Military Education in the Assessment of Uniformed High School Students and Their Demographic and Social Diversity
Abstract
Military classes that have been functioning in Polish secondary schools for several years (also called uniformed classes) have so far acted on the basis of proprietary curricula, which often turned out to be inconsistent and inconsistent with the standards currently applied in the Polish Armed Forces. Therefore, it was decided to introduce a pilot program of the subject of military education for selected high schools that run uniformed classes. The Academy of War Art, in charge of substantive supervision over this program, conducts ongoing analyzes, conducting successive surveys among both teachers and instructors, as well as among students. Aiming to show the pedagogical effects of the activities, I decided to focus on the subjective opinions of the examined youth. I presented the subject matter by means of appropriately selected categories against the background of demographic and social conditions.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Dąbrowski, K. (2016). Program edukacji wojskowej na przykładzie liceum ogólnokształcącego. W: A. Skrabacz, I. Urych, L. Kanarski (red.), Klasy mundurowe. Od teorii do dobrych praktyk (s. 208–210). Warszawa: AON.
Falkowski, Z. (2016). Zarys problematyki edukacji obronnej młodzieży w latach 1946–1990. W: A. Skrabacz, I. Urych, L. Kanarski (red.), Klasy mundurowe. Od teorii do dobrych praktyk (s. 55–70). Warszawa: AON.
Kanarski, L., Koter, M., Loranty, K., Urych, I. (2016). Wstępna diagnoza funkcjonowania klas mundurowych – wyniki badań pilotażowych. W: A. Skrabacz, I. Urych, L. Kanarski (red.), Klasy mundurowe. Od teorii do dobrych praktyk (s. 71–82). Warszawa: AON.
Klikczyńska, J. (2016). Możliwości budowania i realizacji programu klasy wojskowej w technikum. W: A. Skrabacz, I. Urych, L. Kanarski (red.), Klasy mundurowe. Od teorii do dobrych praktyk (s. 211–213). Warszawa: AON.
Koncepcja sprawowania opieki (nadzoru) przez Akademię Sztuki Wojennej nad przebiegiem procesu edukacyjnego uczniów wybranych klas mundurowych szkół ponadgimnazjalnych prowadzących przedmiot nauczania „edukacja wojskowa”. (2017). Warszawa.
Łobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Materiały Biura do Spraw Proobronnych Ministerstwa Obrony Narodowej.
MON (2017). Program nauczania dla szkół ponadgimnazjalnych przedmiotu „edukacja wojskowa”. Warszawa.
Odziemkowski, J. (1996). Armia i społeczeństwo II Rzeczypospolitej. Warszawa: Wydawnictwo Bellona.
Paździoch, D. (2016). Klasa wojskowa jako innowacja pedagogiczna w praktyce edukacyjnej szkoły ponadgimnazjalnej. W: A. Skrabacz, I. Urych, L. Kanarski (red.), Klasy mundurowe. Od teorii do dobrych praktyk (s. 200–207). Warszawa: AON.
Pilch, T. (1998). Zasady badań pedagogicznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Przybysz, B. (2016). Klasa wojskowa w programie innowacji pedagogicznej. W: A. Skrabacz, I. Urych, L. Kanarski (red.), Klasy mundurowe. Od teorii do dobrych praktyk (s. 195–199). Warszawa: AON.
Ujma, S. (2016). Klasy mundurowe w szkolnej rzeczywistości. W: A. Skrabacz, I. Urych, L. Kanarski (red.), Klasy mundurowe. Od teorii do dobrych praktyk (s. 189–194). Warszawa: AON.
Wójcik, W., Dobrowolska, A. (2016). Klasy mundurowe w systemie bezpieczeństwa RP. W: A. Skrabacz, I. Urych, L. Kanarski (red.), Klasy mundurowe. Od teorii do dobrych praktyk (s. 92–93). Warszawa: AON.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2019.32.3.115-133
Date of publication: 2019-12-20 11:03:24
Date of submission: 2018-11-18 13:38:28
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Mirosław Laskowski
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.