Evaluation of Causal Thinking in Middle Childhood on the Basis of Picture Arrangement Task
Abstract
The aim of the studies was an assessment of causal thinking at preschool children on the basis of the experimental picture arrangement task (concerning making picture stories up from the unordered pictures). The task was differentiated on account of the number of pictures which constituted particular stories (the shortest stories made up from 4, the longest – of 6 pictures) and on account of the temporal distance of presented events. It was assumed that stories with some distant consequences should be more difficult than stories which presented the direct consequences of the events. The hypothesis was confirmed. Both in the group of 4-year-olds and 5-year-olds, stores depicting the distant consequences of presented events, turned out to be the most difficult.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Białecka-Pikul M. (2002), Co dzieci wiedzą o umyśle i myśleniu, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Berger K.S. (2006), The Developing Person Through Childhood, New York: Worth Publishers.
Bjorklund D.F. (2012), Children’s Thinking. Cognitive Development and Individual Differences, International edition: Wadsworth Cengage Learning.
Bodrova E., Leong D.J. (2007), Tools of the Mind: The Vygotskian Approach to Early Childhood Education, Columbus, OH: Merrill/Prentice Hall.
Bruner J. (1990), Acts of Meaning, Cambridge: Harvard University Press.
Das Gupta P., Bryant P.E. (1989), Young children’s casual inferences, “Child Development”, No. 60.
DeClory L. (1914), Épreuve nouvelle pour l’examination mental, « L’Année Psychologique », Vol. 20.
Diamond A., Bernett W.S., Thomas J., Munroe S. (2007), Preschool program improve cognitive control, “Science”, No. 318.
Fabisiak-Majcher A., Korendo M., Ławczys E. (2012), Stymulacja i terapia. Przygotowanie do nauki czytania. Myślenie przyczynowo-skutkowe, Kraków: Wydawnictwo WIR.
Gaul M. (1998), Porządkowanie obrazków, [w:] J. Brzeziński, E. Hornowska (red.), Skala Inteligencji Wechslera WAIS-R, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gopnik A., Glymur C., Sobel D.M., Schultz L.E., Kushnir T., Danks D. (2004), A theory of causa learning in children: Causal maps and Bayes nets, “Psychological Review”, No. 111.
Hickling A.K., Wellman H.M. (2001), The emergence of children’s causal explanations and theories: Evidence from everyday conversation, “Developmental Psychology”, No. 37.
Jankowska H. (1992), Rozwój czynności poznawczych u dzieci. Wybrane zagadnienia, Warszawa: WSiP.
Jurkowski A. (1986), Ontogeneza mowy i myślenia, Warszawa: WSiP.
Kaczmarek B.L.J. (1986), Płaty czołowe a język i zachowanie człowieka, Wrocław: Ossolineum.
Kaczmarek B.L.J. (1995), Mózgowa organizacja mowy, Lublin: Agencja Wydawniczo-Handlowa AD.
Kielar-Turska M. (2011), Średnie dzieciństwo – wiek przedszkolny, [w:] J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kielar-Turska M., Białecka-Pikul M. (2003), Wczesne dzieciństwo, [w:] B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t. 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Klim-Klimaszewska A. (2012), Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa, Warszawa: Instytut Wydawniczy ERICA.
Kowalski S. (1962), Rozwój mowy i myślenia dziecka, Warszawa: Państwowe Wydawnictwa Naukowe.
Krasowicz-Kupis G., Wiejak K. (2006), Skala Inteligencji dla dzieci (WISC-R) w praktyce psychologicznej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Lipsitz J.D., Dworkin R.H., Erlenmeyer-Kimling L. (1993), Wechsler Comprehension and Picture Arrangement Subtests and Social Adjustment, “Psychological Assessment”, Vol. 5(4), DOI: https://doi.org/10.1037/1040-3590.5.4.430.
Matczak A., Piotrowska A., Ciarkowska W. (2008), WISC-R – Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci – Wersja Zmodyfikowana. Podręcznik, Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne.
Nelson K. (2007), Young Minds in Social Worlds: Experience, Meaning, and Memory, Cambridge: Harvard University Press, DOI: https://doi.org/10.4159/9780674041400.
Oberauer K. (2009), Executive functions, working memory, verbal ability and theory of mind – does it all come together?, [w:] W. Schneider, R. Schumann-Hengsteler, B. Sodian (eds.), Young Children’s Cognitive Development. Interrelationships Among Executive Functioning, Working Memory, Verbal Ability and Theory of Mind, New York–London: Psychology Press, Taylor and Francis Group.
Paris A.H., Paris S.G. (2003), Assessing narrative comprehension in young children, “Reading Research Quarterly”, No. 38.
Piaget J. (1966), Studia z psychologii dziecka, Warszawa: Państwowe Wydawnictwa Naukowe.
Piaget J. (1992), Mowa i myślenie u dziecka, Warszawa: Państwowe Wydawnictwa Naukowe.
Reed H.C., Hurks P.P.M., Kirschner P.A., Jolles J. (2015), Preschoolers’s Causal Reasoning During Shared Picture Book Storytelling: A Cross-Case Comparison Descriptive Study, “Journal of Research in Childhood Education”, No. 29.
Stachyra J. (1995), Wybrane metody diagnostyczne w surdopsychologii, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Shapiro L.R., Hudson J.A. (1991), Tell me a make-believe story: Coherence and cohesion in Young children’s Picture-elicited narratives, “Developmental Psychology”, Vol. 27(6), DOI: https://doi.org/10.1037/0012-1649.27.6.960.
Tucholski A. (1984), Skala Inteligencji Wechsler-Bellevue. Podręcznik, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Vasta R., Haith M.M., Miller S.A. (2004), Psychologia dziecka, Warszawa: WSiP.
Wadsworth B. (1998), Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka, Warszawa: WSiP.
Wechsler D. (1944), The Measurement of Adult Intelligence, Baltimore: The Williams & Wilkins Company.
Wellman H.M., Liu D. (2007), Causal reasoning as informed by the early development of explanations, [w:] A. Gopnik, L. Schulz (eds.), Causal Learning, Psychology, Philosophy, and Computation, New York, NY: Oxford University Press.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2018.31.1.119-131
Date of publication: 2018-07-05 08:06:12
Date of submission: 2018-01-11 15:10:20
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2018 Sara Filipiak
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.