjalizacja; oddziaływanie wychowawców; resocjalizacja

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Bandura A. (1973), Aggression: A Social Leaving Analysis, New York: Prentice-Hall.

Bronfenbrener U. (1970), Czynniki społeczne w rozwoju osobowości, „Psychologia Wychowania”, nr 1.

Czapów C. (1978), Wychowanie resocjalizujące, Warszawa: PWN.

Likert R. (1932), A technique for the measurement of attitudes, “Archival of Psychology”, No. 40.

Marks K., Engels F. (1961), Ideologia niemiecka, [w]: Dzieła, t. 3, Warszawa: PWN.

Pytka L. (2005), Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa: APS.

Schaffer H.R. (2006), Rozwój społeczny, dzieciństwo i młodość, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Sobczak S. (2000), Celowość wychowania, Warszawa: Wydawnictwo Navo.

Sobczak S. (2002), Filozoficzne i teologiczne aspekty dzieciństwa, [w]: B. Głowacka, L. Pytka (red.), Być dzieckiem i przetrwać, Warszawa: KKWR.

Sobczak S. (2009), Aksjologia i teleologia pedagogiki resocjalizacyjnej, Warszawa: Wydawnictwo Pedagogium.

Sobczak S. (2011), Teoretyczne podstawy przyczyn przemocy w ujęciu realistycznym w aspektach czynników biopsychicznych i socjokulturowych, [w]: R. Kowalski, O. Szynkarczyk (red.), Wychowanie we współczesnej szkole. Szkoła wolna od przemocy, Siedlce: Wydawnictwo UPH.

Zaborowski Z. (1969), O rodzinie. Rodzina jako grupa społeczno-wychowawcza, Warszawa: Wydawnictwo Nasza Księgarnia.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2017.30.3.59
Data publikacji: 2018-01-17 10:12:09
Data złożenia artykułu: 2016-11-18 15:59:48


Statystyki


Widoczność abstraktów - 2198
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 7217

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2018 Sławomir Sobczak

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.