The Intervention Against Juvenile Delinquents in the Emergency of Aggression in Correctional Institutions
Abstract
The intervention against juvenile predators in correctional institutions, due to the nature of the aggressors and their environment, belongs to one of the most difficult. Featured article is a theoretical analysis of factors, deciding on regularity and effectiveness of this type of intervention, both technical and methodical – defining the objectives and course of the intervention and the manner and conditions of its carry out, as well as those – personal and professional – including special psychophysical predisposition and personal resources enabling educators to the effective action in emergency situations.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Agresja i przemoc w szkolnych działaniach profilaktycznych. Poradnik metodyczny dla nauczycieli (2005), Warszawa: MENiS.
Bandura A., Walters R.H. (1968), Agresja w okresie dorastania. Wpływ praktyk wychowawczych i stosunków rodzinnych, Warszawa: PWN.
Baran B., Bielawiec A. (1994), Osobowość nieletnich przebywających w placówkach resocjalizacyjnych, Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.
Bartkowicz Z. (1996), Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresji w zakładach resocjalizacyjnych, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Brammer L.M. (1985), The Helping Relationship: Process and Skills, Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
Embry D.L., Flannery D.J., Vazsonyi A.T., Powell K.B., Atha H. (1996), Peace-builders: A theoretically driven, school-based model for early violence prevention, “American Journal of Preventive Medicine”, Vol. 12(5).
Goldstein A.P. (1991), Delinquent Gangs: A Psychological Perspective, Champaign, IL: Research Press.
Goldstein A.P., Kodluboy D.W. (1998), Gangs in Schools: Signs, Symbols, and Solutions, Champaign, IL: Research Press.
James R.K., Gilliland B.E. (2004), Strategie interwencji kryzysowej, Warszawa: PARPA.
Johnson D.W. (1992), Podaj dłoń, Warszawa: IPZiT PTP.
Karłyk-Ćwik A. (2014), Autorytet w wychowaniu i resocjalizacji w refleksji przyszłych pedagogów, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, nr 33.
Kosewski M. (1977), Agresywni przestępcy, Warszawa: Wiedza Powszechna.
Kubacka-Jasiecka D. (2006), Agresja i autoagresja z perspektywy obronno-akceptacyjnych dążeń Ja, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Lewicka-Zelent A. (2012), Obniżanie poziomu przemocy i lęku młodzieży gimnazjalnej, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Lewicka-Zelent A. (2014), Klimat szkół gimnazjalnych. Diagnoza weryfikacyjna programu „Mediacja w szkole”, Opole: Wydawnictwo Scriptorium.
Loeber R. (1982), The stability of antisocial and delinquent child behavior: A Review, “Child Development”, Vol. 53(6), DOI: https://doi.org/10.2307/1130070.
Mac A. (2005), Wczesne dzieciństwo młodocianych przestępców agresywnych, Poznań: O.W. Garmond.
Machel H. (2008), Rola i zadania kadry resocjalizacyjnej, [w:] B. Urban, J.M. Stanik (red.), Resocjalizacja, t. 2, Warszawa: PWN.
Mellibruda J. (1998), O przemocy domowej. Poradnik dla lekarza pierwszego kontaktu, Warszawa: PARPA.
Opora R. (2010), Resocjalizacja: wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie, Kraków–Gdańsk: Wydawnictwo Impuls, Gdańska Wyższa Szkoła Humanistyczna.
Pazaratz D. (1998), The counseling role of the child and youth worker in a treatment classroom, “Adolescence”, Vol. 33(132).
Pitcher G.D., Poland S. (1992), Crisis Intervention in the Schools, New York: Guilford Press.
Porzak R. (2004a), Wymiary interwencji psychologiczno-pedagogicznej, „Remedium”, nr 4.
Porzak R. (2004b), Typy interwencji – interwencja wychowawcza, „Remedium”, nr 7/8.
Potter-Efron R.T., Potter-Efron P.S. (1996), Życie ze złością, Gdańsk: GWP.
Program Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej Zakładu Poprawczego w Jerzmanicach Zdroju (2004).
Reykowski J. (1979), Motywacja, postawy prospołeczne a osobowość, Warszawa: PWN.
Reykowski J. (1980), Osobowość jako centralny system regulacji i integracji czynności człowieka, [w:] T. Tomaszewski (red.), Psychologia, Warszawa: PWN
Reykowski J., Kochańska G. (1980), Szkice z teorii osobowości, Warszawa: Wiedza Powszechna.
Stephens R.D. (1994), Planning for safe and better schools: School violence prevention and intervention strategies, “School Psychology Review”, Vol. 23(2).
Stephens R.D. (1997), National trends in school violence: Statistic and prevention strategies, [w:] A.P. Goldstein, J.C. Conoley (eds.), School Violence Prevention: A Practical Handbook, New York: Guilford Press.
Stoner J.A.F., Wankel C. (1994), Kierowanie, Warszawa: PWN.
Surzykiewicz J. (2000), Agresja i przemoc w szkole. Uwarunkowania socjoekologiczne, Warszawa: CMPP-P.
Urban B. (2009), Wiedza o agresji jako podstawa skutecznej profilaktyki przestępczości gwałtownej, „Probacja”, nr 1.
Urban B. (2015), Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze, Warszawa: PWN.
Węgliński A. (2000), Mikrosystemy wychowawcze w resocjalizacji nieletnich. Analiza pedagogiczna, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Wójcik D. (1977), Środowisko rodzinne a poziom agresywności młodzieży przestępczej i nieprzestępczej, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk: Ossolineum.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2017.30.4.269
Date of publication: 2018-03-14 13:25:07
Date of submission: 2018-01-08 16:45:16
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2018 Anna Karłyk-Ćwik
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.