Sound as a Therapeutic and Spiritual Form of Commemoration and Restoration of Memory
Abstract
The “Grodzka Gate – NN Theatre” Centre runs an oral history project, which aims at registering narrations about Lublin’s prewar Jewish quarter. The Grodzka Gate used to be a passage between the Christian and the Jewish part of the city, nowadays it houses the permanent memorial exhibition “Portrait of a Place”, which exposes the everyday life in the district in historical perspective. The exhibition comprises photos, letters, documents, maps, and – most importantly – sound. Voices of witnesses who survived give a vivid description of the old town. Here, sound does not just serve as accompaniment to the visual documents, but functions as the main repository of memory.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Kubiszyn M. (2003), Historia (nie)mówiona, „Scriptores”, nr 2.
Kubiszyn M. (2004), Pamięć – Miejsce – Obecność, „Scriptores”, nr 3.
Kubiszyn M. (2006), Historia mówiona jako nośnik pamięci społecznej, [w:] W. Theiss, B. Skrzypczak (red.), Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, Warszawa: Wydawnictwo Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL.
Kubiszyn M. (2007), Edukacja wielokulturowa w środowisku lokalnym. Studium teoretyczno-empiryczne na przykładzie Ośrodka „Brama Grodzka – Teatr NN” w Lublinie, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Kubiszyn M. (2010), Pamięć – Miejsce – Obecność. Ośrodek „Brama Grodzka – Teatr NN”. Studium przypadku, [w:] M. Mendel, A. Zwierzchowska (red.), Tożsamość gdańszczan. Budowanie na (nie)pamięci, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Kubiszyn M. (2015), Projekt „Historia mówiona miasta Lublina” Ośrodka „Brama Grodzka – Teatr NN”. Samorządowa instytucja kultury w działaniach na rzecz ochrony wielokulturowego dziedzictwa środowiska lokalnego w jego niematerialnym wymiarze, [w:] J. Adamowski, K. Smyk (red.), Niematerialne dziedzictwo kulturowe: zakresy – identyfikacja – zagrożenia, t. 2, Lublin–Warszawa: Wydawnictwo UMCS, Narodowy Instytut Dziedzictwa.
Kula M. (2002), Nośniki pamięci historycznej, Warszawa: DiG.
Kuwałek R. (2003), Terra incognita, „Scriptores”, nr 2.
Łepkowski T. (1981), Historia ustna i „historia ludowa”, „Kwartalnik Historyczny”, nr 2.
Posłuszny Ł. (2013), Sposoby przywracające pamięć społeczną. Misteria pamięci, [w:] Z. Pasek, K. Skowronek, R. Tyrała (red.), Pozareligijne wymiary duchowości, Kraków: Wydawnictwo LIBRON – Filip Lohner.
Posłuszny Ł. (2014), Przestrzenne formy upamiętniania Zagłady, Kraków: Wydawnictwo Aureus.
Relacje mówione, http://teatrnn.pl/historiamowiona/node/16 (dostęp: 10.043.2017).
Skórzyńska I. (2007), Inscenizacje pamięci: misteria „nieobecności” w Lublinie, [w:] I. Skórzyńska, C. Lavrence, C. Pépin (red.), Inscenizacje pamięci, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Ziębińska-Witek A. (2011), Historia w muzeach. Studium ekspozycji Holokaustu, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2017.30.1.87
Date of publication: 2017-07-11 21:56:16
Date of submission: 2017-05-29 13:03:39
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2017 Joanna Posłuszna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.