Use of Mnemonic Devices in School Education
Abstract
This article presents examples of strategies and techniques of learning (from a group of mnemonic devices), which teachers can use, in their work with students, for the purpose of mastering the process of learning (maximising its effectiveness – speed and retention), but also making it more enjoyable and, therefore, motivating for students to undertake further attempts to obtain knowledge. The teacher, as the recipient of the content, has the opportunity to experience the effectiveness of selected memory devices (hence many exercises for the teachers themselves), as well as receives examples of curriculum related mnemonic tasks, which afford the opportunity of utilising given techniques when working with the student.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Angelow B. (1998), Jak się uczyć skutecznie, szybko i przyjemnie, Poznań: Wydawnictwo Moderski i S-ka.
Baddeley A.D. (1986), Working Memory, Oxford: Clarendon Press.
Baddeley A.D. (2002), Is Working Memory Still Working?, “American Psychologist”, Vol. 7(2).
Brześkiewicz Z. (1995), Superpamięć, Warszawa: Agencja Wydawnicza Comes.
Brześkiewicz Z. (2005), Superpamięć, Białystok: Studio Astropsychologii.
Chuderski A., Orzechowski J. (2005), Mechanizm dwufazowego przeszukiwania pamięci roboczej: model obliczeniowy, „Studia Psychologiczne”, nr 43.
Czerniawska E., Jagodzińska M. (2007), Jak się uczyć?, Bielsko-Biała: Wydawnictwo Park.
Czerniawska E., Ledzińska M. (1994), Ja i moja pamięć. O użytecznych strategiach uczenia się, Warszawa: WSiP.
Dembo M.H. (1997), Stosowana psychologia wychowawcza, Warszawa: WSiP.
Dryden G., Vos J. (2003), Rewolucja w uczeniu się, Poznań: Zysk i S-ka.
Dudley G.A. (1994), Jak podwoić skuteczność uczenia się, Warszawa: Wydawnictwo Medium.
Lorayne H. (1996), Superpamięć dla uczących się, Łódź: Wydawnictwo Ravi.
Lorayne H. (1999), Sekrety superpamięci, Łódź: Wydawnictwo Ravi.
Maruszewski T. (2011), Psychologia poznania. Umysł i świat, Gdańsk: GWP.
Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B. (2013), Psychologia poznawcza, Warszawa: PWN.
Smolińska J., Szychowski Ł. (2011), Techniki efektywnego uczenia się, Mińsk Mazowiecki: Firma Edukacyjno-Wydawnicza Elimat.
Stankiewicz Z. (1999), Trening umysłu, Warszawa: Wydawnictwo Comes.
Szurawski M. (2004), Pamięć. Trening interaktywny, Łódź: Wydawnictwo Ravi.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2018.31.3.87-99
Date of publication: 2019-02-26 17:52:11
Date of submission: 2018-06-12 14:32:17
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Renata Wiechnik
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.