Self-Assessment and Readiness for Assertive Behavior among Children in Institutional Foster Care

Konrad Kawala

Abstract


The aim of the article is to determine the relationship between the self-esteem of alumni of institutional foster care and their readiness for assertive behavior. Alumni of these institutions usually spend several years there; they end this stage of their lives with different experiences and personal resources. Their life, both now and in the future, will depend on how they have been prepared to cope with life, and what personal qualities and social skills have been developed in them. Self-esteem is an important feature of a person, which largely determines his functioning, activities undertaken, life goals, and social relations. It is a feature on which a person’s assessment of the current situation depends, as well as his vision of his own future. Among the key social skills is assertiveness, which enables a person to function in harmony with oneself, achieve personal goals, and protect one’s own rights while respecting the respect and rights of others. In the case of alumni of institutional foster care, there are many indications that the family environment, peer group or comparing oneself with others can adversely affect their self-esteem, the formation of aggressive or submissive behavior.


Keywords


self-esteem; assertiveness; alumni; foster care; social skills

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Branden, N. (2020). 6 filarów poczucia własnej wartości. Łódź: Wydawnictwo JK.

Castanyer, O. (2002). Jak docenić samego siebie. Asertywność jako wyraz zdrowej samooceny. Kraków: Wydawnictwo eSPe.

Dzwonkowska, I., Lachowicz-Tabaczek, K., Łaguna, M. (2008). Samoocena i jej pomiar SES. Polska adaptacja skali SES M. Rosenberga. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Fensterheim, H., Baer, J. (1976). Don’t Say Yes When You Want to Say No: Making Life Right When It Feels All Wrong. London: Futura Publication Ltd.

Ferguson, J. (2000). Asertywność doskonała. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Grabowiec, A. (2011). Samoocena dzieci krzywdzonych w rodzinie. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Kirenko, J. (2002). Wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością. Ryki: WSUPiZ.

Król, J. (1992). Postawy rodziców a struktura „Ja” i poziom samoakceptacji u młodzieży. Psychologia Wychowawcza, (1), 46–56.

Kulas, H. (1986). Samoocena młodzieży. Warszawa: WSiP.

Lindenfield, G. (1999). Asertywność, czyli jak być otwartym, skutecznym i naturalnym. Łódź: „Ravi”.

Mądrzycki, T. (2002). Osobowość jako system tworzący i realizujący plany. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Niebrzydowski, L. (1976). O poznawaniu i ocenie samego siebie. Na przykładzie młodzieży dorastającej. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Poprawa, R. (2000). Co znaczy być asertywnym. W: B. Kaja (red.), Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja (T. 2; s. 106–121). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP w Bydgoszczy.

Poprawa, R. (2017). Asertywność. Główne założenia, zasady i procedury asertywnego radzenia sobie w życiu. Wrocław: Instytut Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego.

Sęk, H. (1988). Rola asertywności w kształtowaniu zdrowia psychicznego. Ustalenia terminologiczne i metodologiczne. Przegląd Psychologiczny, (3), 787–808.

Szpitalak, M., Polczyk, R. (2015). Samoocena. Geneza, struktura, funkcje i metody pomiaru. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Wojciszke, B. (2015). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Wosik-Kawala, D. (2007). Korygowanie samooceny uczniów gimnazjum. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Wosik-Kawala, D. (2020). Samoocena młodzieży stojącej u progu dalszego kształcenia lub tranzycji na rynek pracy – na przykładzie uczniów lubelskich szkół ponadpodstawowych. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 39(2), 243–257. DOI: 10.17951/lrp.2020.39.2.243-257

Wosińska, W. (2004). Psychologia życia społecznego. Gdańsk: GWP.

Zubrzycka-Maciąg, T. (2001). Trening asertywności. W: M. Łobocki (red.), Z zagadnień modernizacji kształcenia pedagogicznego studentów (s. 73–83). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Zubrzycka-Maciąg, T. (2011). Trening asertywności w kształceniu pedagogicznym. Lublin: Wydawnictwo UMCS.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2023.36.1.93-108
Date of publication: 2023-06-13 12:02:07
Date of submission: 2023-02-27 12:26:39


Statistics


Total abstract view - 939
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 1568

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Konrad Kawala

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.