The Relationship between Self Concept and Student Alienation
Abstract
This study investigated the relationships between student alienation and the self concept. Adolescents completed The Kmiecik-Baran Scale measured Sense of Alienation and the Tennessee Self Concept Scale (TSCS). Analysis was based on total of 331 undergraduate students age 16–20 years. Results indicated a moderate negative correlation between most subscales of TSCS and student alienation. Alienation correlates with low self concept, lower feelings of self – worth, higher self-criticism, problems with self-identity, negative self – satisfaction. Student Alienation also correlates with Defensive Positive, General Maladjustment, Psychosis, Personality Disorder, Neurosis. A stepwise multiple regression analysis indicated that two variables of self – concept best predicted the state of being alienated. The Total Positive and Neurosis accounted for a significant portion (R² = 0,465) of the variance in Total Student Alienation.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Biegasiewicz M. (2010), Poczucie alienacji a wsparcie społeczne u nieletnich, „Studia Psychologica UKSW”, 10.
Brzezińska A. (2006), Dzieciństwo i dorastanie: korzenie tożsamości osobistej i społecznej, [w:] A.W. Brzezińska, A. Hulewska, J. Słomska (red.), Edukacja regionalna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Chlewiński Z. (2000), Religia a osobowość człowieka, [w:] H. Zimoń (red.), Religia w świecie współczesnym. Zarys problematyki religiologicznej, Lublin: TN KUL.
Chodkiewicz J., Śmiałkowska M. (2007), Poczucie osamotnienia a wsparcie społeczne i zadowolenie z życia u mężczyzn uzależnionych od alkoholu, „Acta Univesitatis Lodziensis. Folia Psychologica”, 11.
Cierpiałkowska L. (2006), Oblicza współczesnych uzależnień, Poznań: Wyd. UAM.
Domeredzka A. (2002), Skąd tyle agresji?, „Edukacja i Dialog”, 3.
Erikson E.H. (2002), Dopełniony cykl życia, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Freud Z. (1982), Wstęp do psychoanalizy, wyd. 3, Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Freud Z. (1997), Poza zasadą przyjemności, Warszawa: PWN.
Fromm E. (1996), Zdrowe społeczeństwo, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Giddens A. (2001), Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Januszewski A. (1986), Funkcje samoakceptacji w poznawaniu siebie i innych ludzi, [w:] A. Biela, C. Walesa (red.), Problemy współczesnej psychologii. Materiały z I konferencji naukowo-szkoleniowej psychologów regionu lubelskiego, Lublin: PTP.
Kmiecik-Baran K. (1995), Poczucie alienacji – destruktywne i konstruktywne sposoby minimalizacji, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Korzeniowski K. (1991), O psychologicznych przesłankach poczucia podmiotowości – alienacji politycznej, „Przegląd Psychologiczny”, XXXIV, 2.
Kozłowski W. (1996), Samotność i osamotnienie, „Nowa Szkoła”, 5.
Lewicka-Zelent A., Abramciów R. (2014), Empatyczność i poczucie alienacji młodzieży uzdolnionej muzycznie, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica”, VII, Folia 159.
Lynch J.J., Convey W.H. (1979), Loneliness Disease, and Death. Alternative Approaches, “Psychosomatics”, 20.
Newman B.M., Newman P.R. (2001), Group Identity and Alienation: Giving the we its Due, “Journal of Youth and Adolescence”, 30, 5, DOI: http://dx.doi.org/10.1080/02673843.2001.9747889.
Nicol A.A.M. (2007), Social Dominance Orientation, Right – Wing Authoritarianism, and their Relation with Alienation and Spheres of Control, “Personality and Individual Differences”, 43, DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.paid.2007.02.014.
Niewiadomska I. (2006), Psychospołeczne uwarunkowania alienacji społecznej byłych więźniów, „Zamojskie Studia i Materiały. Pedagogika”, 2 (22).
Otto L.B., Featherman D.L. (1975), Social Structural and Psychological Antecedents of Self-estrangement and Powerlessness, “American Sociological Review”, 40, DOI: http://dx.doi.org/10.2307/2094175.
Piotrowski P. (2001), Zachowania dewiacyjne i aktywność prospołeczna młodzieży a poczucie alienacji, „Szkoła Specjalna”, 1.
Piotrowski P., Zajączkowski K. (1999), Poczucie alienacji chłopców z grupy wysokiego ryzyka. Efektywność oddziaływań profilaktycznych, „Psychologia Wychowawcza”, 5.
Płużek Z. (1994), Psychologia pastoralna, Kraków: Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy.
Rogers C.R. (2002), O stawaniu się osobą, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Seeman M. (1959), On the Meaning of Alienation, “American Sociological Review”, 24, DOI: http://dx.doi.org/10.2307/2088565.
Seemann M. (1975), Alienation Studies, “Annual Review of Sociology”, 1, DOI: http://dx.doi.org/10.1146/annurev.so.01.080175.000515.
Steuden S. (1997), Dynamika zmian osobowości u osób z rozpoznaną schizofrenią, Lublin: RW KUL.
Tarquin K., Cook-Cottone C. (2008), Relationships Among Aspects of Student Alienation and Self Concept, “School Psychology Quarterly”, 23, 1, DOI: http://dx.doi.org/10.1037/1045-3830.23.1.16.
Tomaszek K. (2007), Korelaty osobowościowe poczucia alienacji u młodzieży, Lublin: Archiwum KUL (niepublikowana praca magisterska).
Tomaszek K. (2009), Przyczyny poczucia alienacji młodzieży, „Katecheta”, 7–8.
Tomaszek K. (2010), Podmiotowe uwarunkowania poczucia alienacji u młodzieży, Lublin: Archiwum KUL (niepublikowana rozprawa doktorska).
Tomaszek K., Tucholska S. (2012), Psychospołeczne następstwa poczucia alienacji u młodzieży, „Paedagogia Christiana”, 2/30.
Uchnast Z. (2007), Tennessee Skala Obrazu Siebie, Lublin: KUL, Katedra Psychologii Ogólnej (mps).
Windle M., Davies P.T. (2003), Teoria rozwojowa i związane z nią badania, [w:] K.E. Leonard, H.T. Blane (red.), Picie i alkoholizm w świetle teorii psychologicznych, Warszawa: PARPA.
Woźniak-Krakowian A., Ortenburger D. (2003), Poczucie alienacji młodzieży i jej konsekwencje, „Tolerancja”, 10.
Zawadzki P. (2007), Poczucie alienacji, samotności i depresji u współczesnej młodzieży, „Wychowanie na co Dzień”, 12.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2015.28.2.109
Date of publication: 2016-09-07 12:34:48
Date of submission: 2015-11-04 19:32:02
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2016 Katarzyna Tomaszek
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.