The Quality of Vocational Training of Teachers in Empirical Research
Abstract
Nowadays it is increasingly difficult to find a teacher who is only qualified to teach one subject. Teachers are faced with very high demands, which are often difficult to meet. This has contributed greatly to the state of affairs of the civilization revolution, the huge increase in information and the unprecedented pace of change that has strengthened the value of education in the labor market and has made its quality one of the priorities of modern education. More and more often we are dealing with multi-faceted teachers, which means that one teacher has the competence to teach two or more subjects. Often these extra items are quite distant from this basic.
This situation is largely dictated by economic considerations. The school prefers to have fewer omni-directional teachers who do the work of a dozen or so people, which greatly reduces the cost of employment. It is also beneficial from the perspective of the teachers themselves, who find it increasingly difficult to keep up in school. Acquiring qualifications in areas that do not coincide in any way is currently a common phenomenon in the Polish education system.
The aim of the research was to get acquainted with the opinions of teachers from the Ostrowiec district on the quality of supplementary education. The research was conducted among teachers of primary and lower secondary schools in the Ostrowiec district. The diagnostic survey method was applied, which used the polling technique.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Chętkowski D. (2016), Nauczyciele wielu przedmiotów, http://chetkowski.blog.polityka.pl/2016/08/08/nauczyciele-wielu-przedmiotow (dostęp: 10.05.2017).
Federowicz M., Sitek M. (red.) (2011), Społeczeństwo w drodze do wiedzy. Raport o stanie edukacji 2010, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Kulka B. (2008), Kształcenie dwukierunkowe nauczycieli – możliwe skutki pozytywne i negatywne, [w:] K. Sujasz-Lesz (red.), Kształcenie nauczycieli w szkole wyższej. Wybrane zagadnienia, Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT.
Kutrowska B. (2008), Spojrzenie na rolę nauczyciela z perspektywy różnych oczekiwań społecznych, [w:] P. Rudnicki, B. Kutrowska, M. Nowak-Dziemianowicz (red.), Nauczyciel: misja czy zawód? Społeczne i profesjonalne aspekty roli, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Kuźma J. (2001), Nauczyciele przyszłej szkoły, [w:] K. Denek, T.M. Zimny (red.), Edukacja jutra. VI Tatrzańskie Seminarium Naukowe, Częstochowa: Agencja Promocji Nauki i Kultury MENOS s.c.
Piotrowiak K. (2010), Jeden nauczyciel – dwa dyplomy, www.dziennikzachodni.pl/artykul/213496,jeden-nauczyciel-dwa-dyplomy,3,id,t,sa.html (dostęp: 10.05.2017).
Podoska-Filipowicz E., Kwalifikacje współczesnych nauczycieli i ich rola w procesie edukacji, https://zasobyip2.ore.edu.pl/pl/publications/download/9410 (dostęp: 10.05.2017).
Pruch J. (2006), Pedeutologia, [w:] B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 2, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.
Rachubka M. (2015), Nauczyciele w roku szkolnym 2014/2015, Warszawa: ORE.
Rutkowiak J. (1995), Edukacyjna świadomość nauczycieli: intelektualizacja pracy nauczycielskiej jako wyzwanie czasu transmisji, [w:] Odmiany myślenia o edukacji, Kraków: Impuls.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2017.30.2.99
Date of publication: 2017-11-09 08:16:38
Date of submission: 2017-05-08 12:24:27
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2017 Lidia Pawelec
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.