Educating and training teachers of young learners to work with artistically gifted children
Abstract
The article presents a description of the project “Science- Art –Education” carried out at Andrzej Frycz Modrzewski Cracow University in the years 2011-2013. The idea of the project – based on the experience from Slovenia, Slovakia, Ukraine and Poland - was to set up a new network of co-operation among teachers of young learners in the area of teaching artistically gifted children in classes 1-3 of primary school. The author presents the selected strategy of teacher education and training based on the created model. She also suggests several ways of improving teacher training and education at ministerial level as well as in everyday school practice and in co-operation between universities and school teachers.
In the final part the author describes the current phase of the project realisation in some schools in Małopolska.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Aksman J. (red.) (2013), Nauka – Sztuka – Edukacja. Innowacyjny model diagnozy, metod, form pracy i opieki nad uczniem zdolnym plastycznie, Kraków: Wydział Psychologii i Nauk Humanistycznych
Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego.
Aksman J. (2013b), Rozwijanie kompetencji nauczycieli w zakresie kształcenia uczniów zdolnych plastycznie – na bazie doświadczeń szkolnictwa Słowacji, Słowenii, Ukrainy i Polski, [w:] J. Aksman (red.), Nauka – Sztuka – Edukacja. Innowacyjny model diagnozy, metod, form pracy i opieki nad uczniem zdolnym plastycznie, Kraków: Wydział Psychologii i Nauk Humanistycznych Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego.
Aksman J., Gabzdyl J. (2015), Innowacyjny model wczesnoszkolnej edukacji plastycznej. Klasa I. Metodyczne opracowania i materiały dla nauczycieli i studentów do realizacji modelu Nauka – Sztuka – Edukacja, Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM.
Aksman J. (2015), Early childhood education teacher training as conditio of effective implementation of the model of work with gifted children: „Teaching – Art –Education”, [w:] J. Kuźma, J. Pułka (red.), The school of Tomorrow Centred on Pupils, Kraków: Oficyna Wydawnicza
AFM.
Boczarova O., Aksman J. (red.) (2010), Pedagogiczno-społeczne aspekty wsparcie uczniów zdolnych w Polsce i na Ukrainie, Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM.
Giza T. (2013), Kształcenie i doskonalenie zawodowe nauczycieli na Ukrainie, [w:] J. Aksman (red.), Nauka – Sztuka – Edukacja. Innowacyjny model diagnozy, metod, form pracy i opieki nad uczniem zdolnym plastycznie, Kraków: Wydział Psychologii i Nauk Humanistycznych Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego.
Giza T., Pękowska M. (red.) (2012), Być zdolnym – wspierać zdolnych, Kielce: Uniwersytet Jana Kochanowskiego.
Giza T. (2011), Podstawy pracy z uczniem zdolnym, Kielce: Wszechnica Świętokrzyska.
Kuźma J., Pułka J. (red.) (2015), The school of Tomorrow Centred on Pupils, Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM.
Limont W., Cieślikowska J., Jastrzębska D. (2012), Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych.
Poradnik dla nauczycieli i wychowawców, Warszawa:
Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Muchacka B. (2013), Kształcenie i dokształcanie nauczycieli edukacji przedszkolnej i szkolnej w zakresie pracy z dzieckiem zdolnym na Słowacji i w Polsce (porównania i wnioski), [w:] J. Aksman (red.), Nauka – Sztuka – Edukacja. Innowacyjny model diagnozy, metod, form pracy
i opieki nad uczniem zdolnym plastycznie, Kraków: Wydział Psychologii i Nauk Humanistycznych Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego.
Olearczyk T. (2013), Kształcenie nauczycieli na Słowacji i w Polsce, [w:] J. Aksman (red.), Nauka – Sztuka – Edukacja. Innowacyjny model diagnozy, metod, form pracy i opieki nad uczniem zdolnym plastycznie, Kraków: Wydział Psychologii i Nauk Humanistycznych Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego.
Patru E., Kobal L., Education of students and qualification and training of teachers at the faculty of education Koper (FEK), Littoral University (LU), [na:] http://artisticallygifted.eu/materialy/materialypod [dostęp: 03.06.2017].
Sajdak A., Skulicz D. (red.) (2010), Paradygmaty akademickiego kształcenia pedagogów, Kraków: Wydawnictwo UJ.
Skulicz D. (2013), Wsparcie dziecka zdolnego na Słowenii, [w:] J. Aksman (red.), Nauka – Sztuka – Edukacja. Innowacyjny model diagnozy, metod, form pracy i opieki nad uczniem zdolnym plastycznie, Kraków: Wydział Psychologii i Nauk Humanistycznych Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego.
Społeczeństwo w drodze do wiedzy. Raport o stanie edukacji 2010 r. (2011), Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Strona internetowa Pedagogicznego Fakultetu Uniwersytetu na Primorskem: www.pef.upr.si [dostęp: 15.01.2016].
Strona internetowa projektu: „Nauka – Sztuka – Edukacja – opracowanie i upowszechnianie Innowacyjnego modelu diagnozy, metod pracy i opieki nad uczniem zdolnym plastycznie”: www.artisticallygifted.eu [dostęp: 31.01.2016].
Żmijewska E. (1995), Strategie kształcenia nauczycieli, [w:] J. Kuźma, J. Morbitzer (red.), Edukacja – Szkoła – Nauczyciele. Promowanie rozwoju dziecka, Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2016.29.3.135
Date of publication: 2017-06-28 11:17:16
Date of submission: 2016-03-07 14:20:53
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2017 Joanna Barbara Aksman
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.