School as an (Un)Safe Place: The Student’s Perspective

Danuta Wosik-Kawala

Abstract


Apart from a family, a school is one of the longest-lasting educational environments influencing a human being. In a targeted and planned manner, a school deals with the education and upbringing of young people. It is here that children and youth acquire knowledge and experience, develop skills, learn to interact with others, compare themselves with their peers. It is, therefore, important that schools create appropriate, favourable conditions for the intellectual, emotional and social development of a student. One of the conditions is the sense of safety of a student at school. This article has been devoted to the issue of the subjective feeling of safety of students at school. On the basis of the research carried out among students of high school and technical school, the author tries to determine whether in the perspective of the examined students, their school is a safe place for them. Based on the obtained results, the author draws attention to the importance of the teacher–student relationship in the context of the students’ sense of safety at school. It shows the students’ perspective in the assessment of the school as a (un)safe place.


Keywords


safety; school; teacher; youth

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bera, R. (2017). Pedagogika bezpieczeństwa w kontekście współczesnych zagrożeń w życiu społecznym. Annales UMCS. Sectio J, 30(4), 11–18.

Cudak, H. (2003). Atmosfera wychowawcza. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (T. 1; s. 215–217). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Dąbrowska, T.E., Wojciechowska-Charlak, B. (1997). Między praktyką a teorią wychowania. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. 1997, nr 78, poz. 483).

Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. 1991, nr 120, poz. 526).

Łobocki, M. (1985). Wychowanie w klasie szkolnej. Z zagadnień dynamiki grupowej. Warszawa: WSiP.

Łobocki, M. (2003). ABC wychowania. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Maslow, A.H. (2006). Motywacja i osobowość. Warszawa: PWN.

Obuchowski, K. (1995). Przez galaktykę potrzeb. Psychologia dążeń ludzkich. Poznań: Zysk i S-ka.

Okoń, W. (2007). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Pokruszyński, W. (2012). Bezpieczeństwo. Teoria i praktyka. Józefów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi.

Powszechna Deklaracja Praw Człowieka uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne ONZ dnia 10 grudnia 1948 r.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. 2003, poz. 69; Dz.U. 2009, poz. 1130; Dz.U. 2010, poz. 1408; Dz.U. 2011, poz. 968; Dz.U. 2018, poz. 2140).

Szymańska, J. (2015). Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz.U. 2018, poz. 917).

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (t.j. Dz.U. 2018, poz. 967).

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. 2018, poz. 1457).

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. 2018, poz. 996).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2019.32.3.83-96
Date of publication: 2019-12-20 11:03:22
Date of submission: 2019-04-29 17:20:38


Statistics


Total abstract view - 1404
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 861

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Danuta Wosik-Kawala

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.