Polish Youth’s Beliefs about the Functioning of Disabled People in the Family Sphere. Presentation of Own Research Results

Patrycja Zielińska

Abstract


Shaping a positive image of disability is important for common functioning in society based on the principle of complementarity. Only then it is possible to say about the full integration of people with disabilities. Disability concerns not only persons but also members of their families. The subject of this study is to present the beliefs of Polish youth about the functioning of disabled people in the family sphere. It attempts to diagnose the beliefs within two research groups: students and high school youth. Thus, it was possible to distinguish the differences between groups of respondents. The main research problem is: What are the beliefs of young people about the functioning of people with disabilities in the family sphere and are there differences between school and academic youth in the analysed variables? The diagnostic survey method was used in this research. Based on the research it can be concluded that Polish young people are most strongly convinced of the fact that disabled people should be treated in the same way as other family members. Due to the multitude of aspects regarding family functioning, the research should be treated as an indication of the exploration field for further in-depth scientific analyses.


Keywords


youth beliefs; disability; family functioning

Full Text:

PDF

References


Bieganowska, A. (2005). Model niepełnosprawności w mediach a postawy wobec osób niepełnosprawnych. Szkoła Specjalna, 66(5), 362–371.

Brestovanský, M., Gubricová, J., Libercanová, K. (2018). Inclusion, Diversity, Equality in Non-Formal Education through the Optic of Youth and Youth Workers. Acta Educationis Generalis, 8(3), 94–108. DOI: https://doi.org/10.2478/atd-2018-0019

Cisłak, A., Henne, K., Skarżyńska, K. (red.). (2009). Przekonania w życiu jednostek, grup, społeczności. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”.

GUS (2003). Osoby niepełnosprawne oraz ich gospodarstwa domowe 2002. Część I: osoby niepełnosprawne. Retrieved from: https://stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/osoby_niepelnosprawne_oraz_ich_gospodarstwa_domowe_2002_cz_1_osoby_niepelnosprawne.pdf (access: 9.12.2019).

Janicka, M. (2015). Dane demograficzne. Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych. Retrieved from: http://www.niepelnosprawni.gov.pl/index.php?c=page&id=78&print=1 (access: 9.12.2019).

Larkowa, H. (1980). Postawy społeczne wobec osób z odchyleniami od normy. In: A. Hulek (red.), Pedagogika rewalidacyjna (pp. 478–492). Warszawa: PWN.

Lewowicki, T. (2004). O zrozumieniu planów życiowych i ich warunków społeczno-kulturowych. In: Z. Jasiński, T. Lewowicki, J. Nikitorowicz (red.), Plany życiowe młodzieży z terenów pograniczy (pp. 31–48). Opole: Opolska Oficyna Wydawnicza.

Majewski, T. (1998). Międzynarodowa Klasyfikacja Uszkodzeń, Niepełnosprawności i Upośledzeń – problemy i nowe propozycje. Problemy Rehabilitacji Społecznej i Zawodowej, (1), 155.

Sękowska, Z. (1998). Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

Sękowski, A.E. (1991). Osobowościowe uwarunkowania postaw wobec ludzi niepełnosprawnych. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Zielińska-Król, K. (2014). Rodzina w procesie wsparcia społecznego i zawodowego osoby niepełnosprawnej. Labor et Educatio, (2), 79–89.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2020.33.1.235-243
Date of publication: 2020-03-27 19:13:38
Date of submission: 2019-04-18 07:27:57


Statistics


Total abstract view - 1294
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 519

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Patrycja Zielińska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.