Lost Areas of Polish Pedagogy. Part 2

Waldemar Furmanek

Abstract


This study presents catalogs of problems combining on the lost areas of Polish pedagogy. Attention was drawn to the need to clearly define the mission of pedagogical sciences. It cannot ignore the answer to the question about the essence of man (problems of anthropology and axiology). These, in turn, refer to the philosophical foundations of modern pedagogy. The adopted human image indicates the attributes of the subject: human as a person (complementing the naturalistic paradigm with the humanist paradigm). With regard to these human attributes, pedagogical activity is related. Its essence is to support development processes. No less important is everything related to the so-called fields of education. There is a need to abandon the additivity that is widespread in this area. How should these issues be perceived in the light of the requirements of the methodology of systemic research and the challenges of the modern civilization of knowledge? All this is reflected in the lost problem of pedagogical axiology and education in light and towards values. The issue of human learning – in the context of ubiquitous information technologies – also requires a new approach, and this reorganizing the problem of detailed didactics, including vocational education.


Keywords


anthropology; upbringing; negligence; loss; theory of education; teaching theory

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bogaj, A. (1997). System edukacji w Polsce na tle porównawczym (próba analizy). W: A. Bogaj (red.), Realia i perspektywy reform oświatowych. Warszawa: Komitet Prognoz „Polska w XXI wieku” przy Prezydium PAN.

Bogaj, A. (2013). Zaniedbane obszary wychowania jako wyzwanie dla pedagogiki ogólnej (Referat na konferencji „Aksjologiczne orientacje w pedagogice”, 27 maja 2013). Pobrane z: https://www.youtube.com/watch?v=_x9je_KPiCY (dostęp: 8.10.2018).

Furmanek, W. (2004). Ogólna charakterystyka przemian cywilizacyjnych. W: W. Furmanek, A. Piecuch (red.), Dydaktyka informatyki. Problemy teorii (s. 17–28). Rzeszów: Wydawnictwo URz.

Furmanek, W. (2007). Kompetencje kluczowe. Przegląd problematyki. W: W. Furmanek, M. Duris (red.), Kompetencje kluczowe. Studia porównawcze polsko-słowackie (s. 11–20). Rzeszów: Wydawnictwo URz.

Goliński, M. (2005). Społeczeństwo informacyjne – często (nie)zadawane pytania. E-mentor, 2(9).

Gurycka, A. (1989). Struktura i dynamika procesu wychowania. Warszawa: PWN.

Hejnicka-Bezwińska, T. (red.). (1995). Pedagogika ogólna. Tradycja – teraźniejszość – nowe wyzwania. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP.

Kukołowicz, T. (1995). Pedagogika a teoria wychowania. W: T. Hejnicka-Bezwińska (red.), Pedagogika ogólna. Tradycja – teraźniejszość – nowe wyzwania (s. 71–75). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP.

Kwiatkowski, S.M. (1996). Cele i treści kształcenia w szkołach zasadniczych. W: E. Drogosz-Zabłocka (red.), Zmiany na rynku pracy a kształcenie zawodowe (s. 29–40). Warszawa: PWN.

Kwiatkowski, S.M., Symela, K. (2001). Standardy kwalifikacji zawodowych. Teoria, metodologia, praktyka. Warszawa: IBE.

MENiS. (2003). Strategia rozwoju kształcenia ustawicznego do roku 2010 (dokument przyjęty 8 lipca 2003 roku przez Radę Ministrów). Edukacja Ustawiczna Dorosłych, (3), 7–28.

Nowak, M. (2009). Modele uprawiania filozofii wychowania. W: A. Szudra, K. Uzar (red.), Personalistyczny wymiar filozofii wychowania (s. 77–97). Lublin: Wydawnictwo KUL.

Palka, S. (red.). (1998). Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Palka, S. (2009). Filozofia wychowania i filozofia w wychowaniu – szkic metodologiczny. W: A. Szudra, K. Uzar (red.), Personalistyczny wymiar filozofii wychowania (s. 99–107). Lublin: Wydawnictwo KUL.

Palka, S. (2010). Metodologia, badania, praktyka pedagogiczna. Gdańsk: GWP.

Ratajek, Z. (1996). Dydaktyka wobec problemów współczesnej pedagogiki. Zeszyty Wszechnicy Świętokrzyskiej, (3), 35–49.

Sierant, A. (2018). LGBT: co oznacza ten skrót? Środowisko LGBT w Polsce. Pobrane z: https://www.poradnikzdrowie.pl/psychologia/rozwoj-osobisty/lgbt-co-oznacza-ten-skrot-srodowisko-lgbt-w-polsce-aa-twdU-BWjU-SXyz.html (dostęp: 4.04.2018).

Śliwerski, B. (2015). Gra w dyskurs krytyczny. Pobrane z: http://sliwerski-pedagog.blogospot.com2015/01gra-w-dyskurs-krytyczny.html (dostęp: 4.04.2018).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2019.32.4.21-28
Date of publication: 2019-12-31 17:08:19
Date of submission: 2019-04-08 19:49:11


Statistics


Total abstract view - 1154
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 528

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Waldemar Furmanek

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.