Pre-school and School Education for Polish Children in Austria. Experiences and Problems
Abstract
Education and integration of children from different countries is a challenging task for contemporary kindergartens – they aim to give the kids the opportunity of proper development and gaining of the knowledge, competences and key skills in social life. Theoretical assumptions of the undertaken examination are based on the conception of intercultural education created by Jerzy Nikitorowicz. In the examination, the method of individual cases was applied. The empirical material which was the basis of the undertaken concerns has been collected in original questionnaires, interviews, and analyses of documents. The results of the examination present experiences and struggles of parents and children regarding education in the country that received them. They also show examples of good practice and make opportunity to undertake a discussion about the Polish educational system.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Baran, Z. (1997). Przedszkola w Austrii. Wychowanie w Przedszkolu, (9), 530–532.
Boski, P. (2010). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Dziewulak, D. (2010). Systemy szkolne Unii Europejskiej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
https://vstraismauer.jimdo.com (dostęp: 7.12.2018).
Igielska, B. (2004). Znad Modrego Dunaju. Głos Nauczycielski, (35), 8–9.
Kopik, A. (2004). Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna w krajach Unii Europejskiej. Nauczyciel i Szkoła, 3–4(24–25), 20–36.
Łobocki, M. (2010). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Muszczyński, L. (2009). Naddunajski dualizm edukacyjny. Austriacki system edukacyjny. Dyrektor Szkoły, (1), 36–39.
Nikitorowicz, J. (1999). Wprowadzenie. W: J. Nikitorowicz, M. Sobecki (red.), Edukacja międzykulturowa w wymiarze instytucjonalnym (s. 7–28). Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.
Nikitorowicz, J. (2005). Próba określania przedmiotu edukacji międzykulturowej. W: J. Nikitorowicz, D. Misiejuk, M. Sobecki (red.), Region, tożsamość, edukacja (s. 15–34). Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.
Nikitorowicz, J. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Pachociński, R. (2003). Ideologia reformy a ideologia nauczyciela. Dyrektor Szkoły, (1), 31–34.
Rabczuk, W. (2002). Polityka edukacyjna Unii Europejskiej wobec imigrantów oraz mniejszości narodowych i etnicznych. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Różańska, A. (2014). Tożsamość religijna dzieci uczących się w szkołach z polskim językiem nauczania. W: E. Ogrodzka-Mazur, U. Klajmon-Lech, A. Różańska (red.), Tożsamość kulturowa, religijność i edukacja religijna postrzegana z perspektywy społeczności szkół z polskim językiem nauczania w wybranych krajach europejskich (s. 101–152). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Stecz, J. (2008). W poszukiwaniu różnych rozwiązań przedszkolnej edukacji. Wychowanie w Przedszkolu, (8), 18–22.
Śliwerski, B. (1997). Co znaczy dobra szkoła? Nowa Szkoła, (6), 3–6.
Zyzik, E. (2004). Edukacja wczesnoszkolna w wybranych krajach Unii Europejskiej. Nauczanie Początkowe: Kształcenie Zintegrowane, (1), 17–22.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2019.32.2.55-68
Date of publication: 2019-10-31 17:20:12
Date of submission: 2018-12-07 20:13:29
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Sylwia Ryszawy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.