Generation Z and the Choice of Authority
Abstract
The article presents the results of research conducted in 2022 on Generation Z’s choice of authority. The introduction defines authority. Attention has been drawn to the fact that authority means a positive evaluation, recognition of someone as a person worthy to emulate, a role model, and the attribution of exceptional qualities to that person. The dynamic nature of the concept was also taken into account. Authority is an idea that changes over time and is determined by various factors, including the socio-cultural context. The research aimed at answering the question of who are authority figures for Generation Z, what qualities they possess and what values they should follow. The study was conducted in a quantitative paradigm, using a survey method and a questionnaire technique. The tool was a survey questionnaire. A total of 258 individuals took part in the study. The results of the survey indicate that parents and family members enjoy the greatest authority among Generation Z. They are followed by academic teachers, literary characters and well-known public figures.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arendt, H. (2019). Między czasem minionym a przyszłym. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Bakiera, L. (2013). Problem autorytetu z perspektywy psychologicznej. Czasopismo Psychologiczne, (1), 127–133.
Barabas, M. (2019). Autorytet w życiu współczesnej młodzieży. Edukacja, Technika, Informatyka, (3), 15–20. DOI: 10.15584/eti.2019.3.1
Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS). (2009). Wzory i autorytety Polaków. Komunikat z badań. BS/134/2009. Retrieved from https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2009/K_134_09.PDF
Honneth, A. (2012). Walka o uznanie. Moralna gramatyka konfliktów społecznych. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
Infuture hatalska foresight institute (2019). Pracownik przyszłości. Retrieved from https://images.samsung.com/is/content/samsung/assets/pl/campaign/brand/pracownik-przyszlosci/pracownik_przyszlosci_2019infuturesamsung.pdf
Jagielska, K. (2020). Edukacja zdalna w sytuacji pandemii w doświadczeniach uczniów szkół średnich. In: N.G. Pikuła, J.M. Łukasik, K. Jagielska (Eds.), Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID-19 (pp. 95–118). Kraków: Wydawnictwo Scriptum.
Jagielska, K. (2021). Autorytet zawodu nauczyciela w opinii studentów studiów nauczycielskich. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 34(4), 153–170. DOI: 10.17951/j.2021.34.4.153-170
Jaskulska, S., Jankowiak, B. (2020). Jaki obraz szkoły w czasie pandemii COVID-19 wyłania się z badań nauczycieli i uczniów? Wnioski dla bliższej i dalszej przyszłości. In: N.G. Pikuła, J.M. Łukasik, K. Jagielska (Eds.), Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID-19 (pp. 57–70). Kraków: Wydawnictwo Scriptum.
Jazukiewicz, I. (2003). Autorytet nauczyciela. In: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Vol. 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Kukla, D., Nowacka, M. (2019). Charakterystyka podejścia do pracy przedstawicieli pokolenia Z – praca w systemie wartości młodych. Cz. 1. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, (3), 120–130. DOI: 10.34866/j3z5-5633
Łukasik, J.M. (2021). Znaczenie wzoru osobowego nauczyciela w kształtowaniu zawodowym adeptów. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 34(4), 139–152. DOI: 10.17951/j.2021.34.4.139-152
Muster, R. (2020). Pokolenie „Z” na współczesnym rynku pracy w opiniach pracodawców. Humanizacja Pracy, (1), 131–146.
Piorunek, M. (2020). Wzory osobowe, autorytety, mentorzy w dochodzeniu do dorosłości. In: A. Cybal-Michalska, M. Orłowska, M. Piorunek (Eds.), Młodzież – meandry życia ku dorosłości (pp. 19–35). Dąbrowa Górnicza: Wydawnictwo Naukowe Akademii WSB.
Poleszak, W., Pyżalski, J. (2020). Relacje przede wszystkim – nawet jeśli obecnie jedynie zapośredniczone. In: J. Pyżalski (Ed.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (pp. 7–15). Warszawa: EduAkcja.
Ptaszek, G., Stunża, G.D., Pyżalski, J., Dębski, M., Bigaj, M. (2020). Edukacja zdalna. Co się stało z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? Gdańsk: GWP.
Pyżalski, J. (2020). Ważne relacje uczniów i nauczycieli w czasie edukacji zdalnej. In: G. Ptaszek, G.D. Stunża, J. Pyżalski, M. Dębski, M. Bigaj, Edukacja zdalna. Co się stało z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? (pp. 112–123). Gdańsk: GWP.
Wagner, I. (2005). Stałość czy zmienność autorytetów. Pedagogiczno-społeczne studium funkcjonowania i degradacji autorytetu w zmieniającym się społeczeństwie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Wasylewicz, M. (2016). Autorytety medialne – starcie czy wsparcie (?) autorytetów realnych współczesnej młodzieży. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 35(1), 99–109. DOI: 10.17951/lrp.2016.35.1.99
Witkowski, L. (2011). Historie autorytetu wobec kultury i edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Wnp.pl (2022). Kantar Public: 42 proc. Polaków nie ma żadnego autorytetu. Retrieved from https://www.wnp.pl/parlamentarny/wydarzenia/kantar-public-42-proc-polakow-nie-ma-zadnego-autorytetu,596169.html
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2024.37.2.207-218
Date of publication: 2024-09-30 16:59:03
Date of submission: 2023-11-02 10:49:08
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Katarzyna Jagielska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.