The Possibility of Raising Professional Competence of Family Support Workers in the Training Process
Abstract
For the family support workers to perform their professional role, it is important to develop their competencies through a variety of training courses. This paper aims to investigate the possibilities of competency development for family support workers. The study has been carried out among 68 family support workers from the Lublin Province through the author’s survey questionnaire on professional competency development opportunities through training courses. The study results demonstrate that the respondents consider that owing to the training courses their perform better in tasks they trained on. As the study participants have positive opinions on training courses, they are ready and highly motivated to participate in formal education, but also see a great deal of advantages of participation in other types of training. It seems that a coherent education plan for this professional group is worth developing, especially, considering the changing social needs, which can be further seen as the stepping stone to the professionalization of the family support worker profession.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Bernaś M., Trojanowski P., Tworek I. (2014), Problemy wdrożeniowe asystencji rodzinnej w świetle doświadczeń i opinii jej adeptów i ich opiekunów, Wrocław: Wydawnictwo In Posterum.
Czechowska-Bieluga M. (w druku), Przygotowanie zawodowe asystentów rodzin a realizowane przez nich działania. Analiza związku w świetle danych statystycznych i wyników badań własnych, [w:] T. Kamiński (red.), Praca socjalna. Kształcenie. Profesja. Dyscyplina naukowa, Warszawa: UKSW.
Informacja Rady Ministrów o realizacji w 2013 r. ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. 2013, poz. 135 z późn. zm.).
Kotlarska-Michalska A. (2011), Praca socjalna w rodzinie, z rodziną i dla rodziny w perspektywie ról zawodowych pracownika socjalnego i asystenta rodziny, [w:] A. Żukiewicz, Asystent rodziny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki i pomocy do wsparcia, Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Krasiejko I. (2013), Zawód asystenta rodziny w procesie profesjonalizacji. Wstęp do teorii i praktyki nowej profesji społecznej, Toruń: Wydawnictwo Akapit.
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2011 r. w sprawie szkoleń na asystenta rodziny (Dz.U., nr 272, poz. 1608).
Różański A. (2012), Dobór szkoleń pracowniczych w małych i średnich przedsiębiorstwach – analiza zjawiska, „E-mentor”, 5.
Szpunar M. (2011), Znaczenie asystentury rodzin i działań projektowych „Rodzina bliżej siebie” po zakończeniu udziału w projekcie, [w:] M. Szpunar (red.), Asystentura rodziny, Gdynia: MOPS.
Szpunar M. (2013), Edukacyjne konfrontacje rzeczywistości w pracy socjalnej – asystenci rodzin wobec poczucia własnej kompetencji, [w:] M. Mendel, B. Skrzypczak (red.), Praca socjalna jako edukacja ku zmianie. Od edukacji do polityki, Warszawa: Wydawnictwo Fundacja ISP.
Urbaniak-Zając D. (2014), O profesjonalności pracy socjalnej w relacjach z badań, [w:] M. Szpunar (red.), Badania w pracy socjalnej, Gdańsk: ANWI.
Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. 2013, poz. 135 z późn. zm.).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2016.29.1.53
Date of publication: 2016-12-10 10:33:42
Date of submission: 2016-03-30 10:52:28
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2016 Marta Czechowska-Bieluga
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.